Gedaan met laden. U bevindt zich op: Waterdoorlatende verharding op parkeerplaatsen Lokaal energie- en klimaatbeleid

Waterdoorlatende verharding op parkeerplaatsen

Voorbeeld maatregel

Waterdoorlatende verharding op parkeerplaatsen helpt mee wateroverlast te verminderen.

Type problematiek
Droogte, Hitte
Type maatregel
Afschermen, Bebossen, Ontharden, Ruimte voor water, Warmteopname beheersen
Type
Voorbeeld maatregel

Beschrijving van de maatregel

Klimaatverandering zorgt ervoor dat hevige regenval vaker voorkomt. Daardoor kunnen straten al snel blank staan, omdat de hoeveelheden water veel groter zijn dan wat de riolering kan afvoeren. Kelders, huizen en tunnels kunnen onderlopen. Een van de oorzaken is de afdichting van de bodem door asfalt.

Waterdoorlatende verharding op parkeerplaatsen kan dit probleem gedeeltelijk oplossen. Regenwater kan zo in de bodem wegzakken. Het grondwater wordt aangevuld en de riolen worden ontlast. Er zijn verschillende materialen en verschillende systemen voorhanden.

Een eerste voorbeeld voor parkeerplaatsen in stedelijk gebied zijn grasbetontegels, poreuze klinkers en klinkers met open voegen. Een tweede voorbeeld is schelpen, grind of houtspaanders als half-verharding. Dit is geschikt voor speeltuinen, parken en in het landelijke gebied. Een derde voorbeeld zijn gewone klinkers in een (half)open verband te leggen. Het infiltratiepercentage varieert per systeem, maar kan zelfs resulteren in 100% infiltratie. Ook de infiltratiesnelheid varieert. Ook de ondergrond speelt mee in de mate van effectiviteit van deze maatregel.

Impact

Deze maatregel is geschikt voor volgende klimaatproblemen:

  • Extreme regen
  • Droogte

De impact van deze maatregel is dat er water snel de bodem infiltreert waardoor overstromingen als gevolg van extreme regen beperkt blijven, of zelf voorkomen worden. Doordat het water infiltreert in de grondwatervoorraden wordt ook de kans op droogte beperkt.

Wanneer ontstaat er impact?

De impact ontstaat onmiddellijk na aanleg van de maatregel. Het effect is vaak pas merkbaar op moment dat er veel asfalt is vervangen door waterdoorlatende verharding.

Mitigatie & co-benefits met andere beleidsdomeinen

Deze maatregel draagt bij aan beleidsdomeinen zoals waterbeleid, bodembeleid en milieubeleid. Het zorgt voor infiltratie van water in de grond, wat goed is voor grondwatervoorraden, natuur en de gezondheid van de bodem.

Financiering

Specificaties

  • Er zijn verschillende systemen voorhanden en die hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Per systeem moet dus nagekeken worden in hoeverre ze daadwerkelijk geschikt zijn voor de locatie specifieke omstandigheden. Systemen kunnen bijvoorbeeld een bepaalde stabiliteit van de ondergrond nodig hebben. Ook moet er nagegaan worden wat de belasting is. Als zware belasting van vrachtwagens verwacht wordt, dan is het nodig om waterdoorlatende verharding te kiezen die dit kan dragen.
  • Ook moet er nagegaan worden wat de kans is op infiltratie van benzine en olie. In dat geval zullen systemen nodig zijn die ook een water zuiverende component hebben.

Te betrekken actoren

  • Ambtenaren ruimtelijke ordening en openbare werken, milieudienst
  • Wegenbouw
  • Projectontwikkelaars
  • Stedenbouwkundige ontwerpers

Monitoring en mayors adapt indicator

Deze adaptatiemaatregel kan gemonitord worden door na te gaan hoeveel water via het systeem infiltreert in de bodem, alsook hoe snel de infiltratie plaatsvindt. Verder kan er gemonitord worden door na te gaan of er minder schade is door extreme regenval. Dit kan gebeuren door informatie op te vragen bij verzekeringsmaatschappijen en het aantal oproepen bij de hulpdiensten.

De maatregel zal een verandering teweeg brengen in de volgende Mayors Adapt indicatoren:

  • % verandering in verharde oppervlakte
  • % verandering in wateroverlast tijdens extreme regen
  • % gebouwen beschadigd door wateroverlast
  • % wegen beschadigd door wateroverlast
  • % van de infrastructuur is klimaatbestendig gemaakt
  • % verandering in de run-off