Gedaan met laden. U bevindt zich op: Makkelijke ingrepen voor restaurants en cafés Toegankelijke restaurants en cafés

Makkelijke ingrepen voor restaurants en cafés

Kost jouw zaak toegankelijker maken een fortuin? Velen denken onterecht van wel. Maar je hoeft geen dure renovaties te doen, met kleine ingrepen maak je al een groot verschil.

Acht budgetvriendelijke tips

  1. Zorg voor een écht klantvriendelijk onthaal. Vraag of en hoe je je gasten kan helpen. Daarna is het aan de klant om zijn of haar noden duidelijk te maken. Ook bestaan er opleidingen om correct, gelijkwaardig en klantgericht met mensen met een beperking om te gaan. Comeos heeft hiervoor een webinar Klantvriendelijk onthaal van personen met een beperking(opent in nieuw venster). Je vindt ook tips op de flyer van de Warmste Entree(PDF bestand opent in nieuw venster).
  2. Voorzie altijd een fysieke menukaart. Hiermee kunnen doven en slechthorenden hun bestelling makkelijk duidelijk maken. Ook voor ouderen en mensen die niet veel ervaring hebben met digitale versies is dit vaak gemakkelijker.
  3. Heb je ook een online menu? Zorg dan voor een QR-code op de tafel of op de kaart. Vervang tekst niet door afbeeldingen, want die lezen de hulpmiddelen van blinden en slechtzienden niet.
  4. Hou rekening met de toegankelijkheid van uw website.
  5. Heb aandacht voor goede signalisatie. Geef duidelijk aan waar klanten kunnen parkeren, waar de ingang is en waar de toiletten zijn.
  6. Gebruik een groot, schreefloos lettertype met voldoende contrast tussen tekst en achtergrond, voor signalisatie en voor de menukaart. Denk eraan dat glanzend papier weerkaatst en de leesbaarheid vermindert.
  7. Voorzie een onderrijdbare tafel met wegneembare stoelen. Bij een mix aan stoelen met en zonder armleuningen kan de klant zelf kiezen welke stoel het meeste comfort biedt.
  8. Zorg ervoor dat mensen aan tafel kunnen betalen of voorzie een betaaltoestel met een langere draad. Zo kunnen ook mensen met een kleine gestalte en rolstoelgebruikers vlot betalen. Voor mensen met een visuele beperking is een betaaltoestel met toetsen in reliëf voor de cijfers aangewezen.