Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe vraag ik Mijn EPC-labelpremie aan?

Hoe vraag ik Mijn EPC-labelpremie aan?

U kunt de EPC-labelpremie tot einde 2024 enkel online via Mijn Fluvius(opent in nieuw venster) aanvragen. Vanaf 1 januari 2025 kunt u Mijn EPC-labelpremie aanvragen via Mijn Verbouwloket.

 

Premieaanvraag in 2024

In 2024 kunt u de EPC-labelpremie enkel online aanvragen via Mijn Fluvius(opent in nieuw venster). De aanvraag bestaat uit 2 stappen.

  • Stap 1
    • Voor u start met verbouwen heeft u een EPC van uw woning of appartement nodig van vóór de renovatiewerken. Dat EPC is niet ouder dan 2019. Voor EPC’s voor renovatie opgemaakt in 2019 of 2020, geldt als startdatum 1 januari 2021.
    • Zodra u beschikt over een ‘EPC-vóór’ waaruit de ‘slechte’ energieprestatie van uw woning (label E of F) of appartement (label D, E of F) blijkt, kunt u bij Fluvius de activatie van de EPC-labelpremie aanvragen. U moet de activatie online aanvragen via Mijn Fluvius.
    • Start uw online premieaanvraag en kies voor ‘Activatie EPC-labelpremie’.
    • Hou de datum en het certificaatnummer van je EPC van voor de renovatiewerken bij de hand. Duid het EPC-label aan. Daarna heeft u 5 jaar tijd om uw woning of wooneenheid grondig te renoveren en een nieuw EPC te laten opmaken.
  • Stap 2
    • Zijn de werken klaar? Dan laat u opnieuw een EPC van uw woning of appartement opmaken. U moet dit nieuwe EPC binnen 5 jaar na datum van het ‘EPC-vóór’ laten opmaken. Voor EPC’s voor renovatie opgemaakt in 2019 of 2020 moet het nieuwe EPC na renovatie uiterlijk op 31 december 2025 worden opgemaakt.
    • Uit dit nieuwe EPC moet blijken dat uw woning minstens label C heeft behaald (label B voor een appartement). U kunt de uitbetaling tot uiterlijk 6 jaar na de startdatum van uw ‘EPC-voor’ aanvragen.
    • Start uw online premieaanvraag en kies voor ‘Uitbetaling EPC-labelpremie’.
    • Let op! Dit kan pas wanneer uw activatie goedgekeurd werd. De status van uw dossier kunt u opvolgen in Mijn Fluvius.
    • Hou de datum en het certificaatnummer van uw nieuwe EPC (van na de renovatiewerken) bij de hand. Duid het nieuwe EPC-label aan.

Premieaanvraag vanaf 2025

Vanaf 1 januari 2025 doet u de aanvraag van Mijn EPC-labelpremie via Mijn Verbouwloket. Het aanvragen in 2 stappen valt weg, er is geen activatie meer nodig. Het EPC vóór de werken en na de werken blijft wel verplicht.

  • Voor u start met verbouwen heeft u een EPC van uw woning of appartement nodig van vóór de renovatiewerken. Het EPC voor renovatie is ten vroegste opgemaakt op 1/1/2019 en ten laatste op 31/12/2026. Certificaten opgesteld in 2019 en 2020, krijgen de startdatum 1/1/2021.
  • U laat binnen 5 jaar vanaf de datum van het EPC voor renovatie een EPC na renovatie opmaken
  • Het EPC na renovatie dateert vanaf 2/1/2024. De gedetailleerde informatie over ventilatie is immers pas beschikbaar op EPC’s opgemaakt vanaf 2 januari 2024. Dateert het EPC na renovatie vóór 1 januari 2024, dan is het niet bruikbaar voor Mijn EPC-labelpremieaanvragen vanaf 1 januari 2025.
  • U doet de premieaanvraag binnen de 6 jaar/72 maand na de datum van het EPC voor de renovatie.
  • Stap 1

    U kunt vanaf 2025 Mijn EPC-labelpremie via Mijn VerbouwLoket aanvragen. Bent u hier onvoldoende mee vertrouwd, dan kunt u het woonloket van uw gemeente of het Energiehuis contacteren(opent in nieuw venster) om u te helpen bij uw aanvraag. Aanmelden gebeurt op een beveiligde manier via het toegangs- en gebruikersbeheer (ACM/IDM) van de Vlaamse Overheid.

    1. Surf naar Mijn VerbouwLoket en klik op ‘aanmelden’.
    2. Kies de manier waarop u wilt aanmelden, bijv. via itsme of e-ID en kaartlezer. Hier vindt u meer informatie over aanmelden via itsme.
    3. Volg de instructies om aan te melden volgens de methode die u geselecteerd hebt.

    Daarnaast kunt u ook via Mijn Burgerprofiel of het e-loket voor ondernemers toegang krijgen tot Mijn VerbouwLoket.

  • Stap 2
    1. Ga naar de tegel Mijn EPC-labelpremie en klik op ‘start nieuwe aanvraag’. U krijgt nu een overzicht te zien van de verschillende stappen.
    2. Klik op de blauwe knop ‘ga naar deze stap’ om de eerste stap te openen.

    Klik op de info-icoontjes voor meer toelichting bij een onderdeel.

  • Stap 3
    1. Gegevens gebouw
      • Vul de gegevens van de eigendom in door te klikken op ‘ga naar deze stap’. U kunt de eigendom kiezen waarvoor u Mijn EPC-labelpremie aanvraagt. Toont het loket geen eigendom, dan vult u het handmatig in. Heeft u geen eigendom dan kunt u ook geen Mijn EPC-abelpremie aanvragen.
    2. Gegevens EPC
      • Klik opnieuw ‘ga naar deze stap’ om de EPC-certificaten in te dienen.
      • De EPC’s worden automatisch uit de EPC-databank opgehaald. Konden we geen geldige EPC-gegevens uit de databank ophalen, dan kunt u ze ook handmatig invullen. U moet dan ook het EPC zelf opladen.
    3. Gegevens aanvrager
      • Vervolgens geeft u aan of eigenaar-bewoner, verhuurder aan een woonmaatschappij, private verhuurder of geen verhuurder bent. Verhuurt u aan een woonmaatschappij, dan moet u het contract met de woonmaatschappij toevoegen.
    4. Gegevens communicatie en betaling invullen
      • Tot slot vult u de gegevens voor het verloop van de communicatie en de uitbetaling van de premie in.

Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) ontvangt u een EPC-bouw bij de EPB-aangifte met daarop het behaalde E-peil. U moet dan niet meer een EPC na renovatie laten opmaken.

Bij een gewone renovatie is er wel een EPB-aangifte, maar geen EPC-bouw (er is immers geen E-peil). Dan is er wel nog een EPC na renovatie nodig om de premie aan te vragen.

Wat met EPC-labelpremies die al voor 1 januari 2025 werden geactiveerd bij Fluvius?

Heeft u al een EPC-labelpremie geactiveerd bij Fluvius, maar nog geen betaling van de premie gevraagd voor het einde van 2024? U moet dan Mijn EPC-labelpremie aanvragen via Mijn VerbouwLoket zoals voor aanvragen vanaf 2025. Dit geldt zowel voor eigenaars als niet-eigenaars.