Gedaan met laden. U bevindt zich op: Bibliotheek met communicatiemateriaal over lokale verkiezingen in de maak Vlaanderen kiest

Bibliotheek met communicatiemateriaal over lokale verkiezingen in de maak

Lokale verkiezingen
22 juli 2024

Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) werkt aan een pakket met communicatiemateriaal in aanloop naar de lokale en provinciale verkiezingen op 13 oktober 2024. Dat doet ABB samen met communicatiebureau LDV United. Eind juli krijgen lokale besturen het materiaal om het in te zetten in de gemeentelijke kanalen.

Belangrijke: de campagne start pas op 2 september op sociale media. Daarom vraagt ABB om niets van het communicatiemateriaal voordien te gebruiken. ABB deelt het op voorhand om drukdeadlines van gemeentelijke infobladen en andere kanalen te halen.

ABB lanceert in september een brede campagne om inwoners van Vlaamse steden en gemeenten te sensibiliseren over het belang van hun stemrecht, nu de opkomstplicht in Vlaanderen is afgeschaft. Dat doet ABB samen met communicatiebureau LDV United. In dit nieuwsbericht kan je meer lezen over de brede campagne.

Aanbod voor lokale besturen

Een belangrijk onderdeel van de campagne vertrekt vanuit de kracht van de lokale besturen. Zij staan het dichtst bij de kiezer, die bij hen komt aankloppen bij vragen over de verkiezingen. Daarom voorziet ABB een bibliotheek met communicatiemateriaal die de besturen kunnen gebruiken in hun eigen kanalen (zoals gemeentelijke infobladen, website, loketten, sociale media enzovoort).

De bibliotheek zal eind juli beschikbaar zijn, lokale besturen kunnen de verschillende assets downloaden. Het communicatiemateriaal omvat de volgende zaken:

  • 4 posters voor print in drie verschillende formaten, te personaliseren door de lokale besturen. In dit sjabloon kunnen lokale besturen onderaan een link plaatsen naar de eigen website met info over de verkiezingen (voorbeeld Stad Gent(opent in nieuw venster)). De formaten zijn A4, een halve A4 (verticaal) en kwart van een A4.
  • 3 posters in A1 en A2 formaat (niet te personaliseren)
  • 4 afbeeldingen voor gebruik op sociale media (niet te personaliseren)

In augustus werken ABB en LDV United door aan de campagne, want dan worden de reclamespots voor tv en sociale media gemaakt. Eind augustus verwacht ABB het finale resultaat, en worden de video’s ook in de bovenstaande bibliotheek aangeboden voor gebruik op de kanalen van lokale besturen.

Concrete planning van de campagne

  • Sociale media: van 2 september tot 12 oktober lopen advertenties via Google, op YouTube, op Meta (Facebook en Instagram) en streamingplatform Twitch,
  • Steamingsdiensten: vanaf 22 september tot 12 oktober lopen ook de advertenties op VRT MAX, VTM GO en GoPlay,
  • Affiches: A1 outdoor en A2 indoor worden in de week van 23 september opgehangen, tot en met 13 oktober,
  • Televisie: van 27 september tot 13 oktober lopen de advertenties zowel op nationale als op regionale zenders,
  • Trams en bussen: vanaf 1 oktober tot en met 13 oktober adverteert ABB ook op de zijkanten van trams en bussen van De Lijn
  • Content creators gaan in de laatste dagen voor, én op verkiezingsdag hun kanalen inzetten om kiezers een laatste duwtje in de rug te geven om naar het stemhokje te gaan.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de communicatieacties van ABB? Abonneer je dan op de nieuwsbrief ‘Vlaanderen Kiest 2024(opent in nieuw venster)’. Op vlaanderenkiest.be vind je meer informatie over de organisatie van de verkiezingen, de vereisten voor de toegankelijkheid van de stemlokalen, de regelgeving, tips over de sperperiode voor de verkiezingsperiode en nog veel meer.