Gedaan met laden. U bevindt zich op: Ondersteuning en begeleiding voor leerlingen die sneller leren (cognitief sterk functioneren)

Ondersteuning en begeleiding voor leerlingen die sneller leren (cognitief sterk functioneren)

Leerlingen die snel denken en leren of een leervoorsprong hebben (cognitief sterk functionerende leerlingen) krijgen op school de hulp die ze nodig hebben. Elke school neemt de nodige maatregelen.

Wat zijn cognitief sterk functionerende leerlingen?

Vroeger spraken scholen en CLB’s over hoogbegaafde leerlingen. Nu gebruiken ze de term cognitief sterk functionerende leerlingen.

Niet het resultaat op een IQ-test bepaalt of een leerling nood heeft aan ondersteuning of begeleiding, wel de (brede) cognitieve en schoolse vaardigheden, zoals heel snel leren en complex, abstract en creatief denken.

Meer over hoe je een cognitief sterk kind herkent - Projecttalent(opent in nieuw venster).

Begeleiding en ondersteuning volgens de fases van het zorgcontinuüm

De school bekijkt samen met het CLB wat de leerling nodig heeft. De begeleiding en ondersteuning verschilt per fase van het zorgcontinuüm waarin de leerling zich bevindt.

Sommige basis- en secundaire scholen werken samen om hun kennis te delen, lesmateriaal te ontwikkelen en elkaar te ondersteunen. Vind de lijst met ankerscholen(opent in nieuw venster).

Maatregelen basisonderwijs

Start lager onderwijs: geen minimumleeftijd

Als de klassenraad of de ouders vinden dat een leerling sneller mag starten in het lager onderwijs, kan de leerling vroeger starten in het lager onderwijs. De ouders beslissen.

Getuigschrift basisonderwijs: geen minimumleeftijd

Als de klassenraad vindt dat een leerling de onderwijsdoelen heeft behaald, kan ze het getuigschrift geven, op elk moment van het schooljaar.

Met dat getuigschrift kan de leerling sneller naar het secundair onderwijs.

Meer over versnellen in het basisonderwijs.

Maatregelen secundair onderwijs

Vrijstelling van vakken

Als de klassenraad vindt dat een leerling de onderwijsdoelen heeft behaald, geeft ze een vrijstelling voor die vakken. De klassenraad bepaalt zelf hoe ze dat nagaat. Ouders moeten akkoord gaan.

De leerling volgt niet minder uren les, maar krijgt een aangepast leerprogramma van de klassenraad. Het schoolbestuur moet akkoord zijn. Dat lees je in het schoolreglement.

Meer over vrijstellingen in het secundair onderwijs.

Versnellen: 1 of meerdere leerjaren overslaan

De klassenraad beslist of een leerling 1 of meer leerjaren mag overslaan.

Attest, getuigschrift of diploma: op elk moment van het schooljaar

Als alle onderwijsdoelen behaald zijn vóór het einde van het schooljaar, kan de klassenraad in de 2de en de 3de graad een attest, getuigschrift of diploma vóór eind juni geven.