Gedaan met laden. U bevindt zich op: De kabinetsmedewerkers Kabinetsmedewerkers

De kabinetsmedewerkers

Personeelsstatuut kabinetsmedewerkers

Elke minister heeft een kabinet met persoonlijke medewerkers die de minister ondersteunen op inhoudelijk en praktisch vlak. Op een kabinet werken gewoonlijk zo’n 20 tot 40 medewerkers.

Een kabinet staat onder leiding van de minister. De dagelijkse leiding gebeurt door de kabinetschef, terwijl de kabinetssecretaris zorgt voor de praktische organisatie. Daarnaast zijn er inhoudelijke raadgevers die specialist zijn in een bepaalde bevoegdheid, communicatiemedewerkers, administratieve medewerkers, …

Taken van de kabinetsmedewerkers

  • Advies geven over het algemeen beleid en de bevoegdheden van de minister, zoals onderwijs, welzijn, financiën …
  • Advies geven over de inhoudelijke voorstellen van de administratie om het beleid te ondersteunen en uit te voeren.
  • Verzorgen van het secretariaat van de minister.
  • Instaan voor het woordvoerderschap van de minister.

Statuut

Het statuut van kabinetspersoneel is vastgelegd in het kabinetsbesluit(opent in nieuw venster) (Vlaamse Codex). Dat besluit staat verder toegelicht in een omzendbrief over de organisatie van de kabinetten van de leden van de Vlaamse Regering(opent in nieuw venster).

Hun statuut omvat onder meer volgende aspecten:

  • soorten personeelsleden, niveauvereisten
  • tijdelijke ondersteuning van uittredende ministers
  • loon van het personeel van de kabinetten
  • financiële, logistieke en fiscale aspecten
  • interne controle binnen het kabinet
  • personeelsbeleid op een kabinet
  • ontslag van het kabinetspersoneel

Kabinetsmedewerkers zijn dus geen ambtenaren en vallen niet onder het Vlaams personeelsstatuut (VPS).