Gedaan met laden. U bevindt zich op: Niveau 2 Huisstijl en merkbeleid

Niveau 2

Communiceert jouw entiteit rond specifieke beleidsthema’s? Ontdek alle richtlijnen.

Welke communicatie valt er onder niveau 2?

Onder communicatie van niveau 2 verstaan we alle thematische communicatie in Vlaanderen over beleid, producten, dienstverlening… naar zowel een breed als een specifiek publiek. Deze richtlijnen zijn dus van toepassing op interne en externe, digitale en niet-digitale en formele en informele communicatie van entiteiten die over specifieke beleidsthema’s communiceren.

Twijfel je onder welk niveau je moet communiceren?
Gebruik dan de handige beslissingsboom die je op de huisstijlsite kunt vinden.

Communiceer je naar een internationaal publiek?
Raadpleeg dan de richtlijnen voor de internationale huisstijl.

Communiceer je in Brussel naar een Nederlandstalig publiek?
Voeg dan het N-logo toe aan je communicatie. Alle info over het N-logo vind je hier.

Kleuren 

Elke entiteit heeft een hoofdkleur en gebruikt die consequent in al haar communicatie. De keuze van de steunkleuren is vrij zolang die voldoende contrast geeft met witte tekst.

Voor enveloppen en briefpapier kan je, naast de CYMK-kleuren, een pantonekleur bepalen voor de kleur die je daar het vaakst zult gebruiken (je hoofdkleur).

Contacteer merkbeleid@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) voor meer info.

Je kan je baseren op de vooraf bepaalde kleurpaletten, maar je bent daar niet toe verplicht.

Het themalogo is verplicht prominent aanwezig in alle publiekscommunicatie. Het thema kan verschillen per entiteit, maar elke entiteit kiest eenmalig een of meer thema’s en past die consequent toe in al haar communicatie.

Alle logo’s zijn, ongeacht de drager, minstens 15 mm / 160 px hoog. Raadpleeg de verschillende pagina’s met de richtlijnen per drager.

Het is niet toegestaan om andere logo’s te maken of te gebruiken dan de themalogo’s of entiteitslogo’s.

Het projectteam Merkbeleid maakt alle logo’s. Vraag je logo aan via merkbeleid@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)

Het entiteitslogo is ondergeschikt aan het themalogo en wordt in publiekscommunicatie alleen als typografisch afzenderlogo gebruikt. Entiteitslogo’s bestaan zowel op 2, 3 als 4 regels.

Raadpleeg de verschillende pagina’s met de richtlijnen per drager.

Trapeziumlogo (digitale huisstijl)

Als de breedte van de drager kleiner is dan 2x de breedte van het themalogo en de tekst in het themalogo niet meer leesbaar is, gebruik je het trapeziumlogo in de plaats van het themalogo.

Het trapeziumlogo is, ongeacht de drager, minstens 160 px/15 mm hoog. Standaard is het trapeziumlogo 190 px hoog op video en film.

Het trapeziumlogo is standaard 92% zwart. Wens je een trapeziumlogo in de hoofdkleur van je entiteit, neem dan contact op met het projectteam merkbeleid(opent in uw e-mail applicatie).

Het trapeziumlogo met de uitgespaarde of transparante leeuwenkop wordt enkel gebruikt wanneer het logo in 1 kleur gedrukt wordt op een donkere achtergrond.

Schuin vlak

Het schuine vlak komt op verschillende manieren voor in de huisstijl. Het vlak loopt echter altijd van linksonder naar rechtsboven en de vaste hellingsgraad is 12°.

Richtlijnen, grids en sjablonen

De richtlijnen zijn per communicatiedrager bepaald. Onder elk blokje kan je info vinden over de plaatsing en de grootte van de logo's en andere grafische elementen.

Drukwerk

Andere

Specifieke situaties

Download hier de huisstijlgids niveau 2

Bekijk je liever alle richtlijnen op je gemak op papier, dan kan je gebruik maken van de huisstijlgids niveau 2.

Wens je een gedrukt exemplaar? Neem dan contact op met het projectteam Merkbeleid(opent in uw e-mail applicatie).

Wens je de huisstijlgids op maat te maken van je entiteit? Vraag het Indd bestand aan via merkbeleid@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)