Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aankoopcentrales Samenwerking bij overheidsopdrachten

Aankoopcentrales

Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die voor zichzelf en voor anderen opdrachten in de markt zet. Doe je als lokaal bestuur een beroep op een aankoopcentrale, dan hoef je zelf geen plaatsingsprocedure te organiseren.​​​​

Gecentraliseerde aankoopactiviteiten

Gecentraliseerde aankoopactiviteiten zijn activiteiten die permanent plaatsvinden:

  • de aankoopcentrale treedt op als groothandelaar, koopt de goederen of diensten zelf in en verkoopt die door aan andere overheden. Dat kan enkel voor leveringen en diensten.
  • De aankoopcentrale fungeert als tussenpersoon door het plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden. Dat kan op 2 manieren:
    • door zelf autonoom een procedure toe te passen, zonder gedetailleerde instructies van de betrokken aanbestedende overheden
    • door de procedures toe te passen volgens de instructies, in naam en voor rekening van de betrokken overheden.

Aanvullende aankoopactiviteiten

Een aankoopcentrale kan ter ondersteuning aanvullende aankoopactiviteiten verlenen:

  • het ter beschikking stellen van technische infrastructuur
  • adviesverlening over het verloop en de opzet van overheidsopdrachten
  • de voorbereiding en het beheer van overheidsopdrachten in naam en voor rekening van aanbesteders.

Verdeling verantwoordelijkheden

De verdeling van de verantwoordelijkheid tussen de aankoopcentrale en de aanbestedende overheden die bestellingen plaatsen bij of via de aankoopcentrale zijn wettelijk vastgelegd.

De aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

De aanbestedende overheid is zelf verantwoordelijk voor het nakomen van de verplichtingen voor:

  • de plaatsing van een opdracht voor een dynamisch aankoopsysteem dat een aankoopcentrale exploiteert
  • de organisatie van een nieuwe oproep tot mededinging op grond van een raamovereenkomst die door een aankoopcentrale is gesloten (minicompetitie)
  • de voorwaarden bij een raamovereenkomst met meerdere opdrachtnemers (bvb cascadesysteem).

Bevoegdheidsverdeling

Als lokale besturen zelf optreden als aankoopcentrale, zijn de bevoegdheidsregels voor overheidsopdrachten uit het Decreet over het lokaal bestuur van toepassing. Lokale besturen die een beroep doen op een aankoopcentrale moeten onderstaande bevoegdheidsregels uit het Decreet over het lokaal bestuur hanteren::

  • de raad neemt de beslissing om effectief een beroep te doen op een aankoopcentrale. De raad kan die bevoegdheid bij reglement toevertrouwen aan het college of het vast bureau.
  • Treedt de aankoopcentrale op als tussenpersoon, dan moet het lokaal bestuur zelf nog een overeenkomst sluiten met de gekozen aannemer, leverancier of dienstverlener. Dat is een bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau in het kader van de uitvoering van een overheidsopdracht.

Het bestuur kan gebruikmaken van de mogelijkheid tot delegatie die voorzien zijn in het Decreet over het lokaal bestuur.

Het lokaal bestuur moet in een toetredingsbeslissing altijd specifiëren welke opdrachten het van de aankoopcentrale zal afnemen.