Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aandachtspunten 'kandidatendag' Nieuwsberichten van Vlaanderen Kiest 2024

Aandachtspunten 'kandidatendag'

Lokale verkiezingen
12 september 2024

Ten laatste op zaterdag 14 september om 16:00 uur moeten alle kandidatenlijsten ingediend worden bij de voorzitters van de hoofdbureaus. In aanloop naar deze ‘kandidatendag’ brengt het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) enkele aandachtspunten onder de aandacht bij het importeren en beheren van de kandidatenlijsten in de toepassing kandidatenbeheer.

Controleer of de kandidatenlijst is ingediend voor de correcte kieskring. Via de helpdesk stelt ABB vast dat enkele kandidatenlijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn opgemaakt voor indiening bij de verkeerde gemeente. Je kan dit als voorzitter van het hoofdbureau controleren aan de hand van de woonplaats van de kandidaten op de kandidatenlijst.

Kandidaten die niet digitaal kunnen tekenen, kunnen alsnog manueel tekenen op de afgedrukte voordrachtsakte die ter inzage ligt op het hoofdbureau. Tot maandag 16 september, 16:00 uur, mogen voorgedragen kandidaten de voordrachtsakte vervolledigen met hun handtekening (artikel 72 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet(opent in nieuw venster)). Dat is het moment waarop het gemeentelijk hoofdbureau samenkomt om de kandidatenlijsten voorlopig af te sluiten.

Vanaf het moment dat de voorzitter de akten importeert in de toepassing ‘kandidatenbeheer’ (op zaterdag 14 september), kan de lijstindiener niets meer wijzigen aan de voordrachtsakte. De voorzitter controleert de voordrachtsakten best meteen na het importeren. De voorzitter kan de lijstindiener wijzen op sommige onregelmatigheden die vastgesteld worden. Lijstindieners kunnen de voordrachtsakten tijdig verbeteren zodat de akte alsnog geldig is.

Hoe fouten op voordrachtsakten rechtzetten op zaterdag 14 september?

  • Stap 1

    De voorzitter contacteert de lijstindiener om de voordrachtsakte voor 16:00 uur te verbeteren, de indiener wordt uitgenodigd op het hoofdbureau.

  • Stap 2

    De voorzitter drukt de digitaal ingediende voordrachtsakte af. Zolang de verbetering niet op de akte is aangebracht, mag de voorzitter de akte nog niet ter inzage geven aan andere lijstindieners. Als een lijstindiener toch inzage vraagt, moet de voorzitter melden dat de lijstindiener nog een wijziging wil aanbrengen en dat de voordrachtsakte dus nog niet definitief is.

    Vanaf het ogenblik dat de voorzitter de akte ter inzage legt, kunnen er geen wijzigingen meer op worden aangebracht.

  • Stap 3

    De aanpassing gebeurt op de afgedrukte versie van de voordrachtsakte, handgeschreven en ondertekend door de lijstindiener.

  • Stap 4

    De voorzitter voert de aanpassingen in, in de webtoepassing ‘kandidatenbeheer’.

ABB adviseert om deze werkwijze te volgen om de procedure met verbeteringsakte te vermijden na de voorlopige afsluiting.

ABB biedt ook ondersteunend materiaal aan. De gebruiksaanwijzing voor de toepassing ‘kandidatenbeheer’ en de onderrichtingen voor het hoofdbureau vind je terug via onderstaande link.

Helpdesks

  • Heb je als lijstindiener een dringende vraag over de opmaak van de voordrachtsakten met de webtoepassing? Neem contact met de helpdesk op het nummer 02 553 63 70. De helpdesk is bereikbaar tijdens kantooruren, ook op zaterdag 14 september.
  • Het agentschap staat ook klaar om hoofdbureaus te ondersteunen. Onze helpdesk is tijdens de kantooruren bereikbaar ook op zaterdag 14 september
    • Voor vragen over procedures, de organisatie of juridische vragen kan je bellen naar 02 595 29 99
    • Voor vragen over het gebruik van de verkiezingssoftware kan je bellen naar nummer 02 595 31 11