Gedaan met laden. U bevindt zich op: Scheldebekken - Sigmaplan. Overzicht ontwerp breuksteensorteringen

Scheldebekken - Sigmaplan. Overzicht ontwerp breuksteensorteringen

De Vlaamse Waterweg Regio Centraal heeft aan het Waterbouwkundig Laboratorium gevraagd een overzicht te maken van de breuksteensorteringen die binnen verschillende projecten met betrekking tot het Sigmaplan zijn voorgesteld als dijk- of oeverbekleding. Voor dit overzicht worden niet enkel ontwerpen van een dijkbekleding beschouwd voor Scheldedijken, maar ook ontwerpen van een dijkbekleding voor ringdijken van gecontroleerde overstromingsgebieden met gereduceerd getij. Hiervoor zijn binnen WL en bij de projectleiders van De Vlaamse Waterweg Regio Centraal rapporten of rekennota’s van een twaalftal ontwerpstudies opgevraagd. Hierbij wordt opgemerkt dat de focus van dit rapport de voorgestelde breuksteensortering betreft en dat alternatieve bekledingen die in de verschillende ontwerpstudies voorgesteld zijn, niet beschouwd zijn. Voor deze verschillende ontwerpstudies is eerst een overzicht gegeven van de toegepaste hydraulische randvoorwaarden en de op basis daarvan voorgestelde breuksteensorteringen. Met betrekking tot de voorgestelde breuksteensorteringen in de Zeeschelde zelf wordt vastgesteld dat in het afwaartse gedeelte van de Zeeschelde, in de zone tussen Fort Lillo en Liefkenshoek, golfklap ten gevolge van windgolven de maatgevende hydraulische belasting is. In het meer opwaartse gedeelte van de Schelde zijn de windgolven eerder beperkt en is vooral de stroming in de Schelde de maatgevende hydraulische belasting. Onder invloed van golfklap ten gevolge van windgolven worden beduidend hogere breuksteendiameters bepaald dan volgt uit de dimensionering onder invloed van stroming in de Schelde. Wat betreft de dimensionering onder invloed van stroming in de Schelde volgt voor bijna alle gedeelten van de Schelde eenzelfde maatgevende stroomsnelheid. Echter, de voorgestelde breuksteensortering is niet dezelfde voor al deze gedeelten van de Schelde. Dit kan verklaard worden door de verschillende lokale condities. In sommige studiegebieden wordt de stroomsnelheid nog vermenigvuldigd met een verhogingsfactor/krommingscoëfficiënt omwille van de ligging in een bocht, bij andere studiegebieden is de turbulentie verhoogd om invloed van palen in de Schelde in rekening te brengen, geeft een beduidend lagere waterdiepte aanleiding tot grotere breuksteensortering of worden beduidend grotere breuksteensortering berekend omwille van de grotere stroomsnelheden ten gevolge van hoofdschroef en boegschroef van voorbijvarende schepen. Met betrekking tot de breuksteensorteringen voorgesteld voor de ringdijken van GOG-GGG gebieden wordt vastgesteld dat golfklap ten gevolge van windgolven de maatgevende hydraulische belasting is boven golfoploop ten gevolge van windgolven en langsstroming. De berekende golfhoogte is afhankelijk van de grootte van het gebied en de oriëntatie van de ringdijk, maar ook van het type gebied. De voorgestelde breuksteensortering die aan de hand van deze golfhoogtes berekend wordt is hierbij ook zeer sterk afhankelijk van de taludhelling van de ringdijk. Bij een steilere taludhelling worden beduidend hogere breuksteensorteringen voorgesteld. Daarnaast zijn nog enkele opmerkingen met betrekking tot de bepaling van de hydraulische belastingen en de dimensionering van de breuksteenbekleding geformuleerd.
Publicatiedatum
Juli 2024
Publicatietype
Rapport
Thema's
Scheepvaart, waterwegen en zeewezen
Auteur(s)
Verelst, K., Visser, K.P.
Reeks
WL Rapporten 21_066_1