Waar loopt de Ventilus lijn?
Onderstaande kaart geeft het tracé weer zoals het is vastgelegd in het GRUP Ventilus.
Bekijk ook zeker de interactieve kaart die u kan gebruiken om te zien waar uw woning, bedrijf of landbouwgrond zich situeert ten opzichte van het Ventilus-tracé.(opent in nieuw venster)
1. Ondergrondse verbinding Zeebrugge-Brugge, nieuw hoogspanningsstation de Spie en nieuw conversiestation Herdersburg
Tussen Zeebrugge en Brugge komen er drie ondergrondse verbindingen. Twee ondergrondse verbindingen komen van het Prinses Elisabeth Eiland. Enerzijds om de energie van de Belgische windmolenparken te verbinden met het hoogspanningsnetwerk, anderzijds om het Belgische hoogspanningsnetwerk te verbinden met het Britse en (in de toekomst) andere internationale netwerken. De kabels komen aan land in Zeebrugge. De derde kabel komt van het Stevin-station in Zeebrugge.
Twee kabels worden aangesloten op ‘De Spie’, waar een nieuw hoogspanningsstation zal gebouwd worden. Een derde kabel gaat naar het nieuw converstiestation naast de centrale Herdersbrug.
De ondergrondse kabels liggen voor het grootste deel van het tracé naast elkaar, de totale sleuf wordt hierdoor ongeveer 25 meter breed. De sleuf loopt zo veel mogelijk naast wegen, een bestaande Fluxys-leiding en aan de rand van landbouwpercelen. Op verschillende plaatsen is een gestuurde boring voorzien om te vermijden dat bomen, bossen of belangrijke transportassen aangetast worden bij de aanleg.
2. Herbenutting en versterking bestaand tracé- Brugge Blauwe Toren- Brugge Waggelwater
Tussen Brugge Blauwe Toren en Brugge Waggelwater wordt de bestaande bovengrondse 150kV-lijn ondergronds gebracht en komt op de plaats van de bestaande lijn een bovengrondse 380kV-lijn. Er komen nieuwe masten die qua vorm en hoogte gelijkaardig zijn aan de huidige. Gezien de masten toch vervangen moeten worden, kan men het tracé beperkt optimaliseren. Zo zal de nieuwe 380 kV-lijn ter hoogte van de Blauwe Toren dichter langs de N31 (expressweg) komen dan de huidige 150 kV-lijn.
2b. Ondergrondse 150 kV verbinding - Brugge De Spie - Brugge Waggelwater
Het tracé van de ondergrondse 150 kV-verbinding loopt niet langs de bovengrondse lijn aan de N31. De sleuf voor een 150 kV-verbinding is ca. 2 tot 2,5m breed en wordt daarom grotendeels aangelegd onder bestaande wegen. Om het Kanaal Gent-Oostende en het Waggelwaterbos te kruisen komt er een gestuurde boring tot in het hoogspanningsstation Brugge Waggelwater.
2c. Ondergrondse 150 kV verbinding - Oostende Slijkens tot Brugge Waggelwater
Het GRUP Ventilus heeft ook als doel om de bovengrondse 150kV-lijn tussen Slijkens in Oostende en Brugge Waggelwater te vervangen door een ondergrondse verbinding. Het tracé van de nieuwe ondergrondse verbinding loopt niet voor de velden zoals de huidige bovengrondse lijn. De sleuf voor een 150 kV-verbinding is is ca. 2 tot 2,5m breed en wordt daarom grotendeels aangelegd onder bestaande wegen; in dit geval de N9. Eens in Brugge loopt de verbinding onder de Ossenstraat en met een boring onder het kanaal Gent-Oostende. Daarna loopt de verbinding ondergronds via een boring tot aan de kruising met de N31. Het deel tussen de N31 en het hoogspanningsstation van Waggelwater wordt voorzien onder het jaagpad, waarbij de bosachtige begroeiing naast het jaagpad kan gevrijwaard worden. Na het realiseren van deze ondergrondse verbinding kan de bovengrondse 150 kV-lijn worden afgebroken en verdwijnt ze van de gewestplannen.
3. Herbenutting en versterking bestaande lijn Brugge Waggelwater-Zedelgem
Vanaf Brugge Waggelwater tot in Zedelgem wordt de bestaande 150kV-lijn versterkt met een 380kV-lijn over een afstand van ongeveer 14,5km. Op de huidige masten worden hiervoor twee draadstellen 380 kV bijgeplaatst. In Zedelgem komt in de omgeving van de Brugsestraat en Strubbenslag een opstijgpunt. Dit vormt de overgang tussen de bovengrondse en de ondergrondse hoogspanningsverbinding. Een dergelijk opstijgpunt neemt 1,5 tot 2 hectare in beslag. Het bestaat vooral uit installaties in open lucht met een groenbuffer eromheen.
4. Ondergrondse verbinding via de Moubekevallei
Vanaf Zedelgem, Brugsestraat via Torhout tot Oostkamp, Torhoutsestraat wordt de 380 kV-verbinding over ongeveer 8 km ondergronds aangelegd. Zo wordt er vermeden dat er in de Moubekevallei een nieuwe bovengrondse lijn komt. De ondergrondse verbinding zal uit 4 circuits bestaan, de totale sleufbreedte wordt ongeveer 40 m en de totale werf kan tot 77 m breed zijn. De keuze voor een verbinding met 4 circuits (in plaats van 6 circuits) is noodzakelijk om tussen de hoogspanningsstations Brugge – De Spie en Izegem/Lendelede in totaal meer dan 8 km ondergronds te kunnen gaan. De kabels worden op meerdere plaatsen aangelegd met een gestuurde boring om bomenrijen, de spoorweg en grote wegen te vrijwaren bij kruising.
5. Nieuwe bovengrondse lijn, gebundeld met de E403
In Oostkamp komt er een opstijgpunt in de omgeving van Baliebrugge en de Torhoutsestraat. Een dergelijk opstijgpunt neemt 1,5 tot 2 hectare in beslag. Het bestaat vooral uit installaties in open lucht met een groenbuffer eromheen.
Vanuit dit opstijgpunt gaat de 380kV-lijn bovengronds verder over ongeveer 17 kilometer. Deze nieuwe hoogspanningslijn wordt gebundeld met de E403. De masten van de 380kV-lijn zijn gemiddeld 50 tot 60 meter hoog. De 2 masttypes die tijdens het onderzoek onderzocht werden, zijn masttypes met zo beperkt mogelijke stralingsvelden. Tussen de Roeselarestraat/N357 en de N36 passeert de lijn bij de Ambachtenstraat meerdere woningen en bedrijven voor ze ondergronds gaat voorbij de N36. Een ondergronds tracé is hier onmogelijk; onderzoek toonde dat noch een boring noch aanleg in een sleuf hier haalbaar zijn. Het tracé werd na de plenaire vergadering wel aangepast: vanaf de passage tussen de windmolens aan het kanaal leunt het nu zo dicht mogelijk aan tegen de E403. Hierdoor komen minder woningen binnen de 0,4T-contour te liggen en is er minder visuele impact voor de woningen langsheen de Oekensestraat.
Het GRUP verplicht een goede landschappelijke inpassing.
6. Nieuwe ondergrondse verbinding, gebundeld met de E403
Vanuit het opstijgpunt Izegem-Noord ter hoogte van de N36 (afrittencomplex 6 Roeselare-Rumbeke) loopt de 380kV-verbinding ondergronds tot aan het opstijgpunt in Izegem-Zuid ter hoogte van de snelwegparking op de E403/A17. Een dergelijk opstijgpunt neemt 1,5 tot 2 hectare in beslag. Het bestaat vooral uit installaties in open lucht met een groenbuffer eromheen. Rond het opstijgpunt Izegem-Noord is er enkel een groenbuffer naar het zuiden.
Deze nieuwe hoogspanningsverbinding loopt in een leidingstraat, gebundeld met de E403. Ook hier gaat het om 4 circuits, met een totale sleufbreedte van ongeveer 40 meter en een werfzone tot 77 meter. De configuratie met 4 circuits (in plaats van 6 circuits) is een gevolg van de keuze om tussen de hoogspanningsposten Brugge - De Spie en Izegem/Lendelede in totaal meer dan 8 km ondergrondse verbindingen aan te leggen.
7. Nieuwe bovengrondse cross country lijn van Roeselare tot Izegem
Vanaf de snelwegparking aan de E403 in Izegem komt het tracé bovengronds via Lendelede tot aan het bestaande hoogspanningsstation in Izegem. Het tracé is hier niet gebundeld met andere infrastructuur, het verloopt ‘cross country’. Het loopt door een open landbouwgebied met verspreide bebouwing. Het tracé is zo gekozen dat er zo weinig mogelijk woningen rechtstreeks onder de hoogspanningslijn liggen. Verder is er ook op gelet dat het een vloeiend tracé is, zodat er geen zware eindmasten nodig zijn door scherpe hoeken. Dat is belangrijk vanuit landschappelijk en visueel oogpunt. Het GRUP verplicht een goede landschappelijke inpassing.
8. Versterking bestaande lijn tussen hoogspanningsposten Izegem en Avelgem
Het bestaande hoogspanningsstation in Izegem moet worden uitgebreid in zuidelijke richting (op het grondgebied van Lendelede). De geplande uitbreiding heeft een oppervlakte van 6 hectare. Van dit hoogspanningsstation tot in Avelgem zal de maximale transportcapaciteit van de bestaande 380kV-lijn verhoogd worden van 3GW naar 6GW. De masten kunnen hierbij behouden worden; enkel de geleiders (AMS) worden vervangen door hoogperformantiegeleiders (HTLS), die nauwelijks dikker zijn dan de huidige geleiders (zie figuur).