Gedaan met laden. U bevindt zich op: Verenigingsdata raadplegen via Loket Lokale Besturen Verenigingsloket

Verenigingsdata raadplegen via Loket Lokale Besturen

Nieuwsbericht
25 juni 2024

Vanaf 1 juli biedt de nieuwe module ‘Verenigingen’ van het Loket Lokale Besturen lokale overheden de mogelijkheid om verenigingsgegevens in te zien. Hiermee kunnen zij werken met de data uit het Verenigingsregister, ook zonder een (gekoppeld) CRM-systeem. Echter, deze module heeft beperkte functionaliteiten en is geen vervanging voor de uitgebreide mogelijkheden die een CRM-systeem biedt.

Wat biedt de module Verenigingen op het Loket Lokale Besturen?

Dit is een webapplicatie waarmee je volgende gegevens opgenomen in het Verenigingsregister kan consulteren:

  • algemene gegevens
  • contactgegevens
  • locaties
  • vertegenwoordigers
  • datum wijziging gegevens

De module biedt ook deze functionaliteiten:

  • een vereniging vragen onjuiste of onvolledige data te wijzigen
  • gegevens download voor hergebruik in je eigen toepassingen

Welke functionaliteiten volgen in de toekomst?

Gegevens moeten niet alleen worden geconsulteerd, maar ook toegevoegd, aangepast en hergebruikt. Daarom zal de module nog uitbreiden met:

  • optimalisatie overzichtspagina (m.b.t. aangeven nieuwe verenigingen)
  • stap 1: erkenning verenigingen handmatig toevoegen
  • stap 2: automatische koppeling erkenningsbesluiten na publicatie
  • stap 3: doorstroming erkenningen naar andere applicaties voor hergebruik (meer info volgt nog)

Ook na deze uitbreidingen biedt de module beperktere functionaliteiten dan een CRM-systeem.

Hoe krijg je toegang tot de module Verenigingen?

Om toegang te krijgen moet je lokale beheerder je bijkomende rechten toekennen voor deze nieuwe module ‘Verenigingen’. Zodra dit in orde is, verschijnt de module op de startpagina in het Loket voor Lokale Besturen(opent in nieuw venster). Bij de module staat ook een link naar de handleiding(opent in nieuw venster).