Gedaan met laden. U bevindt zich op: Lokale besturen Domeinen

Lokale besturen

Digitaal Vlaanderen engageert zich met het Cyber Response Team(opent in uw e-mail applicatie) om lokale besturen met kennis en expertise te ondersteunen en te helpen bij digitale veiligheidsproblemen. In geval van een acute noodsituatie, raden we aan om onmiddellijk contact op te nemen met het Cyber Emergency Response Team (CERT) via het online formulier(opent in nieuw venster).

Actueel: waarschuwing

Wees alert voor criminelen die zich voordoen als werknemers om bankrekeningnummers ongevraagd te wijzigen.

Er is een recente toename van frauduleuze activiteiten waarbij criminelen zich voordoen als uw werknemer en via e-mail het rekeningnummer wensen te wijzigen. Gelieve deze aanvragen met extra aandacht te bekijken zodat het zeker over een echte aanvraag gaat.

ANPR-camera’s

November 2024

De Vlaamse Toezichtcommissie schreef een richtlijn en waarschuwing(PDF bestand opent in nieuw venster) over ANPR-camera’s en trajectcontroles voor steden en gemeenten.

Oktober 2023

De VTC heeft via de pers (DS, 14/04/2021) kennis genomen van de vraag van de steden en gemeenten om meer gebruik te kunnen maken van ANPR-camera’s (automatische nummerplaatherkenning). Ze schreef hiervoor een richtlijn.

Vragenlijst informatieveiligheid verwerkers

Augustus 2024

Brief en bijlagen aan de lokale besturen en agentschappen

Richtlijn uitvoeren GEB gemeentelijk parkeerbeleid

juni 2024

De Vlaamse Toezichtcommissie heeft enkele GEB’s (Gegevensbeschermingseffect-beoordelingen) opgevraagd bij steden over hun parkeerbeleid en heeft vastgesteld dat deze, alhoewel van zeer uiteenlopende kwaliteit, allemaal opvallende gebreken vertoonden.

Daarom heeft de VTC besloten een richtlijn(PDF bestand opent in nieuw venster) op te stellen voor alle steden en gemeenten, zodat zij op een consistente manier gegevensverwerkingen in het kader van hun parkeerbeleid kunnen uitvoeren en de daarvoor vereiste GEB’s kunnen opstellen.

GAS5

juni 2024

GAS 5 (beperkte snelheidsovertredingen): politie en de gemeente als (gezamenlijke) verantwoordelijke of verwerker?

In een overleg van de Vlaamse Toezichtcommissie (VTC) met het Controleorgaan op de politionele informatie (COC) op 04/06/2024 zijn de VTC en het COC tot volgende conclusie(PDF bestand opent in nieuw venster) gekomen over het antwoord op de gestelde vraag.

Gebruik van enkel rijksregisternummer als login en wachtwoord

2024

Er zijn toepassingen op de markt en in gebruik die een oude loginmethode gebruiken (eventueel naast nieuwe veilige). Daarbij kregen burgers van het lokaal bestuur bv. automatisch een login, bestaande uit het rijksregisternummer, dat als gebruikersnaam én als wachtwoord gebruikt werd. Vele burgers hebben hun wachtwoord niet aangepast. Daardoor is het mogelijk om op dit platform aan te melden met tal van rijksregisternummers van burgers. Daardoor is alle persoonlijke informatie uit het systeem meteen zichtbaar.

Voor een bepaalde toepassing kon zelfs al is het wachtwoord aangepast, nog iemand een gezinslid aan zijn account toevoegen. Elke inwoner van de gemeente kon zo toegevoegd worden als gezinslid. Daarna had de persoon die dat gezinslid had ingevoerd onmiddellijk toegang tot alle gegevens van deze persoon en kon die ook het wachtwoord van die persoon wijzigen.

Deze loginmethode moet onmiddellijk buiten gebruik worden gesteld.

Private initiatieven

2022

De VTC vraagt dat de lokale overheden voorzichtig zijn als ze communiceren (via persberichten) over projecten die ze (financieel) steunen, maar die een privé-initiatief zijn. Anders wekken ze de indruk dat ze zelf ook verantwoordelijk zijn voor de verwerking van persoonsgegevens naar aanleiding van zo een project. Zo’n persbericht houdt ook een impliciete goedkeuring in zodat de burger mogelijk minder kritisch is wat de bescherming van persoonsgegevens betreft. De VTC beklemtoont het belang van transparantie over de verwerking van de persoonsgegevens.

Richtlijnen cloud

Advies Vlaamse Toezichtcommissie nr. 12/2021 van 15 februari 2022 m.b.t richtlijnen voor verwerking van persoonsgegevens met algemene kantoortoepassingen in de cloud bij lokale besturen (en andere kleinere Vlaamse bestuursinstanties).

Toepassing cloudadviezen

Bevolkingsregister

Vaak worden lokale besturen geconfronteerd met vragen van burgers, organisaties, … om bepaalde gegevens uit het bevolkingsregister te ontvangen, bv. een uittreksel, een personenlijst, gegevens voor genealogie of historisch onderzoek, … Hoe moet het bestuur reageren op dergelijke vragen?

Rijksregister

Veelgestelde vragen

Samenwerking tussen gemeenten en OCMW