Gedaan met laden. U bevindt zich op: Stand van zaken Verenigingsloket

Stand van zaken

Na een ontwikkeltraject van twee jaar is de eerste publieksversie van het Verenigingsloket live gegaan op 30 januari 2024.

Lancering met proefprojecten 

Zes pilootprojecten met de lokale overheden van Aalst, Evergem en Beveren, de uitleendienst voor kampeermateriaal, het subsidiesysteem KIOSK van het Departement Cultuur, Jeugd en Media en de gratis vrijwilligersverzekering van het Steunpunt Vrijwilligerswerk hebben het potentieel van het platform aangetoond. Dit heeft ook andere besturen enthousiast gemaakt om deel te nemen aan het project.

Wat kan je nu al doen op het Verenigingsloket?

Het Verenigingsloket biedt momenteel de volgende diensten:

  • Beheer en actualiseer de gegevens van je vereniging, of het nu een vzw of een feitelijke vereniging is.

  • Ontdek lokale verenigingen, zoals een sportclub, buurtcomité of toneelgroep.

  • Raadpleeg een overzicht van informatie en diensten voor verenigingen, inclusief juridische en fiscale aspecten, boekhouding en het verstrekken van certificaten.

Het Verenigingsloket is een groeiverhaal

Het Verenigingsloket is een dynamisch platform dat evolueert volgens de behoeften van verenigingen en veranderende maatschappelijke context. Met al meer dan 8000 geregistreerde verenigingen is het doel om te leren van hun feedback en het loket verder te ontwikkelen. Het platform is nog in ontwikkeling, met ruimte voor nieuwe functionaliteiten en integraties zoals:

  • Uitbreiding van verenigingsgegevens met erkenningen, vergunningen, documenten en activiteiten.
  • Notificaties ontvangen bij wijzigingen in dossiers of gegevens.
  • Specificeren in welke regio je vereniging actief is en de minimum- en maximumleeftijd van je doelgroep.

Het doel is om alle lokale besturen en Vlaamse overheidsentiteiten te integreren met het loket, om zo tegemoet te komen aan de noden van de talrijke Vlaamse verenigingen.