Gedaan met laden. U bevindt zich op: Een url kiezen Digitale communicatie

Een url kiezen

Een goede url is essentieel voor de vindbaarheid van je pagina. Hoe kies je die en wat zijn de mogelijkheden voor entiteiten van de Vlaamse overheid?

In 2018 keurde de Vlaamse Regering een nota met een url-strategie goed. De uitgangspunten uit die nota staan nog altijd overeind, hoewel er ondertussen allerlei veranderingen hebben plaatsgevonden. Deze pagina beschrijft hoe je vandaag bij de keuze van een url-naam rekening kunt houden met die uitgangspunten. Het is dus te lezen als een actuele interpretatie van die url-strategie.

Vindbaarheid, herkenbaarheid en betrouwbaarheid

Je kiest een goede url door rekening te houden hiermee:

  • Vindbaarheid: de meeste bezoekers komen binnen via een zoekmachine. Het is dus belangrijk om daar zo hoog mogelijk te staan. Je scoort automatisch hoog op vindbaarheid wanneer je je content onderbrengt op www.vlaanderen.be. Als grote overheidssite van Vlaanderen heeft die een streepje voor bij de zoekmachines. Ook met andere url’s kun je een goede score bereiken, maar je moet er wat meer voor doen.
  • Herkenbaarheid: een url met “vlaanderen” erin zorgt ervoor dat de bezoeker je site gemakkelijk herkent als een overheidssite. Bij een eigen domein (denk aan www.sitenaam.be(opent in nieuw venster)) is het vaak veel moeilijker te zien of het al dan niet een overheidssite is.
  • Betrouwbaarheid: als overheid wil je met je pagina’s betrouwbaarheid uitstralen. Degelijke content en de Vlaamse huisstijl helpen daarbij. Maar evenzeer een url die meteen de overheidscontext duidelijk maakt.

Hoe bereik je dat?

  • Automatisch

    Je voldoet automatisch aan die uitgangspunten als je gebruikmaakt van Webplatform. Je hebt dan immers altijd een url onder www.vlaanderen.be.

  • Via een subdomein

    Natuurlijk kan het zijn dat je niet kunt of wilt kiezen voor Webplatform. Je kunt dan kiezen voor een subdomein, dat ziet er zo uit: naam.vlaanderen.be. Je moet dan wel zelf stappen zetten voor een goede vindbaarheid.

  • Via een eigen domein

    Er kunnen zeker redenen zijn om te (blijven) kiezen voor een eigen domein, opgebouwd als www.naam.be(opent in nieuw venster). Dat kan bijvoorbeeld zo zijn als er sprake is van een sterk merk, denk aan www.vdab.be(opent in nieuw venster).

  • Via een .vlaanderen-domein

    De url-strategie uit 2018 gaf de mogelijkheid om voor campagnes gebruik te maken van een “.vlaanderen” domein, onder andere vanwege de korte, communiceerbare url die dan ontstaat (campagnenaam.vlaanderen). Dat blijft zo. Overigens is het om die reden ook mogelijk om binnen de context van www.vlaanderen.be verkorte url’s te maken als www.vlaanderen.be/campagnenaam.

Een goede naam kiezen

Welke criteria zijn er voor de keuze van een goede naam?

  • Kies een naam die meteen duidelijk maakt waar het over gaat. Enkel “formulieren.vlaanderen.be” of “databank.vlaanderen.be”, dat is te generiek
  • Gebruik geen afkortingen in de naam van je url – die zijn meestal niet breed bekend
  • Let op met termen waar ook andere entiteiten bevoegdheden kunnen hebben. Ga in zo’n geval eerst in overleg. Dat geldt vaak voor algemene beleidstermen als bijvoorbeeld duurzaamheid

Bij de keuze van een subdomein

Als je kiest voor een subdomein op vlaanderen.be zijn er nog twee belangrijke zaken om op te letten:

  • Gebruik bij voorkeur de huisstijl van de Vlaamse overheid door het Webplatform Design System te gebruiken. Zo is je website in lijn met andere websites op vlaanderen.be en bevorder je de herkenbaarheid en betrouwbaarheid
  • Zorg ervoor dat je site voldoet aan de gangbare veiligheidsvereisten en de criteria voor webtoegankelijkheid. Dat is natuurlijk altijd belangrijk, maar als je een subdomein gebruikt nog meer: als het daar niet in orde is dan straalt dat af op alle websites met vlaanderen.be in hun url.
Advies

Stel je vraag via de servicedesk van Digitaal Vlaanderen(opent in nieuw venster). Je krijgt dan zo snel mogelijk antwoord.