India groeimarkt voor Belgisch hardfruit

De groeiende Indische markt biedt veel potentieel voor ons hardfruit. Op drie jaar tijd vertienvoudigde de Belgische appelexport naar India. VLAM sponsorde daarom al voor de derde keer de vakbeurs Fresh Produce India in Mumbai. Dit event ondersteunt de degustatieacties die VLAM in de Indische handel organiseert.

Over de beurs
Dit was de zestiende editie van de Fresh Produce India. Het was een selectieve beurs met slechts 10 exposanten., waarbij de standhouders goede contacten konden leggen met de 250 bezoekers uit meer dan 20 landen.
VLAM nam deel aan dit event in het kader van het Europees gecofinancierde programma ‘Taste of Europe India’, ter promotie van Belgisch hardfruit. Het moeilijke seizoen had uiteraard duidelijk effect op de handel, maar ook in minder goede tijden is het belangrijk om handelsrelaties te onderhouden. Daarom vertegenwoordigden BelOrta en BFV samen de Belgische fruitsector op de VLAM-stand.

‘India is meer dan een vervangmarkt voor Rusland’
De Belgische fruitsector stond ook op de agenda tijdens het panelgesprek ‘India’s fresh produce future’. Filip Fontaine sprak er namens BelOrta en beklemtoonde dat India veel meer betekent dan een vervangmarkt na het Russische handelsembargo. De Indische markt is duidelijk klaar voor onze producten, wat zich vertaalt in mooie groeicijfers de laatste drie jaar.

Ook in de verkooppunten
Binnen hetzelfde EU-project ‘Taste Of Europe India’ doet VLAM extra inspanningen voor appel en peer via degustatieacties in supermarkten en op groothandelsmarkten. Dit jaar werd de planning evenwel wat bijgestuurd wegens de beperkte oogst. Ook hier is het belangrijk om de relaties warm te houden zodat volgend seizoen opnieuw een vlotte start gemaakt kan worden.

Belgische appelexport naar India vertienvoudigd
Sinds België de toelating kreeg om appelen te exporteren naar India, zien we een sterke exportgroei. De volumes bedroegen in 2017 zo'n 10 350 ton, goed voor een waarde van 7 miljoen euro. Dit betekent maar liefst een vertienvoudiging tegenover 2014. Appelen zijn het topproduct van onze Belgische groente- en fruitsector in India. Belgische appelen beantwoorden dan ook aan de verwachtingen van de Indische consument: rode appelen, extra zoet, knapperig en kleinere maten.
Ondanks deze mooie evolutie stabiliseerde de export in 2017 als gevolg van de hevige vorstschade die de Belgische fruitboeren leden in de lente van dat jaar. De oogstvolumes vielen hierdoor sterk lager uit (-70%) waardoor minder volumes richting de Indische markt konden vertrekken. Ook de hogere prijs voor onze appelen en hun grotere maat zijn minder gunstig voor de afzet in India.
In het zog van de appels is er ook een beperkte export van Belgische peren naar India. Peren zijn echter wel minder geliefd in India, maar de kenmerken zoetheid en lange houdbaarheid van onze typische Conference-peren zijn wel troeven voor de toekomst.

Download documenten