VLAM haalt opnieuw EU-geld binnen voor promotie

VLAM heeft twaalf projecten ingediend voor Europese co-financiering. Het betreft acht projecten waarvan VLAM de volledige coördinatie in handen heeft en vier projecten waarvan VLAM partner is. Negen projecten werden goedgekeurd. Zes ervan kunnen onmiddellijk in uitvoering gaan, drie staan op de reservelijst.
De zes goedgekeurde projecten die opgestart kunnen worden betekenen een aanzienlijke uitbreiding van het promotiebudget voor de export van konijn, pluimvee en vleeswaren, zuivel, peren en planten. Het gaat om 5,5 miljoen euro. Deze projecten hebben een duurtijd van 2 of 3 jaar en starten op 1 januari 2018.

Na het succes van vorig jaar, toen VLAM EU-subsidies kreeg voor 6 nieuwe programma’s, heeft VLAM opnieuw alle zeilen bijgezet voor de nieuwe aanvraagronde van EU-dossiers. Na consultatie met de verschillende sectorgeledingen heeft VLAM 12 nieuwe EU-dossiers ingediend.
Voor de projecten buiten Europa en de projecten met meerdere lidstaten kan een subsidie van 80% bekomen worden. Dit betekent een gigantische vermenigvuldiging van de promotiemiddelen. Voor elke euro die de sector bijdraagt in het project, past Europa 4 euro bij. Voor projecten binnen Europa is de tegemoetkoming van Europa 70%.
De goedkeuring van negen projecten betekent dat VLAM mogelijk over 8,5 miljoen euro extra kan beschikken in 2018 tot 2020. In het geval de projecten op de reservelijst niet opgestart kunnen worden, gaat het nog steeds om een extra budget van bijna 5,5 miljoen euro.

Hieronder vindt u een bondig overzicht van de goedgekeurde projecten:

Projecten die VLAM coördineert

Konijn
Nederland en België starten een gezamenlijke consumentencampagne om het verbruik van konijnenvlees op te krikken in beide landen. Er wordt daarbij enerzijds gefocust op de nutritionele kwaliteiten en de bereidingsmogelijkheden van konijn, anderzijds worden de consumenten ook geïnformeerd over het nieuwe huisvestingsysteem van parkhouderijen, dat sinds 2014 van kracht is.
Looptijd : 2 jaar - cofinanciering EU: 70%

Conference-peer - China
Dit dossier is een promotiecampagne voor de Conference-peer in China. VLAM wil aan imago-opbouw doen voor onze Conference en dit zowel naar de handel als naar de consumenten. Het zwaartepunt van de campagne ligt op degustaties op de winkelvloer.

Looptijd : 3 jaar - cofinanciering EU: 80%

Pluimvee en Vleeswaren - Oost- en West-Afrika en Midden-Oosten
VLAM wil informatie verspreiden over en promotie voeren voor Europese vleeswaren en Europees pluimveevlees in Oost-Afrika. Het is een markt die nog grotendeels onbewerkt is, maar groot potentieel toont voor Europese exporteurs. In West-Afrika zijn er al exporteurs actief, maar kan ruimere prospectie gebeuren en een groter marktaandeel bekomen worden. Op de activiteitenkalender staan ook nog 5 beurzen (waaronder 1 in Dubai, rest in Oost- en West-Afrika), 5 contactdagen en 3 prospectierondes.
Looptijd : 3 jaar - cofinanciering EU: 80%

Zuivel - Azië
Het VLAM-dossier behelst het voortzetten van de campagne onder de baseline : “White Gold straight from the Heart of Europe” in Azië met acties in het Midden-Oosten, Zuid-Oost-Azië en China. De doelgroepen zijn retail, importeurs, voedingsindustrie en foodservicebedrijven. In de communicatie ligt het accent traceerbaarheid en kwaliteit van onze streng gecontroleerde zuivelproducten. VLAM voorziet deelnames aan beurzen, begeleid met de nodige communicatie via de media, een website enz.
Looptijd : 3 jaar - cofinanciering EU: 80%

Projecten waarvan VLAM partner is

Zuivel: klimaat en duurzaamheid
Europa heeft voorzien in een nieuwe topic die de initiatieven rondom duurzaamheid en klimaat onder de aandacht kan brengen bij een gespecialiseerd publiek. Alle leden van het European Milk Forum (EMF), waar VLAM deel van uitmaakt, hebben op dit vlak reeds heel wat onderzoek verricht, alsook initiatieven lopen, maar kunnen hieraan dus nu een Europese dimensie geven.
De leden van EMF die deelnemen, zijn : Frankrijk, Nederland, Noord-Ierland, Ierland, Denemarken en Vlaanderen.
Looptijd : 3 jaar - cofinanciering EU: 80%

Sierteelt - Green city
VLAM neemt met de B2B-campagne Openbaar groen deel aan een meerlandenproject. Het project “Green city” promoot het gebruik van groen in de stad. Het zwaartepunt van de campagne ligt bij de beursdeelname aan Greenexpo. Hier zal Openbaar groen een seminarie voor groenambtenaren organiseren.
Looptijd : 3 jaar - cofinanciering EU: 80 %

Projecten die werden goedgekeurd en op de reservelijst staan
- Botercampagne binnenland
- Kalfsvleescampagne binnenland
- Paprika - Frankrijk

Projecten die niet werden goedgekeurd
- Europese streeklabels (BOB-BGA-GTS)
- Consumentencampagne bioproducten binnenland
- Handelsgerichte campagne varkensvlees - Azië

 

Download documenten