Onderzoek naar ICT-integratie
Er gebeurt op regelmatige basis onderzoek naar de integratie van ICT in het Vlaamse onderwijs. Op deze pagina bundelen we informatie over de belangrijkste wetenschappelijke onderzoeken rond dit thema.
MICTIVO
De Monitor voor ICT-integratie in het Vlaams Onderwijs (MICTIVO) meet hoe het staat met de ICT-infrastructuur, het ICT-gebruik in de les, de digitale competenties, het ICT-beleid en de kijk van de onderwijsprofessionals en beleidsverantwoordelijken op ICT op school.
De monitor bevraagt directies, leraren en leerlingen in het gewoon en buitengewoon lager en secundair onderwijs, de centra voor basiseducatie en de centra voor volwassenenonderwijs.
De resultaten van elk onderzoek worden met elkaar vergeleken, houden rekening met alle nieuwe beleidsontwikkelingen en geven de scholen en de overheid objectieve data over het belang en de integratie van ICT in het onderwijs.
MICTIVO 1 tot 3
MICTIVO werd al 4 keer afgenomen. De eerste 3 metingen vonden plaats in 2008, 2012 en 2018. Bekijk de rapporten van die afnames:
- MICTIVO 2008(opent in nieuw venster)
- MICTIVO 2012(opent in nieuw venster)
- MICTIVO 2018(opent in nieuw venster)
MICTIVO 4
MICTIVO 4 werd afgenomen in 2023. De resultaten verschenen in 2024. Bekijk:
- het eindrapport(opent in nieuw venster)
- een samenvattend artikel
- infografieken van de verschillende delen van het rapport
- een interview in Klasse(opent in nieuw venster) met medewerkers van het Kenniscentrum Digisprong over enkele opvallende resultaten
Vergelijkbaar onderzoek
Sinds corona krijgt het onderzoek naar de digitalisering in het onderwijs meer aandacht. 2 onderzoeken verdienen de aandacht:
- het Onderzoek Digitaal Onderwijs door de onderwijsinspectie
- International Computer and Information Literacy Study (ICILS)
Onderzoek Digitaal Onderwijs
De onderwijsinspectie kreeg de opdracht om mee de implementatie van Digisprong te evalueren. Ze maakt elk jaar een rapport over de digitale vooruitgang van de scholen in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs. Tot nu toe waren er 2 evaluaties.
- De nulmeting van 2022 via de VOLCE-app
De aandachtspunten: het ICT-beleid op school, het ICT-gebruik in de onderwijsleerpraktijk en de randvoorwaarden zoals tijd, ondersteuning en de digitale competenties, attitudes en infrastructuur. De meting vroeg de mening van schooldirecties, leraren, ICT-coördinatoren, leden van het zorgteam, leerlingen vanaf het 4de leerjaar en ouders van leerlingen in het leerplichtonderwijs. - De tweede meting van 2023
De online enquête werd opnieuw afgenomen bij onderwijsprofessionals, leerlingen en hun ouders. Die resultaten werden vergeleken met die van de nulmeting en geanalyseerd. Deze keer werden ook beleidsverantwoordelijken, ICT-coördinatoren en leraren geïnterviewd en ging de onderwijsinspectie in 13 scholen klassen observeren.
International Computer and Information Literacy Study (ICILS)
Vlaanderen nam in 2023 voor de eerste keer deel aan deze internationale studie. Leerlingen uit het 2de middelbaar legden een test af die hun computer- en informatiegeletterdheid en onderzoekende, creërende, participerende en communicatieve vaardigheden toetste. Leerlingen, leraren, ICT-coördinatoren en directies vulden ook vragenlijsten in die peilden naar de context waarin leerlingen hun computer- en informatiegeletterdheid ontwikkelen.
Met analyses op basis van de achtergrondkenmerken van de leerlingen en hun thuis- en schoolomgeving laat de studie zien hoe goed leerlingen worden voorbereid op studeren, werken en leven in een digitale wereld.
- Bekijk de internationale resultaten van ICILS(opent in nieuw venster)
- Bekijk de Vlaamse resultaten van ICILS(opent in nieuw venster)
- Bekijk de opvallendste resultaten van ICILS
In 2025 volgen er meer gedetailleerde resultaten.
Reflectiedag MICTIVO 4
Op dinsdag 26 november 2024 werden de opvallendste resultaten van MICTIVO 4 vanuit verschillende invalshoeken besproken. Tijdens workshops leerde je met praktische tools werken om de digitalisering verder in je onderwijs te integreren.
Werken met beleidsplannen
Een derde van de scholen heeft geen ICT-beleidsplan. Hoe begin je eraan? Welke tools helpen je?
Hardware en software
Het aantal digitale toestellen en softwareapplicaties nam de afgelopen jaren exponentieel toe. Maar over welke hard- en software gaat het en hoe wordt die makkelijk aangekocht, verspreid en ingezet binnen je school?
Digisnap
Digisnap wint aan bekendheid. Want als je weet hoever je met je digitale vaardigheden staat, ga je zelf vooruit en help je de digitalisering in je school groeien
Profielen in het ICT-team
Meer en meer ICT-teams coördineren de ICT op school. Maar hoe groei je van je eigen verantwoordelijkheden naar een evenwichtig team? Ga aan de slag met de instrumenten van het project ‘Naar een teamgerichte ICT-werking’ en ontdek de voordelen.
Extended reality (XR)
XR heeft veel mogelijkheden, maar staat nog in de kinderschoenen. Wat kan XR betekenen voor het onderwijs? Welke XR-hard- en -software bestaat er al? Wat kun je zelf maken? Ga samen met het Lerend Netwerk XR aan de slag.
KlasCement
Digitale leermiddelen worden meer en meer gebruikt en gedeeld. Welke leermiddelen kunnen jou inspireren? Ontdek KlasCement(opent in nieuw venster). Leer bij over de bestaande en toekomstige functionaliteiten en help het platform verbeteren