Gedaan met laden. U bevindt zich op: De eBox ontkoppelen of deactiveren

De eBox ontkoppelen of deactiveren

U kunt uw eBox documenten raadplegen via verschillende portalen, waaronder Mijn Burgerprofiel. Om dit te doen, dient u een eBox-koppeling te maken. U kunt deze toestemming daarna ook opnieuw intrekken.

Het verschil tussen de eBox ontkoppelen en eBox deactiveren

Indien u uw eBox gekoppeld heeft aan één of meerdere portalen (Mijn Burgerprofiel, my Ebox, Doccle, de KBC-app.), dan heeft u uw eBox geactiveerd.

eBox ontkoppelen van een portaal

U kunt uw eBox ontkoppelen van een specifiek portaal (dit kan vaak in het portaal zelf maar ook in de hieronder uitgelegde procedure). Indien u de eBox aan meerdere portalen gekoppeld had, blijft de eBox evenwel geactiveerd. U kunt dan nog steeds uw briefwisseling met de overheid via het nog steeds gekoppelde portaal opvolgen.

Voorbeeld: U koppelde de eBox met twee portalen: Mijn Burgerprofiel van de Vlaamse overheid en My eBox van de Federale overheid. Indien u de eBox ontkoppelt van My eBox, blijft de eBox geactiveerd, want uw koppeling met Mijn Burgerprofiel blijft nog intact. U kunt via die weg nog steeds uw eBox documenten raadplegen, en u wordt nog steeds via e-mail op de hoogte gesteld van nieuwe berichten.

eBox volledig deactiveren

Wenst u de briefwisseling met de overheid opnieuw op papier te krijgen, dan dient u de eBox volledig te deactiveren. Dit doet u door alle portalen waaraan u de eBox gekoppeld had los te koppelen.

Voorbeeld: U koppelde de eBox met twee portalen: Mijn Burgerprofiel van de Vlaamse overheid en My eBox van de Federale overheid. U ontkoppelt de eBox van zowel My eBox als van Mijn Burgerprofiel. U heeft dan uw eBox gedeactiveerd.

Digitaal ontkoppelen en/of deactiveren van de eBox

Indien u niet meer zeker bent via welke portalen u allemaal de eBox gekoppeld heeft, kunt u best uw toestemmingen tot koppeling intrekken via de webpagina van Mijn digitale sleutels(opent in nieuw venster). Deze geeft u namelijk een overzicht van alle gekoppelde portalen, en staat u toe per portaal uw toestemming hiervoor in te trekken.

U vindt hieronder het stappenplan hoe u dit kunt doen.

  • Stap 1

    Ga naar de website Mijn digitale sleutels(opent in nieuw venster) van de federale overheid en meld u aan.

  • Stap 2
    Pagina Mijn toestemmingen, waar u het overzicht ziet van toepassingen waar u eBox kunt koppelen en welke toepassingen u toestemming hebt gegeven.

    Ga naar de tab ‘Mijn toestemmingen’, waar u het overzicht ziet van de portalen waaraan u eBox kunt koppelen en welke portalen u toestemming hebt gegeven.

    In dit voorbeeld zijn dat ‘My eBox’ en ‘Mijn Burgerprofiel’.

  • Stap 3

    Klik op ‘Verwijder toestemming’. De informatie in het blokje verdwijnt dan, en de koppeling met eBox wordt verbroken voor die toepassing.

    Wenst u uw eBox-documenten opnieuw op papier te ontvangen: verwijder de toestemming voor élke toepassing.

    Wilt u slechts één e-mail krijgen over een nieuw eBox document? Behoud dan de toestemming voor de ene toepassing die uw voorkeur krijgt om eBox-documenten verder in op te volgen.

Indien u reeds aangemeld was in mijn Burgerprofiel terwijl u bovenstaande stappen uitvoerde, is het aan te raden dat u zich even volledig afmeldt in Mijn Burgerprofiel. Als u nadien zich terug aanmeldt zult u geen eBox-documenten meer vinden in Mijn Burgerprofiel.

Opgelet:

  • U zult in de tab ‘Brievenbus’ bij ‘Berichten’ wel nog steeds de notificaties zien staan die u ontving toen uw eBox wel nog gekoppeld was.
  • Zodra u in de tab ‘Brievenbus’ opnieuw klikt op de sub-tab ‘Ebox documenten’ wordt u onmiddellijk doorgestuurd naar de website van de federale overheid waar u toestemming kunt geven om uw eBox opnieuw te koppelen.
  • Op de pagina ‘Uw Gegevens’ zult u onderaan, bij ‘contactvoorkeuren’ en bij ‘Gekoppelde Toepassingen’ nog steeds vermeldingen over Overheidsdocumenten (eBox) zien staan. Bij ‘Gekoppelde toepassingen’ staat zelfs nog een link om de koppeling te verbreken. Dit betekent echter niet dat uw eBox-koppeling nog niet verbroken is. Deze vermelding blijft daar gewoon staan.

Deactiveren van uw digitale eBox per post

Deze weg om uw eBox te deactiveren mag u enkel gebruiken indien u niet in staat bent uw eBox te deactiveren op digitale wijze, zoals hierboven beschreven.

U kan uw eBox dan laten deactiveren door een ondertekende en gedateerde brief vergezeld van een kleurenkopie van de voor- en achterzijde van uw identiteitskaart te sturen naar de FOD BOSA.

Gevolgen van deactiveren van de eBox

  • Zolang uw verzoek om eBox te deactiveren niet is verwerkt, is het mogelijk dat u nog berichten via eBox ontvangt. Deze hebben dezelfde rechtsgevolgen als wanneer u ze op papier zou ontvangen hebben.
    Zodra uw verzoek is verwerkt en uw eBox is gedeactiveerd, ontvangt u geen berichten meer via eBox, aangezien de aangesloten overheidsdiensten ervan op de hoogte worden gesteld zullen ze een ander kanaal gebruiken om u hun berichten te sturen (bv. papieren post).
    Daarom is het aan te raden uw eBox digitaal te deactiveren (dit gaat vervolgens onmiddellijk in). Bij deactivering per post, kunt u dus nog gedurende 30 dagen brieven in uw eBox ontvangen.
  • Het deactiveren van uw eBox werkt niet met terugwerkende kracht: de berichten die u reeds digitaal ontving gaat u niet per post opgestuurd krijgen. U gaat enkel vanaf het moment van ontkoppeling toekomstige berichten op papier via de post toegestuurd krijgen.

    Om van deze reeds verzonden digitale documenten een papieren versie te krijgen, moet u de verzender(s) contacteren.

Veelgestelde vragen