Om in aanmerking te komen voor de fusietoelage, moet je voldoen aan enkele voorwaarden. De belangrijkste is natuurlijk het dossier dat je indient bij Wonen in Vlaanderen. Op basis daarvan kijken wij na welke kosten je effectief maakte, en bepalen we finaal de uit te betalen fusiesteun. De lijst hieronder geeft aan welke zaken zeker in het aanvraagdossier moeten zitten:
- fusieakte
- Lijst met huurcontracten
- Lijst met woningen
- Lijst met percelen waarop geen woningen staan
- Facturen (toegewezen aan de desbetreffende categorie)
- Andere ontvangen toelagen
- Verklaring over juistheid van de aangeleverde gegevens
- Mandaat indiener (vb uittreksel uit de notulen van de raad van bestuur)
Enkel overdrachten die gebeuren tegen een vergoeding in aandelen komen in aanmerking bij de berekening van de subsidie, met uitzondering van de eerste 100 overnamen tegen een andere vergoeding dan in aandelen van dezelfde SHM of woonmaatschappij. Zowel de overnemer als de SHM’s die met haar fuseren mogen niet meer dan 100 woningen tegen een andere vergoeding dan in aandelen hebben overgenomen van eenzelfde woonmaatschappij of SHM.
Ook belangrijk is dat je als woonmaatschappij maar 1 aanvraag kan indienen. Eens je de aanvraag indient is het niet mogelijk om achteraf nog kosten toe te voegen.
Je moet als woonmaatschappij minstens 50 woningen of percelen overnemen om in aanmerking te komen voor de subsidie, en de herstructureringen moeten plaatsvinden tussen 1 januari 2022 en 30 juni 2028. Alle fusies die voor 1 januari 2022 plaatsvonden komen niet in aanmerking voor deze steunmaatregel.