Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aandachtspunten 'resultatenbeheer': zorg voor een vlotte verkiezingsdag Nieuwsberichten van Vlaanderen Kiest 2024

Aandachtspunten 'resultatenbeheer': zorg voor een vlotte verkiezingsdag

Lokale verkiezingen
9 oktober 2024

Nadat de stemmen zijn uitgebracht en geteld, moet het hoofdbureau de resultaten doorsturen naar het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) via de toepassing ‘resultatenbeheer(opent in nieuw venster)’.

Met de toepassing ‘resultatenbeheer’ kunnen de voorzitters van een hoofdbureau, en alle medewerkers die door de voorzitter zijn aangesteld, de stemresultaten ingeven (stemmen via potlood en papier) of USB-sticks opladen (digitaal stemmen). De toepassing genereert een proces-verbaal met zetelberekening en aanwijzing van de verkozenen.

Om verkiezingsdag vlot te laten verlopen, zetten we een aantal aandachtspunten op een rij:

  • Stap 1

    Inloggen met eID

    Om toegang te krijgen tot resultatenbeheer, moet je inloggen met je eID. Zorg er dus voor dat je eID-kaartlezer is aangesloten op je computer en dat je de pincode van je eID bij de hand hebt.

  • Stap 2

    USB-sticks inlezen in gemeenten met digitale stemming

    Laat de applicatie die na installatie wordt geopend (zie foto hieronder) openstaan tijdens het inlezen van de USB-sticks. Sluit deze niet af voordat het inleesproces is afgerond. De USB-lezer moet de versie 12.1.25 of hoger zijn.

  • Stap 3

    Proces-verbaal afdrukken en ondertekenen

    Het proces-verbaal moet eerst worden afgedrukt en ondertekend door alle leden van het hoofdbureau. Dit vormt het juridisch geldend document. De voorzitter zet vervolgens zijn digitale handtekening ter bevestiging van de ondertekening van het proces-verbaal.

  • Stap 4

    Testen van de toepassing in gemeenten met papieren stemming

    • Er kunnen geen stemresultaten meer worden ingevoerd en bewaard tijdens het testen van de toepassing naar aanloop van de verkiezingsdag. Je krijgt volgende melding te zien (zie foto hieronder). Zondag zal deze functionaliteit terug openstaan.
    • Op 9 oktober is de database gereset om alle stemresultaten te verwijderen die tijdens het testen van de toepassing toch werden ingegeven. Helaas moeten hierdoor de samenstellingen van de hoofdbureaus, die tot dat moment waren ingevuld, ook opnieuw worden ingevoerd.

Ondersteuning

ABB biedt ook ondersteunend materiaal aan. De gebruiksaanwijzing voor de toepassing ‘resultatenbeheer’, de instructiefiche voor de installatie van USB-reader en de onderrichtingen voor het hoofdbureau vind je terug via onderstaande link.

Helpdesk

ABB staat op verkiezingsdag klaar om hoofdbureaus te ondersteunen.

  • Voor vragen over procedures, de organisatie of juridische kwesties, bel 02 595 29 99. De helpdesk is de hele week beschikbaar, ook op zaterdag 12/10 en zondag 13/10.
  • Voor vragen over het gebruik van de toepassing resultatenbeheer kan je, op zondag 13/10, bellen naar 02 595 31 11.
  • In geval van een technisch defect bij digitaal stemmen (stemcomputers, scanner van de stembus, voorzitterscomputer) op verkiezingsdag, bel 0800 611 08.