Gedaan met laden. U bevindt zich op: Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700 Relatie overheid en burger

Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700

Gepubliceerd op 18 april 2024 • Volgende update op 19 juli 2024
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Gemiddeld 3,3 miljoen bezoeken per maand op vlaanderen.be

Het aantal bezoeken op vlaanderen.be, de officiële website van de Vlaamse overheid, bereikte in het 1ste kwartaal van 2024 gemiddeld iets meer dan 3,3 miljoen bezoeken per maand. Dat is een gelijkaardig maandgemiddelde als in dezelfde periode in 2023. Naast de populaire pagina’s ‘Mijn Burgerprofiel’ en ‘Vacatures’, waren ‘Mijn Verbouwpremie’, het overzicht van de schoolvakanties, de centrale inschrijving voor een sociale woning en de hervorming van de rijopleiding de meest bezochte pagina’s.

Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, als over de Vlaamse overheid zelf.

In 2023 werd vlaanderen.be in totaal ruim 35 miljoen keer bezocht, tegenover net geen 32 miljoen keer in 2022. Op jaarbasis blijft het aantal bezoeken aan vlaanderen.be sterk stijgen, van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot 35 miljoen in 2023. De toegangspagina van ‘Mijn Burgerprofiel’ was ook in 2023 de meest bezochte pagina van vlaanderen.be. De rest van de top 10 van meeste bezochte pagina’s werd in 2023 ingenomen door pagina’s over ‘Jobbonus’, ‘Mijn Verbouwpremie’, ‘Vacatures’, onroerende voorheffing, de opleidingsdatabank, de Vlaamse aanmoedigingspremie en verkeersbelastingen.

Ruim 78.000 maandelijkse contacten met 1700

Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

In het 1ste kwartaal van 2024 kwamen maandelijks gemiddeld 78.187 contacten binnen op de kanalen van 1700. Dat is 9% minder dan in hetzelfde kwartaal van 2023. De Vlaamse belastingaanslagen voor verkeersbelasting zorgden op 1700 in het 1ste kwartaal van 2024 voor de meeste vragen. 1700 ontving daarnaast ook veel vragen over de verbouwpremie, de huurpremie voor wie langer dan 4 jaar op een sociale woning wacht, dienstencheques en studietoelagen.

In totaal ontving 1700 in 2023 1,04 miljoen contacten. Dat is iets minder dan in 2022. In 2022 ging het om 1,07 miljoen contacten.

De gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 lag in 1ste kwartaal van 2024 op 96,0%. De bereikbaarheid gaat om het aandeel telefonische oproepen en chatsessies dat uit de wachtrij kan worden opgenomen. De bereikbaarheid voor e-mails is het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen zijn behandeld. In 2023 lag de gemiddelde bereikbaarheid op 94,2%.

Bronnen

  1. Digitaal Vlaanderen: