Gedaan met laden. U bevindt zich op: Metadata: Verbreding in de land- en tuinbouw Verbreding in de land- en tuinbouw

Metadata: Verbreding in de land- en tuinbouw

Bron

Departement Landbouw en Visserij

Definities

Korte keten: een duurzaam vermarktingssysteem dat bestaat uit een grote variatie aan bedrijven en initiatieven die moeilijk in een strikte omschrijving zijn vast te leggen. De land- of tuinbouwer verkoopt in essentie (een deel van) zijn producten zelf. Volgende basisprincipes worden gebruikt om de marktactoren af te bakenen: nabijheid van de klant, beperkt aantal schakels, zeggenschap voor de producent, lokale karakter, producent heeft ambassadeursfunctie.

Hoeveverkoop: de verkoop van verse producten in de eigen hoevewinkel, via automaten of webwinkels. Tot deze categorie hoort ook de verkoop op andere hoeves waarmee de landbouwer een samenwerking heeft, alsook de verkoop op het veld (zelfoogstboerderijen of zelfpluk).

Verkoop op de markt: de rechtstreekse verkoop van producten door de producent zelf of door een afgevaardigde van het landbouwbedrijf zoals op boerenmarkten en buurderijen.

Pakkettensystemen: pakketten van landbouwproducten die afzonderlijk of in de vorm van abonnementen verkocht worden via consumentengroepen, coöperatieven, gespecialiseerde winkels, platformen, … Wanneer de pakketten op de hoeve zelf of op een markt verkocht worden, dan behoort deze activiteit niet tot het pakkettensysteem, maar tot de hoeveverkoop of verkoop op markt.

Andere korte ketenactiviteiten: alle activiteiten die niet tot een van de vorige categorieën behoren zoals verkoop via lokale supermarkten en verkoop aan de horeca.

Opmerkingen bij de kwaliteit

De gegevens zijn gebaseerd op de Landbouwenquête van Statbel die om de 3 tot 4 jaar wordt afgenomen. De meest recente gegevens dateren uit 2020.