Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onderzoek naar ICT-integratie Thema's

Onderzoek naar ICT-integratie

Er gebeurt op regelmatige basis onderzoek naar de integratie van ICT in het Vlaamse onderwijs. Op deze pagina bundelen we informatie over de belangrijkste wetenschappelijke onderzoeken rond dit thema. 

MICTIVO

De Monitor voor ICT-integratie in het Vlaams Onderwijs (MICTIVO) meet hoe het staat met de ICT-infrastructuur, het ICT-gebruik in de les, de digitale competenties, het ICT-beleid en de kijk van de onderwijsprofessionals en beleidsverantwoordelijken op ICT op school.

De monitor bevraagt directies, leraren en leerlingen in het gewoon en buitengewoon lager en secundair onderwijs, de centra voor basiseducatie en de centra voor volwassenenonderwijs.

De resultaten van elk onderzoek worden met elkaar vergeleken, houden rekening met alle nieuwe beleidsontwikkelingen en geven de scholen en de overheid objectieve data over het belang en de integratie van ICT in het onderwijs.

MICTIVO 1 tot 3

MICTIVO werd al 4 keer afgenomen. De eerste 3 metingen vonden plaats in 2008, 2012 en 2018. Bekijk de rapporten van die afnames:

MICTIVO 4

MICTIVO 4 werd afgenomen in 2023. De resultaten verschenen in 2024. Bekijk:

Vergelijkbaar onderzoek

Sinds corona krijgt het onderzoek naar de digitalisering in het onderwijs meer aandacht. 2 onderzoeken verdienen de aandacht:

  • het Onderzoek Digitaal Onderwijs door de onderwijsinspectie
  • International Computer and Information Literacy Study (ICILS)

Onderzoek Digitaal Onderwijs

De onderwijsinspectie kreeg de opdracht om mee de implementatie van Digisprong te evalueren. Ze maakt elk jaar een rapport over de digitale vooruitgang van de scholen in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs. Tot nu toe waren er 2 evaluaties.

  • De nulmeting van 2022 via de VOLCE-app
    De aandachtspunten: het ICT-beleid op school, het ICT-gebruik in de onderwijsleerpraktijk en de randvoorwaarden zoals tijd, ondersteuning en de digitale competenties, attitudes en infrastructuur. De meting vroeg de mening van schooldirecties, leraren, ICT-coördinatoren, leden van het zorgteam, leerlingen vanaf het 4de leerjaar en ouders van leerlingen in het leerplichtonderwijs.
  • De tweede meting van 2023
    De online enquête werd opnieuw afgenomen bij onderwijsprofessionals, leerlingen en hun ouders. Die resultaten werden vergeleken met die van de nulmeting en geanalyseerd. Deze keer werden ook beleidsverantwoordelijken, ICT-coördinatoren en leraren geïnterviewd en ging de onderwijsinspectie in 13 scholen klassen observeren.

Bekijk de rapporten en persberichten met de belangrijkste resultaten uit het onderzoek Digitaal Onderwijs(opent in nieuw venster).

International Computer and Information Literacy Study (ICILS)

Vlaanderen nam in 2023 voor de eerste keer deel aan deze internationale studie. Leerlingen uit het 2de middelbaar legden een test af die hun computer- en informatiegeletterdheid en onderzoekende, creërende, participerende en communicatieve vaardigheden toetste. Leerlingen, leraren, ICT-coördinatoren en directies vulden ook vragenlijsten in die peilden naar de context waarin leerlingen hun computer- en informatiegeletterdheid ontwikkelen.

Met analyses op basis van de achtergrondkenmerken van de leerlingen en hun thuis- en schoolomgeving laat de studie zien hoe goed leerlingen worden voorbereid op studeren, werken en leven in een digitale wereld.

In 2025 volgen er meer gedetailleerde resultaten.

Reflectiedag MICTIVO 4

Op dinsdag 26 november 2024 werden de opvallendste resultaten van MICTIVO 4 vanuit verschillende invalshoeken besproken. Tijdens workshops leerde je met praktische tools werken om de digitalisering verder in je onderwijs te integreren.