VLAM maakt debuut op Glee Birmingham met zeven deelnemers

Het Verenigd Koninkrijk is een afzetmarkt met groeiende interesse voor Vlaamse sierteeltproducten. Daarom zette VLAM hier voet aan wal via een deelname aan de groeiende vakbeurs Glee in Birmingham. Zeven exportbedrijven presenteerden hun assortiment in de VLAM-stand: De Waele-Wilwoodii, Het Wilgenbroek, Dataflor, Decock Plants, Oprins Plant, Deforche Export en Van Poecke & Zn. Voor de eerste keer stelden ze hun planten op in een open standconcept, zodat we ons als verenigde markt konden profileren.

Bedrijfsbezoeken
Een grondige kennis van de markt vormt een stevige basis om zicht te krijgen op de wensen van de lokale klanten en er handelscontacten aan te knopen. Daarom organiseerde VLAM samen met FIT Londen de dag voor de beurs enkele bedrijfsbezoeken in de regio rond Birmingham. De delegatie bezocht twee DIY-ketens en een tuincentrum en kreeg een persoonlijke rondleiding op een gerenommeerde kwekerij met verkoopscentrum.

Over de beurs
Meer dan 550 exposanten waarvan 89 sierteeltbedrijven telde deze editie. Glee groeit hiermee als vakbeurs voor “Garden & Outdoor living”. Verwacht wordt dat de beurs in 2018 opnieuw 10% meer exposanten zal hebben. In totaal bezochten 7.000 mensen de beurs.

VLAM nam deel met een groepsstand waarin zeven bedrijven post vatten die elk hun producten op een gezamenlijk platform konden opstellen. De VLAM-stand stond in hal 20, waar meerdere plantenexporteurs en kwekers gegroepeerd stonden. Ook in de inkomhal waren de Belgische producten van de partij. Elk bedrijf kreeg er een toontafel toegewezen waarop ze hun planten konden zetten. Al enkele jaren doet deze inkomhal met toontafels dienst als ondersteuning naar de aanwezige aanbieders van planten.

Het is niet zozeer het aantal bezoekers dat het succes van een beurs weerspiegelt. De meeste bedrijven wisten immers kwalitatieve contacten te leggen, ondanks een beperkter bezoekersaantal in vergelijking met andere internationale beurzen. Een sterke ondersteuning hierbij waren de speeddates met Britse retailers. GIMA (Garden Industry Manufacturer’s Association) bracht er geïnteresseerde standhouders en Britse retailers samen voor enkele korte maar vruchtbare gesprekken.

In de communicatie vooraf ging de aanwezigheid van de Belgische sierteeltmarkt niet onopgemerkt voorbij. Via aankondigingen in vakpers als Garden Centre Buyer, Floral Daily, Planteria en Handel & Techniek werd de introductie op Glee al goed voorbereid.

Download documenten