Gedaan met laden. U bevindt zich op: Vastgoedinlichtingen voor overdracht

Vastgoedinlichtingen voor overdracht

Bij een verkoop, langdurige verhuur of een andere vorm van overdracht moet de verwerver (potentiële koper) zo goed mogelijk wordt geïnformeerd over het perceel en het gebouw/de gebouwen. Daarom zijn er een aantal inlichtingen die de verkoper verplicht moet meedelen. 

Om het bekomen van meer dan 50 inlichtingen te vergemakkelijken biedt het Vastgoedinformatieplatform de mogelijkheid om ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ aan te vragen. Door deze aanvraag wordt betrouwbare vastgoedinformatie over een perceel snel verzameld, via één kanaal.

Het platform verzamelt data uit centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verder verrijkt met gevalideerde lokale data. De aanvrager ontvangt het resultaat via het Vlaamse webportaal, als PDF of in een eigen toepassing.

Procedure

Alle aanvragen voor de vastgoedinlichtingen (voorheen: notarisbrief, stedenbouwkundig uittreksel of stedenbouwkundige inlichtingen) verlopen nu via het Vastgoedinformatieplatform(opent in nieuw venster). Hoe een aanvraag verloopt, hangt af van welk type aanvrager u bent:

  • Als eigenaar van een perceel kunt deze informatie zelf aanvragen via Mijn Burgerprofiel.
  • Als notaris kunt u terecht in de IBOT-applicatie in uw eNotariaat. In deze applicatie is Vastgoedinformatieplatform reeds geïntegreerd.
  • Als makelaar kunt u terecht in de RealSmart-applicatie, of rechtstreeks in het Vlaamse webportaal.
  • Als andere professionele partij, kunt u terecht in het Vlaamse webportaal.

  • Als gerechtigde overheid, kunt u terecht in het Vlaamse webportaal.