Gedaan met laden. U bevindt zich op: Metadata: Toegevoegde waarde van logistieke sector Toegevoegde waarde van logistieke sector

Metadata: Toegevoegde waarde van logistieke sector

Bron

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ), Instituut voor Nationale Rekeningen (INR) en Nationale Bank van België (NBB), bewerking Statistiek Vlaanderen

Definities

Logistieke sector: verzameling van bedrijven die actief zijn in het goederenvervoer.

De afbakening van de logistieke sector gebeurde op basis van Working Paper 125 van de NBB, “Economic importance of Belgian transport logistics” van januari 2008.

In deze paper wordt gerefereerd naar diverse afbakeningen in diverse studies. De berekeningen hier baseren zich op de lijst met NACE-activiteiten die in de Working Paper op pagina 62-64 vermeld staan. Het gaat om een selectie van activiteiten op basis van de NACEBEL 2003 5-digit indeling. Op die selectie van activiteiten is ook nog een weegfactor van toepassing, met name het aandeel van goederentransport binnen de sector. De aandelen worden overgenomen uit de NBB-studie (tabel 2, pagina 11). Voor de periode 1995-2000 worden de cijfers van 2000 gebruikt, voor de periode 2005-2010 die van 2005.

De statistische informatie van het INR over totale werkgelegenheid is maar beschikbaar tot op NACE 2-digit. Echter, de RSZ publiceert gegevens over de bezoldigde tewerkstelling op NACE 5-digitniveau. De aandelen van de respectieve NACE 5-digit in de NACE 2-digitbedrijfstakken werden toegepast op de cijfers over de bruto toegevoegde waarde van het INR. Zo werd een raming bekomen van het belang van de logistiek/vrachttransport in de economie van het Vlaamse Gewest.

Let wel: het gaat om het directe belang in de economie. Indirecte effecten door toelevering van andere bedrijfstakken en dergelijke worden niet in rekening gebracht.

De toegevoegde waarde van de sector wordt hier uitgedrukt in lopende prijzen. Dat betekent dat het gaat om prijzen van het betrokken jaar, niet gecorrigeerd voor de inflatie.