Een stage lopen als arts
Tijdens de universitaire opleidingen voor uw specialisatie als arts, volgt u een stage. Dat doet u bij een erkende stagemeester en op een erkende stageplaats.
Bij de start van uw opleiding moet u een stageplan indienen bij het Departement Zorg. Stage buiten een goedgekeurd stageplan kan nooit meegenomen worden. Tijdens de opleiding moet u een stagerapport indienen.
Een stageplan indienen
Het stageplan is een overzicht van de stage met de data, de duur, de stagemeester(s)/stageplaats(en). De stagemeester(s) en kandidaat moet(en) het plan ondertekenen en dateren.
Naast een stageplan voegt u ook nog een aantal bewijsstukken (of kopies van bewijsstukken) toe.
Huisartsen | Arts-specialisten |
|
|
Indien u beschikt over een EKG-attest kunt u dit bij de indiening van uw stageplan mee insturen. Na controle zal dan automatisch het correcte RIZIV-nummer worden toegekend. Indien u dit niet bij uw initiële aanvraag voegde, moet u rechtstreeks met het RIZIV contact opnemen om dit attest aan hen te bezorgen en zo een aanpassing van uw nummer te verkrijgen.
Het stageplan en de bewijsstukken dient u in via het e-loket(opent in nieuw venster).
De behandeling van uw dossier
- Het Departement Zorg controleert of uw dossier volledig is:
is uw stageplan volledig ingevuld en hebt u alle bewijsstukken mee opgestuurd? Zo niet, dan krijgt u een bericht van het Departement Zorg. U kunt uw dossier dan aanvullen. - Is uw stageplan volledig, dan stuurt het Departement Zorg het door naar het RIZIV. Het RIZIV geeft u een nummer als kandidaat in opleiding. U hebt dat nummer nodig om te mogen werken als kandidaat.
- Is uw dossier volledig, dan gaat het naar de Nederlandstalige kamer van de Erkenningscommissie van uw beroep. Zij beoordelen uw dossier en geven een positief of negatief advies of vragen om extra aanvullingen. De secretaris-generaal van het Departement Zorg keurt op basis van dat advies uw stageplan goed of af.
- Bij positief advies ontvangt u dat binnen de 30 dagen na de samenkomst van de erkenningscommissie.
- Bij een negatief advies ontvangt u het advies van de erkenningscommissie binnen de 30 dagen via aangetekend schrijven.
- Na ontvangst van dit advies kunt u beroep aantekenen via gemotiveerd schrijven. Dit kan via mail naar artsen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of huisartsen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Stuur uw beroep binnen de 30 dagen nadat u het negatieve advies hebt ontvangen. In die mail motiveert u waarom u in beroep gaat en voegt u eventueel bewijsstukken toe. Departement Zorg zal dan uw beroep voorleggen aan de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat)-pleegzorgers. - Als ook na uw beroep de minister van Welzijn en Armoedebestrijding, Cultuur en Gelijke Kansen een negatieve beslissing neemt, dan krijgt u ook die beslissing via een aangetekend schrijven.
Een stageplan wijzigen of onderbreken
Als er iets verandert aan uw stageplan (bv. uw stageplaats of de indeling van uw stage of een verlenging van de stage), dient u een wijziging voor ingang van de gewijzigde stageperiode in.
- U vult uw stageplan opnieuw in met deze formulieren:
- De kandidaat, de stagemeester(s) (op wie de gewijzigde lijn(en) betrekking hebben), en de coördinerend stagemeester moeten het aangepast stageplan voor akkoord ondertekenen.
- Dien het formulier in via het e-loket(opent in nieuw venster).
Uw vraag om uw stageplan te wijzigen, wordt op dezelfde manier behandeld als het indienen van een nieuw stageplan: eerst voor advies naar de erkenningscommissie, daarna de beslissing van de minister.
Als de wijziging aan uw stageplan niet goedgekeurd is voor de start op de nieuwe stageplaats omwille van puur administratieve redenen maar de stagemeester dus zeker erkend is en coördinerende stagemeester akkoord is, kunt u starten op de nieuwe plek. U moet er wel zeker van zijn dat aan alle wettelijke normen voldaan is.
Een stage onderbreken
- U hebt recht op een onderbreking van in totaal maximaal 15 weken, wegens zwangerschapsverlof, palliatief verlof of om medische redenen, zonder verlenging van de stage.
- U moet wel elke onderbreking (ziekte, elke zwangerschap...) gedurende uw stageperiode correct en chronologisch invullen via een ‘wijziging stageplan’ (voor huisartsen - voor arts-specialisten).
- Indien u uw stage langer dan 15 weken hebt onderbroken, dan moet u uw stage verlengen met de tijd dat u de stage meer hebt onderbroken dan deze 15 weken (bij een onderbreking van bv. 18 weken, moet u de stage dus verlengen met 3 weken). Geef op uw wijziging van stageplan aan voor welke periode en bij welke stagemeester u uw verlengde stage zal doorlopen.
Van discipline veranderen
Als u, als arts in opleiding, van discipline wenst te veranderen, moet u:
- dit via een ondertekende brief melden aan het Departement Zorg t.a.v. de erkenningscommissie van de discipline die u wenst stop te zetten
- een nieuw stageplan indienen voor de nieuwe discipline die u wilt starten, met alle nodige documenten
- een universitair attest insturen dat bevestigt dat u verandert van discipline
Opleiding stopzetten
Als u uw opleiding volledig wilt stopzetten, moet u een ondertekende brief sturen naar het Departement Zorg t.a.v. de erkenningscommissie van de discipline die u wenst stop te zetten. Wanneer de bevoegde erkenningscommissie uw brief behandeld heeft, wordt de stopzetting gecommuniceerd aan het RIZIV en het RIZIV-nummer van de specialisatie afgesloten. U valt terug op uw 000-nummer.
Een stagerapport indienen
Binnen de 3 maanden na het aflopen van elk opleidingsjaar dient u het stagerapport van het afgelopen jaar in. Naast het stagerapport dient u ook nog andere documenten in:
Huisartsen | Arts-specialisten |
|
|
U bezorgt uw documenten via het e-loket(opent in nieuw venster) aan het Departement Zorg.
De behandeling van uw dossier
- Er wordt gecontroleerd of uw dossier administratief volledig is
Is uw stagerapport volledig ingevuld en hebt u alle bewijsstukken mee opgestuurd? Zo niet, dan krijgt u een e-mail met een opsomming van de documenten die ontbreken. Dan kunt u uw dossier aanvullen. - Is uw dossier volledig, dan gaat het naar de bevoegde erkenningscommissie. Zij adviseren uw dossier en geven een positief of negatief advies of vragen om extra aanvullingen.
- Na de vergadering van de erkenningscommissie krijgt u een mail met het advies van de erkenningscommissie
- U kunt tegen dit advies nog in beroep gaan. Stuur uw brief binnen de 30 dagen nadat u het negatieve advies hebt ontvangen naar huisartsen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of artsen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). In die brief motiveert u waarom u in beroep gaat en voegt u eventueel bewijsstukken toe. Het Departement zal dan uw beroep voorleggen aan de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat)-pleegzorgers.