Gedaan met laden. U bevindt zich op: GzG-kennisbeurs: thema's uit het leven van burger en bestuur Kennisdeling & documentatie

GzG-kennisbeurs: thema's uit het leven van burger en bestuur

Op 5 september 2024 wandel je doorheen de gemeente zonder gemeentehuis, opgedeeld in 16 overzichtelijke thema’s die burger en bestuur nauw aan het hart liggen.

Thematisch standenplan - GzG-kennisbeurs - 5 september 2024

Welkom in de gemeente

Lokale besturen willen bereikbaar zijn voor burgers die kiezen waar en wanneer ze in contact treden met hun bestuur. Burgers hoeven zich geen zorgen te maken welke dienst ze moeten aanspreken. Via welk nummer, loket of formulier ze hun vraag ook stellen: ze krijgen steeds een correct antwoord. No wrong door!

Meldingen

Als lokaal bestuur wil je je burgers een klantvriendelijk meldingssysteem aanbieden. Hoe doe je dat? Hoe volg je meldingen intern op doorheen verschillende diensten? Hoe koppel je terug naar burgers via het kanaal van hun keuze?

Virtuele assistenten

Slimme chatbots begeleiden bezoekers van de gemeentelijke website naar de juiste info. Ze personaliseren het antwoord en stellen bijkomende relevante dienstverleningen voor. Daarachter zit efficiëntiewinst op de interne processen.

Digitale communicatie op maat

Of het gaat om een website of een app, lokale besturen maken idealiter gebruik van zoveel mogelijk databronnen en bouwstenen om hun website of app te personaliseren voor de burger.

Digitale democratie

Hoe kan je als gemeente via e-participatie burgers en ondernemers beter informeren, bevragen en adviseren? Hoe laat je hen (mee)beslissen en samen projecten realiseren? Want je wil uiteraard je burgers maximaal betrekken bij het lokale bestuur.

Proactieve rechtentoekenning

Via proactieve rechtentoekenning wil je burgers rechten of voorkeurtarieven toekennen zonder dat zij daar een aanvraag of bewijsstuk voor moeten aanleveren, in het bijzonder voor wie het moeilijk heeft. Want de data is vaak beschikbaar bij de overheid. Waarom dan nog een 2e keer bevragen?

Sociale dienstverlening

Burgers die nood hebben aan sociale dienstverlening doorlopen vaak een begeleidingstraject met diverse partners. Als lokaal bestuur wil je maximaal barrières wegnemen, onderbescherming tegengaan en overzicht bieden om burgers op weg te helpen naar zelfredzaamheid. Digitale dienstverlening versterkt de persoonlijke dienstverlening en helpt tegelijk om flows in de backoffice te optimaliseren en de interne organisatie efficiënter te maken.

Burgerzaken

Burgers willen hun burgerzaken in orde brengen zonder verplaatsing, zonder rompslomp, met een paar eenvoudige klikken van thuis uit, wanneer het hen best uitkomt. Heel wat GzG-projecten zetten indrukwekkende stappen vooruit om ons het leven makkelijker te maken.

Een geschikte woonomgeving

Bouwen, wonen, huren … elke burger, vereniging en ondernemer krijgt te maken met deze sterk gereglementeerde sector. Ook voor lokale besturen vormen de uitdagingen ter zake een prangend gegeven. Digitalisering kan voor de talrijke betrokken partijen helderheid en efficiëntie bieden op vlak van informatie, vergunningen, aanvragen en statussen etc.

Kinderopvang

Ouders, organisatoren van kinderopvang, scholen, lokale besturen en tal van andere betrokken partijen willen kinderen de beste kans bieden op een geschikte opvangplaats of buitenschoolse activiteiten. Lokale besturen brengen de aangeboden opvangmogelijkheden in een overzichtelijk platform voor een vlotte matchmaking tussen aanbieders en vragers en bereiden zich voor op hun rol in het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten.

Een goed georganiseerd openbaar domein

Een openbaar domein dat goed onderhouden is, goed gestructureerd en gecommuniceerd, draagt bij tot de aangename leefomgeving die lokale besturen hun inwoners willen bieden, met oog voor veilige wegen, parkeerinfrastructuur en openbaar vervoer.

Bruisende verenigingen en ondernemers

Verenigingen vormen het bruisende hart van de lokale gemeenschap, ondernemers zorgen voor economische voorspoed. Redenen te over voor lokale besturen om hen te ondersteunen via gebruiksvriendelijke loketten waar gebruiksgemak en tijdswinst voorop staan.

Dienstverleningen

Goede dienstverlening is gebaseerd op vlotte, transparante en efficiënte processen als hoeksteen van elke digitale transformatie. Lokale besturen hertekenen processen voor, en samen met burgers, ondernemers en verenigingen. GzG-projecten leiden niet alleen tot digitalisering van een reeks processen maar ook tot bewustwording, kennis en verankering in de dagelijkse werking.

Organisatie en backoffice

Een klantgerichte service gaat hand in hand met een goed georganiseerde backoffice, met documentenbeheer, klantenbeheer en samenwerkingsplatforms als schoolvoorbeelden.

Fundamenten van dienstverlening

De weg naar een gemeente zonder gemeentehuis is geplaveid met fundamentele toepassingen en principes die deel uitmaken van de kern van de lokale dienstverlening.

Digitale transformatie

Digitale transformatie die verankerd wordt op regionaal vlak, met het oog op een kwaliteitsvolle dienstverlening binnen de (referentie)regio: ook hiervan bestaan er mooie cases. Je vindt inspiratie in verschillende roadmaps die starten vanuit verschillende maturiteitsniveaus en die sowieso leiden naar een overkoepelende digitale werking en dienstverlening.

Ondersteuning

Als Vlaams lokaal bestuur sta je er niet alleen voor. Hoe waarborg je de veiligheid en toegankelijkheid van je digitale toepassingen? Wanneer maak je best gebruik van bestaande loketten? Welke bouwstenen kan je inzetten voor meer efficiëntie en schaalbaarheid? Wat maakt dat standaarden bijdragen tot een makkelijker uitwisseling van data tussen verschillende softwaresystemen. Hoe ga je tewerk om dat alles aan elkaar te knopen tot een coherent en burgergericht digitaliseringsplan?