Oproep: test de toepassing ‘resultatenbeheer’
De toepassing ‘resultatenbeheer’ is actief vanaf 7 oktober. Om een vlotte werking te garanderen, moeten er tests gebeuren op de pc’s die door het hoofdbureau ter beschikking zijn gesteld.
Op maandag 7 oktober lanceert het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) de toepassing Resultatenbeheer. Voorzitters, en medewerkers die door de voorzitter zijn aangeduid, kunnen hiermee stemresultaten invoeren (bij stemming op papier) of uploaden (bij digitale stemming). In deze tool kan de voorzitter ook bijhouden hoeveel tel- en/of stembureaus al zijn ingevoerd en de tussentijdse resultaten raadplegen. Ten slotte kan de voorzitter de stemresultaten definitief valideren in het proces-verbaal dat hiervoor voorzien is.
Om een vlotte werking te garanderen, vraagt ABB de gemeentelijke coördinatoren om in de week van 7 oktober de volgende tests uit te voeren op de pc’s die door het gemeentebestuur ter beschikking worden gesteld aan het hoofdbureau:
- Een inlogtest
- Een test van de digitale handtekening. Meer informatie over het testen van de digitale handtekening vindt u op pagina 14 van de gebruiksaanwijzing(PDF bestand opent in nieuw venster).
Belangrijk
Alle bijzitters en medewerkers die met deze pc’s werken, hebben hun elektronische identiteitskaart (eID) nodig. Zij moeten ook de bijbehorende PIN-code gebruiken. De voorzitter heeft voor het digitaal ondertekenen van het proces-verbaal eveneens de eID en de PIN-code nodig. Zonder eID en PIN-code is er geen toegang tot de toepassing resultatenbeheer mogelijk. Om gebruik te maken van de beveiligde identificatie via eID is er uiteraard een eID-kaartlezer nodig.
Aandachtspunt voor digitale stembureaus
In gemeenten waar digitaal wordt gestemd, is de installatie van een USB-readerprogramma op de pc’s noodzakelijk om de USB-sticks te uploaden in de toepassing Resultatenbeheer. Als het programma ‘USB-reader’ nog niet op de pc is geïnstalleerd, moet je het downloaden en installeren. Dit kan je doen via de toepassing Resultatenbeheer of Contactenbeheer. Meer informatie over de installatie van de USB-reader vind je in de instructiefiche(PDF bestand opent in nieuw venster). Ten slotte vragen we om een test van de USB-reader uit te voeren. Meer informatie over het testen van de USB-reader vind je op pagina 5 van de instructiefiche.
Helpdesk
- Voor vragen over procedures, de organisatie of juridische vragen kan je bellen naar 02 595 29 99
- Voor vragen over het gebruik van de verkiezingssoftware kan je bellen naar 02 595 31 11