Gedaan met laden. U bevindt zich op: Transformatief leren in de lerarenopleiding - een gesprek met Tom Kuppens Podcast

Transformatief leren in de lerarenopleiding - een gesprek met Tom Kuppens

Tom Kuppens, professor Milieueconomie aan de Universiteit Hasselt en docent aan de lerarenopleiding, in Hasselt en aan de VUB, gaat het duurzaamheidsdebat met zijn studenten niet uit de weg. Hij duidt in twee podcastafleveringen hoe hij gepassioneerd met duurzaamheidseducatie aan de slag gaat.

Het transformatief leren houdt eigenlijk in dat de jongeren hun eigen waarden- en normenkader in vraag gaan stellen door dat ze op één of andere manier erg geraakt worden door een bepaald thema. En dat ‘emotioneel raken’ zorgt ervoor dat die jongeren zich ook gaan openstellen voor andere perspectieven en op die manier gaan ze misschien hun waarden en normen bijstellen.

Tom Kuppens

UHasselt/VUB/Copernicus Alliance

In deze tweede aflevering vertelt hij hoe hij via transformatief leren, met kunst en expressie als hefboom, toekomstige leraars motiveert om met duurzaamheidsthema’s aan de slag te gaan. Als co-president van COPERNICUS Alliance belicht hij tenslotte het belang van Europese samenwerking om duurzaamheidseducatie te verankeren in onze curricula van het hoger onderwijs.

In beide afleveringen horen we linken met de Donuteconomie van Kate Raworth. Zo smeedt deze getuigenis van Tom Kuppens meteen een mooie link met het gesprek met ingenieur-architect Griet Verbeeck in deze podcastreeks.