Gedaan met laden. U bevindt zich op: Merkarchitectuur Huisstijl en merkbeleid

Merkarchitectuur

Basisprincipes

Het merkverhaal ‘Vlaanderen’ is de basis van alle binnenlandse en internationale communicatie. Vlaanderen is het verhaal van mensen als makers, gedreven door kennis en kunde. Het is het verhaal van baanbrekend vakmanschap. Gisteren, vandaag en morgen. Dat maakt Vlaanderen spraakmakend in de wereld.

Er wordt één coherente stijl gebruikt waarbij het niet mogelijk is om afwijkende logo’s of huisstijlelementen te ontwikkelen en te gebruiken. Alle basisprincipes en elementen zijn van toepassing op alle vormen van communicatie (intern, extern, internationaal, nationaal, digitaal, niet-digitaal, formeel, informeel …).

Elementen

De huisstijl bestaat uit

  • een merkarchitectuur: een opdeling van alle communicatie van de entiteiten van de Vlaamse overheid in vier niveaus
    1. niveau 1: corporate communicatie
    2. niveau 2: thematische communicatie
    3. niveau 3: permanent contact met het grote publiek via vaste contactpunten
    4. niveau 4: subsidiëring en sponsoring, partnership sublabels
  • één uniforme internationale huisstijl
  • de baselines ‘Vlaanderen, verbeelding werkt’ voor binnenland communicatie en ‘Flanders, State of the Art’ voor de internationale communicatie
  • een N-logo voor alle communicatie over Nederlandstalige dienstverlening in Brussel
  • een moderne gestileerde halve leeuwenkop die je recht aankijkt
  • typografische entiteitslogo’s
  • een audiologo en sound score
  • het, speciaal voor de Vlaamse overheid ontworpen, lettertype Flanders Art
  • hoofdkleuren en steunkleuren
  • themalogo’s
  • een iconenset
  • verschillende geometrische basisvormen en patronen die volgens specifieke richtlijnen creatief en flexibel toepasbaar zijn
  • richtlijnen voor foto’s en copy

Hoewel het om één coherente huisstijl gaat, is het voor de entiteiten perfect mogelijk om hun eigen communicatiedoelstellingen te bereiken. Als het bijvoorbeeld de bedoeling is om over beleid te communiceren dat voor de burger relevant is, staan Vlaanderen en de thema’s centraal. Bij communicatie waarin de afzender van de boodschap zeer duidelijk moet zijn, staat het typografisch logo van de entiteit centraal. In beide gevallen worden de basisprincipes en de elementen van de huisstijl toegepast om in Vlaanderen en internationaal een coherent beeld te creëren van de dienstverlening van de Vlaamse overheid bij al onze doelgroepen.

Alle richtlijnen en praktische tools over de toepassing van de huisstijl op niet-digitale dragers kan je terugvinden op de huisstijlsite van de Vlaamse overheid. Voor de digitale huisstijl kan je op de webpagina van de digitale huisstijl terecht.

Toepassingsgebied

Op grond van artikel II.12 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 zijn een aantal entiteiten van de Vlaamse overheid verplicht om de huisstijl toe te passen in hun communicatie. Het gaat om:

  • de Vlaamse Regering en de kabinetten van de leden van de Vlaamse Regering
  • de Vlaamse administratie, met uitzondering van de investeringsmaatschappijen van de Vlaamse overheid
  • de provinciegouverneurs en de arrondissementscommissarissen
  • de Vlaamse openbare instellingen als vermeld in artikel I.3, 4°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018
  • de Vlaamse administratieve rechtscolleges.

Daarnaast kan het toepassen van de huisstijl ook opgelegd worden aan externen via subsidiebesluiten, overeenkomsten of bestekken.