Lancering campagne 'Klopt Da Wel?'
Is alles wat je ziet op sociale media of andere nieuwskanalen wel waar en echt? Check bronnen en feiten zodat je je niet laat vangen door nepnieuws. Stel je altijd de vraag: ‘Klopt da wel?’. Dat is ook de titel van de campagne die we gisteren lanceerden voor jongeren. Het moedigt hen aan kritisch te kijken naar online informatie.
Nieuwsberichten verspreiden zich via alle soorten kanalen. Ook op TikTok, Instagram en andere sociale media zien we wat er in de wereld gebeurt. Maar is alles wat je daar ziet echt? Het is onmogelijk om ons af te schermen voor nepnieuws. Maar we kunnen wel kritisch leren omgaan met de informatie die op ons afkomt. Stel jezelf daarom de vraag: “Klopt da wel?”
De campagne richt zich voornamelijk op jongeren en hun wijde omgeving. De jongere zelf maar ook de leerkrachten, ouders en jeugdwerkers. Voor elk van deze doelgroepen zijn er verschillende pakketten samengesteld die de gevaren van fake news en hoe het te herkennen duiden. Je vindt er tips over hoe je leert factchecken, nuttige info rond des- en misinformatie en wat je er tegen kan doen.
Onderzoek toont aan de bijna de helft van de jongeren zich zorgen maakt over nepnieuws. Maar 4 op de 10 jongeren controleert zo goed als nooit of de berichten betrouwbaar zijn.
"Ik vind deze cijfers verontrustend. We hopen met deze campagne jongeren wakker te maken dat ze niet alles moeten geloven van wat ze op sociale media zien"
Draag ook je steentje bij en verspreid de boodschap. Op de site vind je een contentpakket met posters, teksten, visuals die je flexibel kan inzetten op je eigen kanalen.
Bekijk de campagnevideo
Sfeerbeelden lancering
Op 2 december 2024 werd in Deinze de campagne gelanceerd in het bijzijn van de pers, minister Hilde Crevits en influencer Maximiliaan Verheyen. Het is niet toevallig dat de toiletten van school Sint-Theresia werden gekozen. Uit onderzoek blijkt dat het toilet de plek is waar jongeren wel nog moeite doen om berichten te factchecken.