Gedaan met laden. U bevindt zich op: Inschrijving verkoop sociale koopwoning of kavel Procedure verkoop sociale koopwoning of kavel

Inschrijving verkoop sociale koopwoning of kavel

Verkoopt u sociale koopwoningen en/of sociale kavels, dan houdt u een of meer inschrijvingsregisters bij. Deze registers houdt u permanent geopend. U maakt ook actief bekend dat u nieuwe registers creëert en nieuwe bouwprojecten of verkavelingen opstart. 

Een kandidaat-koper kan zich in een onbeperkt aantal registers laten inschrijven bij een onbeperkt aantal woonmaatschappijen. Een inschrijving is pas definitief na de betaling van een inschrijvingsgeld van 50 euro per register. 

Territoriale niveau van de inschrijvingsregisters

U bepaalt zelf voor welk territoriaal niveau u de inschrijvingsregisters opent. Het minimale niveau is dat van een projectzone. Het maximale niveau valt samen met de totaliteit van uw werkgebied.

Het geheel van de inschrijvingsregisters moet uw volledige werkgebied bestrijken, ook al zijn er op een aantal locaties geen concrete bouwplannen of grondvoorraden.

U kunt hiervoor ook samenwerken met andere sociale huisvestingsmaatschappijen. U opent dan een gemeenschappelijk inschrijvingsregister voor hetzelfde territoriale niveau.

Volgorde van inschrijving van een kandidaat

De aanvragen om een sociale koopwoning of een sociale kavel te kopen, schrijft u per register chronologisch in. Bij de inschrijving kent u elke kandidaat-koper in chronologische volgorde een inschrijvingsnummer (per register) toe. Als twee of meer kandidaat-kopers zich tegelijkertijd aanbieden voor een inschrijving, waardoor u de chronologische volgorde niet kan vaststellen, dan bepaalt u de volgorde door lottrekking.

Opent u een nieuw inschrijvingsregister in een gebied dat al (deels) in één van uw andere inschrijvingsregisters stond? Dan kan de kandidaat-koper die in die andere registers stond voorrang krijgen om zich in te schrijven in het nieuwe inschrijvingsregister. Deze voorrangsregeling is eenmalig per nieuw geopend register. Aan de kandidaat-koper vraagt u schriftelijk of hij van de voorrang wil genieten. U bepaalt daarbij zelf de termijn (maximaal een maand) waarbinnen hij moet reageren. Wil de kandidaat-koper van die voorrang genieten, dan moet hij u dit schriftelijk laten weten.

Bij de inschrijving in het nieuwe register behoudt de kandidaat-koper de inschrijvingsdatum die hij had in het andere register. Was hij ingeschreven in meerdere registers, dan behoudt hij de oudste inschrijvingsdatum.

Hebben verschillende kandidaat-kopers dezelfde inschrijvingsdatum? Dan schrijft u de kandidaat-kopers in volgens de chronologische volgorde waarop zij reageerden op de vraag of zij van de voorrang willen genieten.

Welke gegevens neemt u op in de inschrijvingsregisters?

  • het inschrijvingsnummer
  • de datum van inschrijving
  • de voornamen en de achternaam van de kandidaat-koper
  • de geboortedatum
  • het volledige adres en eventueel het telefoonnummer
  • een vermelding of er een prioriteit is of niet
  • de (deel)gemeente of gemeenten van het werkgebied waarvoor de kandidaat-koper zich kandidaat stelt
  • het rijksregisternummer

Verder neemt u ook het volgende in uw registers op:

  • de toewijzingen en de schrappingen van het lopende en het vorige kalenderjaar
  • de melding dat u de noodzakelijke verklaringen, attesten of gegevens over de voorwaarden en de verplichtingen, volgens de geldende privacyregelgeving, krijgt.

Welke informatie bezorgt u aan de kandidaat-koper?

Als een kandidaat-koper zich inschrijft, brengt u hem op de hoogte van de integrale inhoud van het toewijzingsreglement (sociale koopwoningen/sociale kavels). U vestigt zijn aandacht in het bijzonder op:

  • de gevallen waarin de kandidatuur van de kandidaat-koper uit de inschrijvingsregisters kan worden geschrapt
  • de toewijzingsregels
  • het verhaalrecht

Als de kandidaat-koper erom vraagt, bezorgt u hem ook:

  • de rangorde van de kandidaat-koper in het inschrijvingsregister
  • de rangorde van de kandidaat-kopers aan wie de vorige twaalf maanden (al naargelang het geval) een woning of een kavel werd toegewezen, de datum van hun inschrijving en of ze een prioriteit genoten

Daarnaast bezorgt u de kandidaat een ontvangstbewijs (per register) met vermelding van de inschrijvingsdatum.

U spreekt ook af hoe de onderlinge communicatie verder zal gebeuren. Dat kan via een beveiligde zending (aangetekende brief, afgifte tegen ontvangstbewijs), gewone brief, elektronische post of elk ander communicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de geadresseerde.