Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toegankelijkheidsanalyse publiek domein Ruimtelijke ordening en omgeving

Toegankelijkheidsanalyse publiek domein

Weet u al hoe toegankelijk het publieke domein in uw gemeente is? Kan iedereen er al gelijkwaardig en zelfstandig komen, zich verplaatsen en de weg vinden?

Wat?

De toestand in een afgebakend gebied in kaart brengen met toegankelijkheidscriteria

Voor wie?

Beheerders van het publieke domein en wegbeheerders

Waarom?

  • Zicht op de huidige toegankelijkheid van uw publieke domein en de verbeterpunten
  • Een nulmeting om verbeteringen te plannen en af te toetsen

Hoe werkt het?

  • Stap 2

    Een toegankelijkheidsadviseur bakent samen met u een gebied af en de doelen voor de kwaliteitsniveaus voor de zones van de analyse.

    • Met een aanduiding van belangrijke winkelstraten en attractiepunten.
    • Met een aanduiding van natuur of anders in te kleuren gebied, waar dat van toepassing is.
  • Stap 3

    De toegankelijkheidsadviseur doet de screening en stelt een verslag op.

Wat is het resultaat?

Een screeningsverslag met bespreking

  • Overzicht van de verbeterpunten
  • Kaart in GIS-formaat met ligging van verbeterpunten
  • Voorstellen om de verbeterpunten op te lossen

Deze analyse kunt u gebruiken als uitgangspunt voor een actieplan voor een toegankelijk publiek domein.

Tegelijk ontdekt u zo wat er vaak fout gaat. En kunt u dat voortaan voorkomen, bijvoorbeeld met opleidingen voor medewerkers, door kwaliteitsprocedures voor toegankelijkheid in te voeren of gemeentelijke reglementen aan te passen.

Kostprijs?

Belangrijk om te weten

Deel 2.4 Halteplaatsen voor het openbaar vervoer werd intussen herzien. Daarvoor volgt u nu het best de Bushaltegids van De Lijn(opent in nieuw venster). Daarin vindt u principeontwerpen.