Gedaan met laden. U bevindt zich op: Arbeidsongeval Ziekte, ongeval en re-integratie

Arbeidsongeval

Heb je een arbeidsongeval? Na de 1ste hulp doe je altijd een aangifte. Dit is wettelijk verplicht en zo start je de administratieve formaliteiten. Deze webpagina bundelt alle informatie voor medewerkers binnen de diensten van de Vlaamse overheid.

Voor wie?

Je bent een medewerker binnen de diensten van de Vlaamse overheid.

Wat is een arbeidsongeval?

Een arbeidsongeval is een ongeval:

  • dat zich voordoet:
    • tijdens én door de uitoefening van je werk
    • op de weg van of naar je werk (zie onder);
  • dat een uitwendige oorzaak heeft;
  • dat veroorzaakt wordt door een plotselinge gebeurtenis;
  • dat een fysiek en/of psychisch letsel veroorzaakt;
  • waarbij er een oorzakelijk verband is tussen ongeval en letsel;
  • waarbij er medische kosten gemaakt worden.
Uitzondering

Ook schade aan prothesen of orthopedische toestellen (zoals een bril die stuk is) wordt terugbetaald, zelfs als er geen sprake is van letsel.

Bijzondere situaties

Situaties zijn niet altijd zwart-wit. Afhankelijk van de context en gevolgen van het ongeval of incident kan het wel of niet om een arbeidsongeval gaan. Hieronder vind je een overzicht van zulke specifieke gevallen, met bijkomende richtlijnen. Twijfel je? Geef het ongeval dan steeds aan als arbeidsongeval.

Preventie en bescherming

De Vlaamse overheid zet sterk in op een veilige werkomgeving door preventie en goede begeleiding van slachtoffers.

Binnen je departement of agentschap neemt de contactpersoon welzijn of HR-verantwoordelijke het initiatief om je als slachtoffer te begeleiden en ondersteuning te bieden. Bij ongevallen die niet ernstig zijn voeren zij een onderzoek naar het incident en nemen maatregelen om herhaling te voorkomen.

Gaat het om een ernstig ongeval, dan voert de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk (GDPB) een grondig onderzoek naar de oorzaak. Jij wordt actief betrokken bij dit onderzoek. Vul daarom je aangifte zo correct mogelijk in. Deze informatie is essentieel voor het onderzoek.
Op basis van de resultaten doet de GDPB aanbevelingen om herhaling te voorkomen en de veiligheid op de werkvloer verder te verbeteren.

Hoe arbeidsongeval aangeven?

Let op

Bij een zwaar of dodelijk ongeval verwittig je onmiddellijk je leidinggevende in afwachting van de officiële aangifte. De manier waarop is niet belangrijk. Je entiteit moet onmiddellijk het DCPA én de preventieadviseur verwittigen. Op die manier kan het intern onderzoek starten om de nodige preventiemaatregelen te nemen en kan men het initiatief nemen om het administratieve dossier correct op te starten.

Doe de aangifte zo snel mogelijk. Zo kan de administratieve afhandeling vlot verlopen en vermijd je een weigering van je aangifte wegens laattijdige indiening. Een laattijdige officiële aangifte is mogelijk in bepaalde situaties, bijvoorbeeld als je het letsel in eerste instantie onderschatte of als er later psychische klachten of trauma optreden.

  • Stap 1

    Breng je leidinggevende meteen, op de dag van het ongeval, op de hoogte. Dit kan mondeling, via e-mail of sms. Informeer jezelf over de interne procedure binnen je entiteit voor de aangifte van een arbeidsongeval. Is je leidinggevende afwezig? Dan kan je dit uitzonderlijk ook melden aan een collega.

    Voorbeeld: Je hebt op vrijdagnamiddag een ongeval op weg naar huis. Je meldt dit diezelfde avond via mail of sms aan je leidinggevende.

  • Stap 2
    • Voor je start

      Verzamel alle documenten, zoals:

      • medisch attest
      • getuigenverklaring
      • reisweg
      • proces-verbaal
      • aanrijdingsformulier

      Hou die bij de hand zodat je ze meteen kan toevoegen. Heb je ze nog niet? Geen probleem, je kan ze later opladen.

    • Hoe doe je de aangifte?

      1. Ga naar de Vlimpers-startpagina > tegel ‘Gezondheid’ > ‘Arbeidsongeval aangeven’. Dit werkt zowel op je laptop als op mobiele toestellen zoals tablet of smartphone.
      2. Klik op ‘Toevoegen’ om te starten.
      3. Vul alle velden zorgvuldig in en klik op ‘Volgende’ om verder te gaan.
      4. Klik op ‘Indienen’ zodra alles is ingevuld. Door te bevestigen dat je de informatie correct en naar waarheid hebt ingevuld, onderteken je de aangifte digitaal.
      Tip

      Open Vlimpers op je tablet of smartphone via de webpagina ‘Vlimpers voor personeelsleden’.

  • Stap 3

    Ben je niet in de mogelijkheid om de aangifte digitaal in te vullen? Dan kan je ze nog steeds op papier indienen.

    Kies 1 van de onderstaande opties, afhankelijk van de instantie waarmee je departement of agentschap samenwerkt voor de erkenning van arbeidsongevallen.

    Twijfel je over welke optie van toepassing is? Neem contact op met het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster).

    Optie 1: je departement of agentschap werkt samen met AGODI

    Deze optie geldt voor de meeste departementen of agentschappen. Twijfel je? Bekijk hier het overzicht van departementen en agentschappen die aangesloten zijn bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI)(PDF bestand opent in nieuw venster).

    Vul onderstaande documenten nauwkeurig in. Een slechte omschrijving kan leiden tot problemen bij de erkenning van het ongeval en bemoeilijkt het preventieonderzoek.

    Bezorg de ingevulde documenten zo snel mogelijk na je ongeval aan jouw leidinggevende. Is je leidinggevende niet beschikbaar? Bezorg het dan aan een collega met doublure-rechten. Dit betekent dat die collega de rechten heeft om een aanvraag in te dienen in jouw naam. Van zodra zij jouw aangifte ontvangen hebben, dienen zij die digitaal in via het aangifteformulier voor arbeidsongevallen in de Vlimpers-selfservice.

    Heb je geen toegang tot Vlimpers? Bezorg ook dan de documenten aan jouw leidinggevende of aan een collega met doublure-rechten.

    Vraag na bij je HR-dienst welke collega’s doublure-rechten hebben.

    Optie 2: je agentschap werkt samen met Ethias

    Deze optie geldt voor een beperkt aantal agentschappen met rechtspersoonlijkheid. Twijfel je? Bekijk hier het overzicht van agentschappen die aangesloten zijn bij Ethias.(PDF bestand opent in nieuw venster)

    Vul onderstaande documenten nauwkeurig in. Een slechte omschrijving kan leiden tot problemen bij de erkenning van het ongeval en bij het preventieonderzoek.

    Bezorg de ingevulde documenten zo snel mogelijk na je ongeval aan jouw leidinggevende. Is je leidinggevende niet beschikbaar? Bezorg het dan aan een collega met doublure-rechten. Dit betekent dat die collega de rechten heeft om een aanvraag in te dienen in jouw naam. Van zodra zij jouw aangifte ontvangen hebben, dienen zij die digitaal in via de Selfservice arbeidsongevallen in Vlimpers.

    Heb je geen toegang tot Vlimpers? Bezorg de documenten ook dan aan jouw leidinggevende of aan een collega met doublure-rechten.

    Vraag na bij je HR-dienst welke collega’s doublure-rechten hebben.

  • Stap 4

    Ben je afwezig wegens een arbeidsongeval? Meld dan je afwezigheid.

    Opgelet: duid op het ziekteattest van de Vlaamse overheid ‘wegens arbeidsongeval’ aan en vul de datum van het arbeidsongeval in. Doe je dit niet, dan wordt je afwezigheid als ziekte geregistreerd. Voor statutairen betekent dit ook dat de afwezigheid wordt aangerekend op je ziektecontingent.

  • Stap 5

    Breng je ziekenfonds altijd op de hoogte van het ongeval. Als het ongeval niet erkend wordt, kun je achteraf nog een tegemoetkoming van je ziekenfonds krijgen in de terugbetaling van je medische kosten.

  • Stap 6

    Afhankelijk van de instantie waarmee je departement of agentschap samenwerkt, staat AGODI of Ethias in voor de juridische beslissing over de erkenning van je ongeval als arbeidsongeval. Het DCPA bezorgt de juiste instantie alle ingevulde formulieren. AGODI of Ethias brengt je vervolgens rechtstreeks op de hoogte van de beslissing.

    Voor bijkomende vragen over je dossier kun je terecht bij AGODI (opent in nieuw venster)of Ethias(opent in nieuw venster).

    Twijfel je over wie je kan contacteren?

  • Stap 7

    Afhankelijk van de instantie waarmee je departement of agentschap samenwerkt, staat het Bestuur van de medische expertise (Medex) of Ethias in voor de terugbetaling van je medische kosten (inclusief schade aan bril en/of prothese) en van eventuele verplaatsingskosten om medische redenen.

    Als je arbeidsongeval is erkend, ontvang je van Medex of Ethias een brief met bijkomende informatie over het verdere verloop en hoe je de medische kosten kan laten terugbetalen. Raadpleeg de klantenzone van Ethias(opent in nieuw venster) voor meer informatie.

    Voor bijkomende vragen over je medische kosten kun je terecht bij Medex of Ethias.

Erkenning arbeidsongeval

Binnen de Vlaamse overheid beslist je lijnmanager of het ongeval erkend wordt als arbeidsongeval. Werk je voor een ministeriedienst? Dan kan je lijnmanager deze bevoegdheid doorgeven aan de lijnmanager van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI).

Volgens de arbeidsongevallenwetgeving betalen de ministeriediensten en niet-ministeriediensten zelf de kosten van een arbeidsongeval.

Niet-ministeriediensten kunnen zich hiervoor laten herverzekeren. Als het ongeval erkend is, betaalt herverzekeraar Ethias de kosten binnen de wettelijke grenzen. Ethias mag hierbij advies geven over het al dan niet erkennen van het arbeidsongeval, maar de uiteindelijke beslissing ligt steeds bij de lijnmanager van je eigen departement of agentschap.

Goed om te weten

Vanaf 1 juni 2024 worden ongevallen met minder dan 30 dagen afwezigheid automatisch afgesloten na een periode van 6 maanden. Stuur dus tijdig eventuele verlengingen van je afwezigheid en/of aanvragen voor terugbetaling van de kosten door om dit te vermijden.

Medische kosten

Is je arbeidsongeval erkend? Dan betaalt het Bestuur van de medische expertise (Medex), een federale overheidsdienst, de medische kosten als gevolg van dit arbeidsongeval terug. Raadpleeg het overzicht over de indiening en betaling van medische kosten(PDF bestand opent in nieuw venster) voor meer informatie.

Vanaf 1 oktober 2025 zijn er nieuwe richtlijnen(PDF bestand opent in nieuw venster) om medische kosten in te dienen.

Voor enkele agentschappen met rechtspersoonlijkheid(PDF bestand opent in nieuw venster) geldt een uitzondering en gebeurt de terugbetaling van de medische kosten door de eigen verzekeraar (Ethias). Contacteer het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) voor meer informatie.

    Opgelet:

    • Heb je tijdens een dienstreis schade opgelopen aan je eigen vervoersmiddel? Raadpleeg de omzendbrief over stoffelijke schade voor meer informatie. Schade die je hebt opgelopen tijdens woon-werkverkeer valt hier niet onder. Dit regel je zelf via je eigen burgerlijke aansprakelijkheids- of omniumverzekering, of via de eventuele tegenpartij.
    • Verlies of beschadiging van je bril wordt wel vergoed door Medex.

    Arbeidsongeschiktheid

    Tijdelijke arbeidsongeschiktheid

    Na een arbeidsongeval volgt mogelijk een periode van tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Dit wil zeggen dat je volgens je arts geheel of gedeeltelijk niet in staat bent om je functie uit te oefenen.

    Blijvende arbeidsongeschiktheid

    Vanaf het moment waarop je letsel behandeld is of niet meer evolueert - ook wel ‘consolidatie’ genoemd - kan er door Medex of de verzekeraar blijvende arbeidsongeschiktheid vastgesteld worden.

    Deeltijdse prestaties wegens arbeidsongeval

    Na je afwezigheid wegens een arbeidsongeval kun je het werk deeltijds hervatten. Je hebt hiervoor wel toestemming nodig van Medex, die beoordeelt dat deeltijds werk mogelijk is. Deeltijdse prestaties zijn mogelijk tijdens de periode van zowel tijdelijke als blijvende arbeidsongeschiktheid.

    Je dient de deeltijdse prestaties wegens arbeidsongeval zelf aan te vragen. Werk samen met je behandelende arts een voorstel uit. Het voorstel van je behandelende arts dien je altijd vooraf aan Medex voor te leggen. Pas nadat de arts van Medex de verminderde prestaties heeft goedgekeurd en dus oordeelde dat deze prestaties in verband staan met het arbeidsongeval, mag je met dit arbeidsregime starten.

    Ten laatste 5 werkdagen voordat je de verminderde prestaties start, ga je op medisch onderzoek bij het medisch centrum van Medex in je regio. Zo kan Medex je werkgever op tijd op de hoogte brengen van de beslissing.

    Lees meer over verminderde prestaties wegens een arbeidsongeval(opent in nieuw venster).

    Hoe deeltijdse prestaties wegens arbeidsongeval aanvragen of verlengen?

    Deeltijdse prestaties wegens arbeidsongeval of beroepsziekte aanvragen of verlengen: procedure voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).

    • Stap 1

      Bespreek de deeltijdse werkhervatting of een verlenging met je behandelend arts. Je laat je behandelende arts het ziekteattest van de Vlaamse overheid invullen, dat je moet bezorgen aan de Vlaamse overheid. De exacte procedure vind je terug op de webpagina ‘Ziekte melden en ziekteattest’.

      Opgelet: je behandelende arts moet op het ziekteattest van de Vlaamse overheid aankruisen dat het over een ‘deeltijdse werkhervatting wegens arbeidsongeval of beroepsziekte’ gaat.

      Gelijktijdig laat je door je arts het attest van Medex(PDF bestand opent in nieuw venster) invullen. Dat attest neem je mee naar je afspraak met Medex. Meer informatie lees je in de 2de stap hieronder.

    • Stap 2

      Afhankelijk van de instantie waarmee je departement of agentschap samenwerkt, onderzoekt Medex of je al dan niet deeltijds mag werken wegens een arbeidsongeval of beroepsziekte.

      Maak een afspraak voor een onderzoek met Medex. Doe dit ruim op voorhand. De wachttijden voor het onderzoek kunnen oplopen tot 2 weken of langer.

      Een arts van Medex onderzoekt je vervolgens. Je geeft het ziekteattest van de Vlaamse overheid (zie stap 1) af.

    • Stap 3

      Medex beslist op basis van het onderzoek of je deeltijds mag werken en brengt je hiervan op de hoogte.

    • Stap 4

      Breng je leidinggevende op de hoogte van de beslissing van je deeltijdse prestaties en stel samen een werkrooster op.

      Goed om te weten: je leidinggevende kan deze deeltijdse hervatting niet weigeren maar heeft wel inspraak in het werkrooster.

    • Stap 5

      Bezorg onderstaande documenten zo snel mogelijk aan het DCPA via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster) (als bijlage van je case):

      • de beslissing van de arts van Medex of Ethias (zie stap 3)
      • het werkrooster dat je met je leidinggevende hebt vastgelegd (zie stap 4)

      Heb je geen toegang tot Vlimpers? Verstuur de documenten per post naar het DCPA.

    • Stap 6

      Bezorg volgende documenten aan het medisch controleorgaan (Mediwe):

      Je vindt het adres van het medisch controleorgaan op het ziekteattest.

      Opgelet: je behandelende arts moet op het ziekteattest van de Vlaamse overheid aankruisen dat het over een ‘deeltijdse werkhervatting wegens arbeidsongeval of beroepsziekte’ gaat.

    Toegang en verwerking van gegevens

    Het digitale aangifteformulier voor arbeidsongevallen in de Vlimpers-selfservice werd getoetst aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, ook bekend als GDPR).