VLAM breidt actieterrein uit, zowel in binnen- als buitenland

25 buitenlandse beurzen, 3,9 miljoen euro aan Europese subsidies en een kookplatform Lekkervanbijons.be dat dé referentie wil worden voor kokend Vlaanderen. Het is duidelijk dat VLAM ook in 2017 hoge ogen wil gooien om de producten van eigen bodem te promoten in binnen- én buitenland. Naast een sterke gezamenlijke aanpak kondigen zich ook enkele nieuwe sectoracties aan.

Meer exportacties dankzij Europa
2017 wordt een jaar waarin de exportpromotie een grote sprong maakt in het programma van VLAM. Tijdens de voorgaande jaren werd hiervoor een kwart van de middelen uitgetrokken. Voor 2017 is het budget voor de exportactiviteiten opgetrokken tot een derde van de beschikbare middelen. Deze evolutie is vooral toe te schrijven aan de nieuwe Europese projecten die VLAM goedgekeurd kreeg en voor de volgende drie jaren maar liefst 6,6 miljoen extra Europese inkomsten betekenen. Voor groenten en fruit, diepvriesfrieten en pluimveevlees wordt de volgende jaren dus extra ingezet op exportpromotie in derde landen. In de volgende indieningsronde voor nieuwe Europese projecten, die vanaf 2018 kunnen starten, zet VLAM voor verschillende productgroepen opnieuw sterk in om Europese middelen binnen te halen.

Binnenland, meer dan consumentenacties
Consumenten eten niet enkel thuis en maken heel wat aankoopbeslissingen in de winkel zelf. Daarom wil VLAM de producten van bij ons sterker in de kijker zetten in de verkooppunten én in de horeca en foodservice markt. Zo kan er een goede link gelegd worden met de ruime mediacampagnes die het imago van onze producten en de bekendheid van onze labels blijven ondersteunen. Om deze specifieke kanalen optimaal te bereiken, is een nieuw expertisecentrum binnen VLAM opgericht, meteen ook het sluitstuk van een ruimere transitie. Voortaan zit de kennis die voordien verspreid zat over de verschillende sectoren, gebundeld. Daardoor kan VLAM een krachtige gezamenlijke boodschap brengen naar de nieuwe business-to-business-doelgroepen.

Lekker van bij ons: van signatuur naar locomotief voor hele korf versproducten
VLAM zet in 2017 ook volop in op het horizontaal programma. Hiermee wordt de campagne bedoeld waaronder de VLAM-sectoren gezamenlijk de schouders zetten. Een resultaat van die synergie is de hernieuwde website Lekkervanbijons.be. Terwijl Lekkervanbijons vroeger vooral een signatuur was voor de sectorcampagnes, staan er voortaan acties op het programma om het kookplatform zelf te promoten. Dit gebeurt via partnerships met o.a. Dagelijkse Kost en diverse media-acties. Uiteraard worden ook de diverse sociale media actief ingezet. Naast het overkoepelende verhaal neemt Lekkervanbijons ook de rol op van locomotief voor heel wat productgerichte acties. Kookvideo’s voor konijn, een rubriek voor de vissen van de maand en online acties voor bezen en frezen staan alvast op het menu voor 2017.

Sectoracties in de kijker
Zowel in het binnen- als buitenland blijft VLAM uiteraard sterk inzetten op sectorspecifieke campagnes. Enkele opvallende nieuwigheden:
In het binnenland komen er nieuwe campagnes voor vlees van bij ons en voor groen van bij ons. Verder mikken we extra op de verkooppunten, o.a. met onze foodtruck voor varkensvlees en tijdens de Week van het konijn.
Voor vleeswaren zet VLAM de eerste stappen in de exportwerking, met acties in Scandinavië. Verder breiden de succesvolle animaties voor groenten op de Franse vroegmarkten uit naar Spanje en Italië en zal een breder Flandria-gamma in de kijker gezet worden. En de vissector plant een prospectieactie in Zwitserland als vervolg op een eerste zeer geslaagde missie naar Kroatië.

Benieuwd naar meer? U vindt het volledige jaarprogramma op www.vlam.be.

**********

Nota aan de redactie:

Hieronder kan u naast een pdf van het jaaprogramma nog bijkomende documenten downloaden:

- Infographic EU-subsidies
- Extra artikel EU-subsidies
- Lijst met buitenlandse vakbeurzen

Download documenten