Gedaan met laden. U bevindt zich op: Een stage lopen als arts

Een stage lopen als arts

Tijdens de universitaire opleidingen voor uw specialisatie als arts, volgt u een stage. Dat doet u bij een erkende stagemeester en op een erkende stageplaats.

Bij de start van uw opleiding moet u een stageplan indienen bij het Departement Zorg. Stage buiten een goedgekeurd stageplan kan nooit meegenomen worden. Tijdens de opleiding moet u een stagerapport indienen.

Een stageplan indienen

Het stageplan is een overzicht van de stage met de data, de duur, de stagemeester(s)/stageplaats(en). De stagemeester(s) en kandidaat moet(en) het plan ondertekenen en dateren.

Naast een stageplan voegt u ook nog een aantal bewijsstukken (of kopies van bewijsstukken) toe.

HuisartsenArts-specialisten
  1. Stageplan voor huisartsen(opent in nieuw venster): in te dienen voor het begin van de stage of binnen 4 maanden na de start van de stage.
  2. Facultair attest aanvaarding: attest van de faculteit geneeskunde dat u geselecteerd bent voor de discipline waarin u een opleiding wilt volgen
  3. Attest inschrijving Orde der artsen: uw inschrijving bij de Orde der artsen(opent in nieuw venster) moet ingaan voor de start van de opleiding
  4. Opleidingsovereenkomst(en) met stagemeester of met ziekenhuis (niet indienen, maar ter beschikking houden)
    • Bij stage in een ziekenhuis: de stageovereenkomst bepaalt de billijke vergoeding voor elk onderdeel van de stage.
    • Voor huisartsen met stage in een huisartspraktijk: de drie contracten tussen SUIvzw en stagemeester, SUIvzw en de kandidaat en tussen de stagemeester en de kandidaat. SUIvzw is de vzw die voor huisartsen in opleiding optreedt als werkgever, dit omdat artsen in opleiding in een sui generis-statuut werken.
  5. U mag ook een kopie van uw diploma opsturen, maar dat hoeft niet.
  6. Attest inschrijving in een wachtdienst(opent in nieuw venster): bij uw stageplan is dit niet verplicht (wel bij uw stagerapport). Voor huisartsen met een stage in een huisartsenpraktijk is dit een bewijs dat u bent ingeschreven in de wachtdienstregio van uw streek, ondertekend door de wachtdienst-verantwoordelijke

  1. Stageplan voor arts-specialisten(opent in nieuw venster): in te dienen voor het begin van de stage of binnen 4 maanden na de start van de stage.
  2. Facultair attest aanvaarding: attest van de faculteit geneeskunde dat u geselecteerd bent voor de discipline waarin u een opleiding wilt volgen. Dit document moet ondertekend zijn door de decaan.
  3. Attest inschrijving Orde der artsen: uw inschrijving bij de Orde der artsen(opent in nieuw venster) moet ingaan voor de start van de opleiding
  4. Opleidingsovereenkomst 1ste jaar (niet indienen, maar ter beschikking houden): de overeenkomst die is afgesloten tussen u en stagemeester/stagedienst. Hierin wordt onder andere opgenomen dat u een billijke vergoeding zult ontvangen. Uw universiteit stelt dit op.
  5. U mag ook uw opleidingsprogramma opsturen, maar dat hoeft niet.

Indien u beschikt over een EKG-attest kunt u dit bij de indiening van uw stageplan mee insturen. Na controle zal dan automatisch het correcte RIZIV-nummer worden toegekend. Indien u dit niet bij uw initiële aanvraag voegde, moet u rechtstreeks met het RIZIV contact opnemen om dit attest aan hen te bezorgen en zo een aanpassing van uw nummer te verkrijgen.

Het stageplan en de bewijsstukken dient u in via het e-loket(opent in nieuw venster).

De behandeling van uw dossier

  1. Het Departement Zorg controleert of uw dossier volledig is:
    is uw stageplan volledig ingevuld en hebt u alle bewijsstukken mee opgestuurd? Zo niet, dan krijgt u een bericht van het Departement Zorg. U kunt uw dossier dan aanvullen.
  2. Is uw stageplan volledig, dan stuurt het Departement Zorg het door naar het RIZIV. Het RIZIV geeft u een nummer als kandidaat in opleiding. U hebt dat nummer nodig om te mogen werken als kandidaat.
  3. Is uw dossier volledig, dan gaat het naar de Nederlandstalige kamer van de Erkenningscommissie van uw beroep. Zij beoordelen uw dossier en geven een positief of negatief advies of vragen om extra aanvullingen. De secretaris-generaal van het Departement Zorg keurt op basis van dat advies uw stageplan goed of af.
  4. Bij positief advies ontvangt u dat binnen de 30 dagen na de samenkomst van de erkenningscommissie.
  5. Bij een negatief advies ontvangt u het advies van de erkenningscommissie binnen de 30 dagen via aangetekend schrijven.
  6. Na ontvangst van dit advies kunt u beroep aantekenen via gemotiveerd schrijven. Dit kan via mail naar artsen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of huisartsen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
    Stuur uw beroep binnen de 30 dagen nadat u het negatieve advies hebt ontvangen. In die mail motiveert u waarom u in beroep gaat en voegt u eventueel bewijsstukken toe. Departement Zorg zal dan uw beroep voorleggen aan de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat)-pleegzorgers.
  7. Als ook na uw beroep de minister van Welzijn en Armoedebestrijding, Cultuur en Gelijke Kansen een negatieve beslissing neemt, dan krijgt u ook die beslissing via een aangetekend schrijven.

Een stageplan wijzigen of onderbreken

Als er iets verandert aan uw stageplan (bv. uw stageplaats of de indeling van uw stage of een verlenging van de stage), dient u een wijziging voor ingang van de gewijzigde stageperiode in.

Uw vraag om uw stageplan te wijzigen, wordt op dezelfde manier behandeld als het indienen van een nieuw stageplan: eerst voor advies naar de erkenningscommissie, daarna de beslissing van de minister.

Als de wijziging aan uw stageplan niet goedgekeurd is voor de start op de nieuwe stageplaats omwille van puur administratieve redenen maar de stagemeester dus zeker erkend is en coördinerende stagemeester akkoord is, kunt u starten op de nieuwe plek. U moet er wel zeker van zijn dat aan alle wettelijke normen voldaan is.

Een stage onderbreken

  • U hebt recht op een onderbreking van in totaal maximaal 15 weken, wegens zwangerschapsverlof, palliatief verlof of om medische redenen, zonder verlenging van de stage.
  • U moet wel elke onderbreking (ziekte, elke zwangerschap...) gedurende uw stageperiode correct en chronologisch invullen via een ‘wijziging stageplan’ (voor huisartsen - voor arts-specialisten).
  • Indien u uw stage langer dan 15 weken hebt onderbroken, dan moet u uw stage verlengen met de tijd dat u de stage meer hebt onderbroken dan deze 15 weken (bij een onderbreking van bv. 18 weken, moet u de stage dus verlengen met 3 weken). Geef op uw wijziging van stageplan aan voor welke periode en bij welke stagemeester u uw verlengde stage zal doorlopen.

Van discipline veranderen

Als u, als arts in opleiding, van discipline wenst te veranderen, moet u:

  • dit via een ondertekende brief melden aan het Departement Zorg t.a.v. de erkenningscommissie van de discipline die u wenst stop te zetten
  • een nieuw stageplan indienen voor de nieuwe discipline die u wilt starten, met alle nodige documenten
  • een universitair attest insturen dat bevestigt dat u verandert van discipline

Opleiding stopzetten

Als u uw opleiding volledig wilt stopzetten, moet u een ondertekende brief sturen naar het Departement Zorg t.a.v. de erkenningscommissie van de discipline die u wenst stop te zetten. Wanneer de bevoegde erkenningscommissie uw brief behandeld heeft, wordt de stopzetting gecommuniceerd aan het RIZIV en het RIZIV-nummer van de specialisatie afgesloten. U valt terug op uw 000-nummer.

Een stagerapport indienen

Binnen de 3 maanden na het aflopen van elk opleidingsjaar dient u het stagerapport van het afgelopen jaar in. Naast het stagerapport dient u ook nog andere documenten in:

HuisartsenArts-specialisten
  1. Stagerapport(opent in nieuw venster). Met dit formulier geeft u de erkenningscommissie toegang tot uw elektronische portfolio.
  2. Verslag kandidaat: een kopie van uw persoonlijk zelfreflectieverslag (uw verslag over hoe u naar eigen inzien gefunctioneerd hebt het afgelopen jaar).
  3. Evaluatieformulier van de stagemeester-coördinator, ingevuld en ondertekend.
  4. Evaluatieformulier van de praktijkopleider, ingevuld en ondertekend.
  5. Attest gevolgde seminaries: u moet ten minste 40 uur seminarie per jaar gevolgd hebben onder leiding van een erkende stagemeester. U krijgt het attest van het Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding (ICHO).
  6. Inventaris gepresteerde wachtdiensturen(opent in nieuw venster): enkel voor een stage in een huisartsenpraktijk. Het is een inventaris van de gepresteerde wachtdiensturen per dag, met een stempel en handtekening van de wachtdienstverantwoordelijke. U moet minimaal 120 uren huisartsenwachtdienst presteren per jaar. Bij het tweede stagerapport moet er ook een attest van de ziekenhuiswachtdienst. In het attest wordt enkel verklaard dat u ingeschreven was op de ziekenhuiswachtdienst, er moet geen inventaris worden opgemaakt. Dit document moeten ze bezorgen, ook al hebben ze in het ziekenhuis geen wachten moeten uitvoeren.
  1. Verslag stagemeester: enkel als dit nog niet is opgenomen in uw stageboekje.Een kopie van de evaluatie van uw stage, ingevuld en ondertekend door uw stagemeester(s)
  2. Verslag kandidaat: enkel als dit nog niet is opgenomen in uw stageboekje. Het is uw persoonlijke zelfreflectieverslag.
  3. Stagerapport: Ofwel gebruikt u een pdf of scan van uw medbook, ofwel gebruikt u het model voor uw specialisatie(opent in nieuw venster).

U bezorgt uw documenten via het e-loket(opent in nieuw venster) aan het Departement Zorg.

De behandeling van uw dossier

  1. Er wordt gecontroleerd of uw dossier administratief volledig is
    Is uw stagerapport volledig ingevuld en hebt u alle bewijsstukken mee opgestuurd? Zo niet, dan krijgt u een e-mail met een opsomming van de documenten die ontbreken. Dan kunt u uw dossier aanvullen.
  2. Is uw dossier volledig, dan gaat het naar de bevoegde erkenningscommissie. Zij adviseren uw dossier en geven een positief of negatief advies of vragen om extra aanvullingen.
  3. Na de vergadering van de erkenningscommissie krijgt u een mail met het advies van de erkenningscommissie
  4. U kunt tegen dit advies nog in beroep gaan. Stuur uw brief binnen de 30 dagen nadat u het negatieve advies hebt ontvangen naar huisartsen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of artsen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). In die brief motiveert u waarom u in beroep gaat en voegt u eventueel bewijsstukken toe. Het Departement zal dan uw beroep voorleggen aan de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat)-pleegzorgers.

Veelgestelde vragen