Stappenplan Waarden/Organisatiecultuur
Dit stappenplan vloeit voort uit praktijkervaringen, onderzoek en feedback van klanten. Het zijn handvaten om verder mee aan de slag te gaan. Met deze bouwstenen kunt u de waarden vertalen naar uw organisatie, afhankelijk van de specifieke focus. Laat u inspireren door goede praktijkvoorbeelden (binnen en buiten de Vlaamse overheid), handige methodieken en artikels.
Stappenplan
- Stap 1
Verhaal eigen maken
De vier waarden van de Vlaamse overheid, openheid, daadkracht, wendbaarheid en vertrouwen, zijn bewust op een hoog niveau geformuleerd. Er is geen strak afgebakende definitie omdat entiteiten de waarden zelf vertalen op basis van hun eigen context en identiteit. Openheid zal voor een organisatie als Kind & Gezin bijvoorbeeld een andere invulling krijgen dan voor het Agentschap Wegen en Verkeer. Om uw entiteit mee te krijgen met de waarden, is dus een concreet verhaal van de entiteit zelf nodig. Deze toolbox helpt entiteiten om dat verhaal te schrijven en te doen leven.
- Stap 2
Verhaal communiceren
Als u het verhaal over de vier waarden in uw organisatie geschreven heeft, of samen met de medewerkers gaat schrijven, dan moet dat gedeeld worden.
- Stap 3
Verhaal implementeren
Communicatie en fijne acties zijn één ding, uiteraard moet de organisatie fundamenteel op de waarden worden afgestemd. Dat vraagt meer dan een eenmalige aanpassing: het gaat erom de waarden als toetssteen consequent te blijven gebruiken. Laat bijvoorbeeld de organisatiestructuur toe om wendbaar te zijn? Hou volgende aspecten van de organisatie onder loep:
- Organisatiestructuur (Rollen en verantwoordelijkheden, overlegstructuren,…)
- Systemen (PLOEG, IT-systemen, processen,…)
- Mensen (opleiding, competenties, rekrutering en selectie,…)
- Communicatie (intern en extern)
- …
Al deze zaken zijn even belangrijk, en moeten passen binnen de strategie en waarden van de organisatie. Als dit niet het geval is, dan zijn de organisatiewaarden niet geloofwaardig en is het gelopen traject een maat voor niets.
Een waardenverhaal is nooit afgesloten. Maak iemand verantwoordelijk voor de opvolging, ook als het project zelf afgerond is. En bij elke keuze die de organisatie maakt, bij elke verandering, moet iemand de reflex hebben om dit af te toetsen aan het waardenverhaal. Een jaarlijkse zichtbare actie rond de waarden houdt het thema levendig.
Informatie over dit stappenplan