De gemeenteraad kan vanaf de verkiezingen van 13 oktober 2024 niet langer via een akte van voordracht een burgemeester voordragen uit de verkozenen voor de gemeenteraad. De verkozene van Belgische nationaliteit met de meeste naamstemmen van de grootste coalitiefractie wordt de burgemeester. Deze verkozene legt tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad de eed af als aangewezen-burgemeester. De gemeenteraad stelt nadien de Vlaamse Regering in kennis van de eedaflegging. Vervolgens wordt het benoemingsproces opgestart. In de randgemeenten is bovenstaande regeling niet van toepassing. De burgemeester wordt daar nog via een akte van voordracht verkozen.
Aangewezen-burgemeester
De burgemeester wordt op semi-automatische wijze aangeduid en benoemd. De samenstelling van de coalitie bepaalt wie burgemeester wordt. Het raadslid van Belgische nationaliteit met de meeste naamstemmen van de grootste coalitiefractie wordt aangewezen-burgemeester. De grootte van de fracties is vastgesteld op de installatievergadering en blijft voor de aanduiding van de burgemeester ook voor de volledige bestuursperiode behouden.
Als de aangewezen-burgemeester het mandaat weigert, dan wordt de vice-stemmenkampioen van Belgische nationaliteit van de grootste coalitiefractie aangewezen-burgemeester. Er is dus voorzien in een cascaderegeling.
Het mandaat van aangewezen-burgemeester start na de eedaflegging in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. De aangewezen-burgemeester oefent alle functies uit die aan de burgemeester zijn toevertrouwd.
Akte van opvolging
Het is mogelijk om uiterlijk drie dagen voor de installatievergadering een akte van opvolging (GEM6) in te dienen. Via de akte van opvolging kan voorzien worden in de opvolging van een burgemeester. Deze akte is aan specifieke ontvankelijkheidsvereisten onderworpen. Zo kan de opvolging ten vroegste in werking treden op 1 oktober van het vierde jaar van de bestuursperiode (2028). De voorgedragen kandidaat moet tot dezelfde fractie als de burgemeester behoren en er kan slechts één opvolger voorgedragen worden.
Benoemingsprocedure
De gemeenteraad stelt de Vlaamse Regering in kennis van de eedaflegging van de aangewezen-burgemeester. Deze kennisgeving verloopt via de module Toezicht in het Loket voor Lokale Besturen(opent in nieuw venster). Het lokaal bestuur bezorgt de volgende documenten aan de Vlaamse Regering:
- besluit van de gemeenteraad waaruit eedaflegging van de verkozen gemeenteraadsleden blijkt
- besluit van de gemeenteraad waaruit vaststelling van de fracties blijkt
- besluit van de gemeenteraad waaruit verkiezing en eedaflegging van de schepenen blijkt
- besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn waaruit verkiezing en eedaflegging van de voorzitter van het BCSD blijkt (tenzij betrokkene de eed al aflegde als schepen: in dit geval enkel verkiezing)
- besluit van de gemeenteraad waaruit aanduiding en eedaflegging van de aangewezen-burgemeester blijkt, en waaruit eventuele afstand van mandaat en eventuele akte van opvolging in vermeld staat
- akte van opvolging (indien van toepassing)
- schriftelijk bewijs van afstand van mandaat (indien van toepassing en indien beschikbaar)
- een recent uittreksel uit het bevolkingsregister. Dat geldt als een getuigschrift van inschrijving in het bevolkingsregister van de gemeente van de aangewezen-burgemeester.
- een recent bewijs van goed zedelijk gedrag van de aangewezen-burgemeester door middel van een recent uittreksel uit het strafregister, model 1 (specifiek: model 596-1)
- een verklaring op eer zich niet te bevinden in een van de gevallen van onverenigbaarheid
Deze stukken worden opgeladen door in de module Toezicht te kiezen voor ‘nieuwe melding’ en bij ‘type dossier’ voor ‘aanduiding en eedaflegging van de aangewezen burgemeester’.
Meer informatie over de module Toezicht(opent in nieuw venster)
Na ontvangst van de documenten start de Vlaamse Regering het benoemingsproces op. De procureur-generaal en de provinciegouverneur bezorgen de minister een advies, waarna de minister overgaat tot de al dan niet benoeming van de aangewezen-burgemeester tot burgemeester. Na het benoemingsbesluit legt de aangewezen-burgemeester de eed af als burgemeester in handen van de provinciegouverneur. De gemeenteraad neemt kennis van het benoemingsbesluit en de eedaflegging.
Openvallen van het burgemeestermandaat
Als de aangewezen-burgemeester het burgemeestersmandaat niet aanvaardt, of als de benoemde burgemeester van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, als verhinderd wordt beschouwd, afgezet of geschorst wordt, ontslag genomen heeft of overleden is, wordt een nieuwe burgemeester aangeduid. Wie dat wordt, is afhankelijk van het feit of er een akte van opvolging is ingediend of niet.
- Als er geen akte van opvolging is ingediend uiterlijk drie dagen voor de installatievergadering, dan wordt de burgemeester opgevolgd door het raadslid met het tweede meeste naamstemmen van de fractie van de burgemeester.
- Als er een akte van opvolging is ingediend en het mandaat van de burgemeester eindigt voor 1 oktober 2028, dan wordt de akte van opvolging zonder voorwerp. Burgemeester wordt dan het raadslid met het tweede meeste naamstemmen van de fractie van de burgemeester. Er kan dan op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad een nieuwe akte van opvolging worden ingediend.
- Als er een akte van opvolging is ingediend en het mandaat eindigt vervroegd op of na 1 oktober 2028, dan neemt het raadslid vermeld in de akte van opvolging het mandaat vervroegd op.
In bovenstaande situaties wordt steeds op de eerstvolgende gemeenteraad overgegaan tot de aanduiding en eedaflegging van de nieuwe aangewezen-burgemeester. In de periode tussen het openvallen van het mandaat en de eerstvolgende gemeenteraad wordt het mandaat van burgemeester waargenomen volgens de algemene vervangingsregeling.