Gedaan met laden. U bevindt zich op: Verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs. Een collaboratief proces van ontwikkeling tot gebruik. Visietekst

Verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs. Een collaboratief proces van ontwikkeling tot gebruik. Visietekst

Het onderwijs nog meer doen aansluiten op de behoeften van de lerenden, sneller feedback geven, administratieve taken voor een stuk automatiseren: het zijn enkele mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI). Maar als AI niet verantwoord ontwikkeld en gebruikt wordt, kan de technologie een negatieve invloed hebben op het leerproces, de privacy van de gebruikers en de professionele autonomie van leerkrachten. Om AI verantwoord in het onderwijs in te zetten en te gebruiken, moet er een evenwicht zijn tussen de mogelijkheden die de technologie geeft en de negatieve effecten die ze kan hebben. De visietekst geeft daar een aanzet toe, maar staat niet op zichzelf. Het is de digitalisering in het onderwijs die verantwoorde AI mogelijk maakt. Daarom is het belangrijk dat je de tekst bekijkt in het licht van dat bredere digitaliseringsproces en dat je rekening houdt met de voorwaarden die nodig zijn om het onderwijs op een goede manier te digitaliseren.
Publicatiedatum
Juni 2024
Publicatietype
Beleidsdocument
Thema's
ICT in het onderwijs