Vakbekwaamheid beroepschauffeur code 95
- Opleidingsverstrekker
- Syntra business
- Registratienummer
- ODB-1002274
- Geregistreerd
- op: 6 mei 2022
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 220 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Bestuurders van voertuigen (categorieën C, C+E, D, D+E) en rechtstreekse medewerkers
van bestuurders (Planner – Dispatcher – Logistiek bediende)
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
Personenvervoer + hoe omgaan met klanten van personenvervoer
• wat is klantgerichtheid?
• sociale veiligheid
• communicatiekenmerken
• storingen in communicatie + hoe deze voorkomen
• communicatietechnieken
• communicatiestijlen
• lastig gedrag
• agressief gedrag
Doorheen de opleiding worden voorbeeldsituaties geschetst waarop de cursist zijn mening dient te
geven
De chauffeur leert anticiperen en correct reageren op verschillende situaties uit de dagelijkse
werkomgeving.Theorie
• de wervelkolom en de werking van de rug
• risicofactoren voor overbelasting
• gevolgen van overbelasting
• een correcte lichaamshouding
• een correcte zithouding, ook in functie van deelname aan het verkeer
• in en uit de bestuurderscabine en de laadruimte stappen
• de laadruimte openen en sluiten
• heffen en tillen
• trekken en duwen
• oefeningen en oefenschema om rugspieren te verstevigen
• stretchoefeningen (en wanneer je die moet doen)
• gebruik van hulpmiddelen
Praktijk:
o heffen en tillen
o trekken en duwen
• Lichaamshouding
• slechte gewoonten en te vermijden bewegingen
• werken met de rug
• persoonlijke bescherming
• soorten PBM’s
• luchtverversing• personenvervoer
• hoe omgaan met klanten van personenvervoer
• wat is klantgerichtheid?
• sociale veiligheid
• communicatiekenmerken
• storingen in communicatie + hoe deze voorkomen
• communicatietechnieken
• communicatiestijlen
• lastig gedrag
• agressief gedrag + Doorheen de opleiding worden voorbeeldsituaties geschetst waarop de cursist
zijn mening dient te geven
• de chauffeur leert anticiperen en correct reageren op verschillende situaties uit de dagelijkse
werkomgeving.Theorie
• wat is kracht
• koppel, vermogen en optimaal schakelgedrag
• belang van toerenteller
• veiligheidsvoorzieningen op de voertuigen
• verschillende rijomstandigheden
• de kern van dit onderwerp draait rond attitude en zelfreflectie. Vóór de instructeurs met de
deelnemers de weg opgaan, controleren ze de voertuigen.
• het belang van defensief rijden
• oorzaken van ongevallen
• anticiperen
• afleiding en stress
• kijktechniek
• remafstand, reactietijd en stopafstand
• snelheid aanpassen en afstand houden
• kennis van het voertuig: staat van het voertuig, veiligheidssystemen en correct gebruik van het
voertuig
• zelfkennis
Praktijk
• zithouding
• spiegelafstelling
• veiligheidsgordel
• voertuigcontrole
• in- en uitstappen
• technologische hulpmiddelen
• controle voertuig, instellen zithouding, afstellen spiegels, werking bedieningsinstrumenten,
voorbespreking en feedback van de rit• wat is en waarom economisch rijden?
• gevolgen en oorzaken van een ongeval
• preventie van ongevallen
• externe factoren
• technologische hulpmiddelen
• weerstanden: rol-, lucht-, klimweerstand
• koppel, vermogen en specifiek brandstofverbruik
• remmen, remcircuit en inertie
• gecombineerd gebruik van remmen en hulpremsystemen
• aandrijflijn, versnellingsbak en schakelen
• controle voertuig, instellen zithouding, afstellen spiegels, werking bedieningsinstrumenten,
voorbespreking en feedback van de rit.
• rit op de openbare weg waarbij de theoretische kennis wordt omgezet in de praktijk
• prestatiediagram
• schakelen op vlakke weg of helling
• traagheid en weerstanden: lucht, parcours, rol, helling
• tips om zuinig te rijden: route plannen, vertrek met warme motor, toerental, stationair draaien,
uitbollen, bandenspanning, boordcomputer, cruisecontrol, remvertrager en motorrem
• milieuvriendelijk rijden: euronormen (AdBlue), …
• recente voertuigontwikkelingen: hybride, …• reglementering over het vervoer van gevaarlijke goederen
• indeling van de gevaarlijke goederen:
o klassen van gevaarlijke goederen
o UN-nummer en officiële vervoersnaam
• houders voor vervoer van gevaarlijke goederen
o colli
o verpakkingen
o intermediate bulk containers (IBC)
o oververpakking
o bergingsverpakking
o grote verpakkingen
o tanks
• het vervoerdocument
o vorm en inhoud
o speciale gevallen
o taalgebruik
o rol als chauffeur
• signalisatie
o signalisatie van de colli bij oververpakking
• voorschriften tijdens het vervoer
o nationale verkeersreglementering
o bemanning van het voertuig
o colli samen laden, levensmiddelen en dierenvoeding vervoeren
• preventie en noodmaatregelen
o belangrijkste oorzaken van ongevallen
o schriftelijke richtlijnen toepassen
o brand, brandbestrijding en EHBO
• stuwing en beveiliging van de lading
o oorzaken van ladingverlies en omkanteling van een voertuig
o maatregelen
• vrijstellingen
o voor vervoer in beperkte hoeveelheden (limited quantities)
o voor vervoer in uitgezonderde hoeveelheden (exempted quantities)
o voor vervoer volgens de vervoerde hoeveelheden (1000 punten)
o wat blijft er van kracht en wat niet?• wetgeving uitzonderlijk vervoer België
• categorieën
• vergunningen
• limieten voor standaardvervoer
• technische documenten
• de ‘brugwet’
• wetgeving over uitzonderlijk vervoer
• categorieën van uitzonderlijk vervoer
• vergunningen voor uitzonderlijk vervoer
• transporttijden
• eisen voor voertuigen die gebruikt worden voor uitzonderlijk vervoer
• signalisatie
• veiligheidsuitrusting
• routes
• begeleiding
• verkeersborden
• attitude
• praktijkvoorbeeldenHet doel van dit onderwerp: bedacht zijn op de gevaren van het verkeer en op arbeidsongevallen.
• U moet minstens deze onderdelen opnemen:
• Begrip van en bewustwording over de oorzaken en gevolgen van arbeidsongevallen
o Wat zijn arbeidsongevallen – basisprincipes en definities
o Wettelijk kader
o Statistieken – algemeen voor de rijbewijscategorie en specifiek voor soort transport en/of
bedrijfseigen arbeidsongevallenstatistieken
o Risico’s in en rond het voertuig
• Kennis en vaardigheden voor het voorkomen van arbeidsongevallen
o Hoe kan de bestuurder risico’s en ongevallen voorkomen – gedrag en attitude
o Wat moet de bestuurder doen bij een arbeidsongeval
• Begrip en bewustwording over de oorzaken en gevolgen van verkeersongevallen
o Ongevallenstatistieken - algemeen voor de rijbewijscategorie en specifiek voor soort
transport en/of bedrijfseigen arbeidsongevallenstatistieken
o Risico’s in het verkeer voor professionele bestuurders
• Kennis en vaardigheden voor het voorkomen van verkeersongevallen
o Hoe kan de bestuurder risico’s en ongevallen voorkomen – gedrag en attitude
o Wat moet de bestuurder doen bij een verkeersongeval
• Er wordt aandacht besteedt aan zelfreflectie.
• Er zijn oefeningen die gericht zijn op bewustwording en attitude.
• Voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers worden mee opgenomen
• Kennisactivatie in kleine groepen: de deelnemers worden in groepen verdeeld; er wordt een open
vraag gesteld die relevant is voor het onderwerp dat besproken wordt; elk team kan 5 tot 10
minuten nadenken en antwoorden opschrijven; de papieren van de verschillende groepen worden
naast elkaar gelegd en besprokenTheorie
• schade en ongevallenstatistieken
• problematiek dode hoek
• directe en indirecte kijktechnieken en hulpmiddelen om dodehoekongevallen en
manoeuvreerschade te voorkomen
• mentale aspecten bij (voorkomen van) dode hoekongevallen:
o observatietechnieken
o aankomst/vertrek
o vliegende amsterdammertjes
o mentale voorbereiding
o uitstappen en gaan kijken
o mentale hinderpalen
• controles voor vertrek – gebruik van de (bestaande) checklist
• efficiënt sturen
• hoe hulp/begeleiding geven en vragen van magazijniers, buitenstaanders, collega’s, …
• belang van weersomstandigheden om dodehoekongevallen en manoeuvreerschade te
voorkomen
• aan- en afpikken, gelinkt aan schade
o onderdoor rijden
o spoilers beschadigen
o muilkoppeling Rockinger
o geen remdruk, trailer of combinatie gaat lopen
• schade en veiligheidsrisico’s door juist behandelen van deuren (openen, sluiten, bevestiging,
vering, …)
• schade door gebrek aan aandacht voor infrastructuur: omgaan met blokken, aandoksystemen,
wielkeggen, …
• procedures bij bedrijven, melden van schade, ….
• reglementering over stilstaan en parkeren, langdurig parkeren, laad- en losplaatsen
• bestaande spiegelafstelplaatsen
Praktijk
• spiegelafstelling en een spiegelafstelplaats gebruiken
• camera’s en andere hulpmiddelen gebruiken bij het kijken
• stuur- en manoeuvreertechnieken
• oefeningen op het meten van de dode hoek en het vermijden van dodehoekongevallen
• afhankelijk van het voertuig (C/CE) kiest u verschillende van deze oefeningen:
o slang
o kade
o rechte lijn
o garage
o met en tegen de hand
o tot op de centimeter juist manoeuvreren bij heel weinig ruimte
o aan- en af pikken
• voertuigcontrole voor vertrek, gelinkt aan manoeuvreren en dode hoek
o de zitplaats instellen en zithouding
o gesloten deuren
o luchtdruk, luchttanks en ophanging controleren
o onderdelen controleren die de lading van het voertuig beveiligen:
o koetswerk
o plaatwerk
o laaddeuren
o ladingsmechanismeTijdens dit onderwerp komen minstens onze buurlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en
Luxemburg aan bod. Afhankelijk van de deelnemers kan ook de wetgeving van andere landen
behandeld worden.
• massa's van de voertuigen
• snelheden
• afstanden tot de voorligger en afstanden in tunnels (Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk)
• stilstaan en parkeren
• voorrang
• busstroken, bijzonder overrijdbare beddingen, andere soorten wegen in het buitenland, ...
• andere verkeersborden dan in België
• inhalen en inhaalverboden
• gedrag aan verkeerslichten
• In landen zoals Duitsland en Nederland mag u bijvoorbeeld bij een rood verkeerslicht naar rechts
afslaan als u voorrang hebt.
• gedrag tegenover andere weggebruikers zoals fietsers, tractoren en bromfietsen: wat mag en
wat mag niet?
• drugs en alcoholbeleid
• voertuigeisen: fluohesje, gevarendriehoek, reservemateriaal, banden, …
• rechten van de chauffeur bij controles
• milieuzones
• tolTheorie, minimaal 3 uur
• wat is brand?
• brandverloop en types brand
• wetgeving
o codex
o wegcode/technisch reglement
• alarmeren en hulpdiensten inroepen
• brand in de transportsector
o vormen van brand
o banden
o lading
o brandstoftank
o motor
o cabine
o brand in een tunnel
• oorzaken en hoe reageren
o standverwarming
o lekken
o tanken
o preventie
o vervoer van gevaarlijke goederen
• beschermingsmiddelen tegen brand
• blusmiddelen en blustechnieken
• eerste hulp bij brandwonden
• evacuatie van een bus
• Praktijk, minimaal 3 uur
• blusoefeningen met kleine brandblusapparaten: poeder-, CO2-, water- en schuimblussers
simulatie van situaties die zich kunnen voordoen in en rond de vrachtwagen: de deelnemers
moeten handelingen uitvoeren die zo veel mogelijk aansluiten bij de handelingen die ze in de
realiteit moeten uitvoeren.verschillende vormen van criminaliteit waarmee de chauffeur geconfronteerd kan worden:
o illegale migratie
o ladingdiefstal
o inbraak in de cabine
o overval
o diefstal van materieel
o brandstofdiefstal
o vandalisme
o agressie tegen en bedreiging van de chauffeur
o kopiëren van brandstofkaarten
• preventie: hoe criminaliteit herkennen en voorkomen? Bijvoorbeeld: discretie over de lading,
planning van de rit, waar parkeren, checklist illegale migratie, ...
• aansprakelijkheid van de chauffeur
• wie verwittigen bij problemen?
• praktijkoefeningen onder de vorm van een rollenspel
• omdat er altijd andere vormen van criminaliteit de kop opsteken, spelen we in op actuele
ontwikkelingen.verschillende vormen van criminaliteit waarmee de chauffeur geconfronteerd kan worden:
o illegale migratie
o ladingdiefstal
o inbraak in de cabine
o overval
o diefstal van materieel
o brandstofdiefstal
o vandalisme
o agressie tegen en bedreiging van de chauffeur
o kopiëren van brandstofkaarten
• preventie: hoe criminaliteit herkennen en voorkomen? Bijvoorbeeld: discretie over de lading,
planning van de rit, waar parkeren, checklist illegale migratie, ...
• aansprakelijkheid van de chauffeur
• wie verwittigen bij problemen?
• praktijkoefeningen onder de vorm van een rollenspel
Omdat er altijd andere vormen van criminaliteit de kop opsteken, spelen we in op actuele
ontwikkelingen.• reglementering mbt het vervoer van gevaarlijke goederen
• indeling van de klassen, voorschriften, houders voor gevaarlijke goederen en boorddocumenten
• signalisatie
• voorschriften voor tijdens het vervoer
• uitrusting van de voertuigen
• beschermingsuitrusting
• vrijstellingen
• preventie en noodmaatregelen in geval van incident of ongeval
• EHBO
• brandblusoefeningen
• soorten voertuigen
• boorddocumenten
• signalisatie
• uitrusting van het voertuig• colli en Tank
• reglementering mbt het vervoer van gevaarlijke goederen
• indeling van de klassen
• houders voor gevaarlijke goederen
• voorschriften voor tijdens het vervoer
• uitrusting van de voertuigen
• beschermingsuitrusting
• vrijstellingen
• preventie en noodmaatregelen in geval van incident of ongeval
• EHBO
• brandblusoefeningen
• soorten tanks
• gedrag van een tankvoertuig
• boorddocumenten
• signalisatie
• uitrusting van het voertuig
• laden en lossen van tanks
• vervoer van gassen
• vervoer van vaste stoffen en vloeistoffenHet doel van ladingzekering: waarom moet een lading goed vastgezet worden? geïllustreerd met
voorbeelden hoe het fout kan lopen en hoe te vermijden.
• basisprincipes van de fysica
o wrijvingskrachten
o traagheidskrachten
o wetten van Newton
• wat zijn de risico’s bij slechte ladingzekering?
o kantelen van de lading
o wandelen van de lading
o schuiven van de lading
• welke verplichtingen heeft de bestuurder volgens de wetgeving?
• internationale context (de wetgeving van andere EU-lidstaten en minstens van de buurlanden)
• aandacht voor het multimodale aspect
• aandacht voor aslastenverdeling, onder andere het zwaartepunt van het voertuig
• opbouw van voertuigen
o welke normen bestaan er en wat betekenen ze?
o aan welke eisen moeten verankeringspunten voldoen?
• welke middelen zijn er om een lading vast te zetten en hoe gebruik je ze correct?
o spanbanden
o middelen die de wrijving verhogen zoals antislipmatten, kettingen, kabels,
hoekbeschermers, stuwbalken, luchtkussens, …
• welke informatie vind je op het etiket van spanbanden? (Onder andere neersjorren versus
kopsjorren)
• welke ladingzekeringsmethodes zijn er?
o opsluiten
o directe stuwing
o neerwaartse stuwinghet effect van een goede transportverpakking, bijvoorbeeld vormvaste verpakkingen
• hulpmiddelen om een juiste ladingzekering te bereiken
o eenvoudige berekeningen
o gebruik van tabellen/schijven/apps van leveranciers
o goede voorbeelden
o European Best Practice Guidelines on Cargo Securing for Road Transport
• artikel 45
• uitstekende lading: signalisatie, wanneer is het uitzonderlijk vervoer?,
• praktische demohet doel van ladingzekering: waarom moet een lading goed vastgezet worden? Illustreer met
voorbeelden hoe het fout kan lopen en geef aan hoe u dat kunt vermijden.
• basisprincipes van de fysica
• wat zijn de risico’s bij slechte ladingzekering?
• welke verplichtingen heeft de bestuurder volgens de wetgeving?
• internationale context (de wetgeving van andere EU-lidstaten en minstens van de buurlanden)
• aandacht voor aslastenverdeling, onder andere het zwaartepunt van het voertuig
• opbouw van voertuigen
• welke middelen zijn er om een lading vast te zetten en hoe gebruik je ze correct?
• welke informatie vind je op het etiket van spanbanden? (Onder andere neersjorren versus
kopsjorren)
• welke ladingzekeringsmethodes zijn er?
• het effect van een goede transportverpakking, bijvoorbeeld vormvaste verpakkingen
• hulpmiddelen om een juiste ladingzekering te bereiken
• artikel 45
• uitstekende lading: signalisatie, wanneer is het uitzonderlijk vervoer?, …
• verschillende soorten vrachtbrieven
• wanneer is een vrachtbrief of CMR-vrachtbrief nodig, waarom CMR?: enkel vervoer voor rekening
van derden, welke uitzonderingen bestaan er?
• begrippen, definities en principes van de CMR-vrachtbrief: bijvoorbeeld afzender, vervoerder en
ondervervoerder
• begrippen, definities en principes van het CMR-verdrag: bijvoorbeeld vertraging en vervolgschade
• de CMR-vrachtbrief invullen en controleren
• controle van de CMR-vrachtbrief:
• de voorbehouden op de vrachtbrief die de chauffeur moet noteren, en de termijnen ervan
• digitale vrachtbrief
• controleren of de vrachtbrief overeenstemt met de lading
• niet-standaardsituaties: bijvoorbeeld de chauffeur is niet aanwezig bij het laden
• praktijkoefeningen:algemene vervoersvoorwaarden op de achterzijde van de vrachtbrief en de verhouding tot het
CMR-verdrag
• verhouding CMR-vrachtbrief tegenover CMR-verdrag
• basisprincipes van het CMR-verdrag: vertraging, 10 euro per kilo, vervolgschadehet doel van ladingzekering: waarom moet een lading goed vastgezet worden? Illustreer met
voorbeelden hoe het fout kan lopen en geef aan hoe u dat kunt vermijden.
• basisprincipes van de fysica
o wrijvingskrachten
o traagheidskrachten
o wetten van Newton
• wat zijn de risico’s bij slechte ladingzekering?
o kantelen van de lading
o wandelen van de lading
o schuiven van de lading
• welke verplichtingen heeft de bestuurder volgens de wetgeving?
• internationale context (de wetgeving van andere EU-lidstaten en minstens van de buurlanden)
• aandacht voor het multimodale aspect
• aandacht voor aslastenverdeling, onder andere het zwaartepunt van het voertuig
• opbouw van voertuigen
o welke normen bestaan er en wat betekenen ze?
o aan welke eisen moeten verankeringspunten voldoen?
• welke middelen zijn er om een lading vast te zetten en hoe gebruik je ze correct?
o spanbanden
o middelen die de wrijving verhogen zoals antislipmatten, kettingen, kabels,
hoekbeschermers, stuwbalken, luchtkussens, …
• welke informatie vind je op het etiket van spanbanden? (Onder andere neersjorren versus
kopsjorren)
• welke ladingzekeringsmethodes zijn er?
o opsluiten
o directe stuwing
o neerwaartse stuwing
• het effect van een goede transportverpakking, bijvoorbeeld vormvaste verpakkingen
• hulpmiddelen om een juiste ladingzekering te bereiken
o eenvoudige berekeningen
gebruik van tabellen/schijven/apps van leveranciers
o goede voorbeelden
o European Best Practice Guidelines on Cargo Securing for Road Transport
• artikel 45
• uitstekende lading: signalisatie, wanneer is het uitzonderlijk vervoer?, …risico’s bij het niet naleven van de regels, het belang van deze regels
• definities en symbolen
• dagelijkse en wekelijkse rij- en rusttijden
• dubbele bemanning
• sancties
• tachograaf
• werking van de digitale tachograaf, inclusief lezen van een print en de analoge tachograaf
• rechten en plichten van de ondernemer en de chauffeur
• verlies, beschadiging en slechte werking
• correct toepassen van uitzonderingen
• recente wijzigingen in regelgeving of techniek
• manuele invoering
• onderbrekingen (pauzes)
• afwijkingen: overmacht, …
• richtsnoeren
• vrijstellingen tachograaf
o oefeningen: demosoftware en andere combinaties, uitgezonderd de 3/4-1/4-combinatie,
die volledig vrij is.CMR
• verschillende soorten vrachtbrieven
• wanneer is een vrachtbrief of CMR-vrachtbrief nodig, waarom CMR?: enkel vervoer voor rekening
van derden, welke uitzonderingen bestaan er?
• begrippen, definities en principes van de CMR-vrachtbrief: bijvoorbeeld afzender, vervoerder en
ondervervoerder
• begrippen, definities en principes van het CMR-verdrag: bijvoorbeeld vertraging en vervolgschade
• de CMR-vrachtbrief invullen en controleren
• controle van de CMR-vrachtbrief:
o douane
o btw
o cabotage.
• de voorbehouden op de vrachtbrief die de chauffeur moet noteren, en de termijnen ervan
• digitale vrachtbrief
• controleren of de vrachtbrief overeenstemt met de lading
• niet-standaardsituaties: bijvoorbeeld de chauffeur is niet aanwezig bij het laden
• praktijkoefeningen:
o voorbeeldvrachtbrieven invullen
o fouten in verkeerd ingevulde vrachtbrieven detecteren
• algemene vervoersvoorwaarden op de achterzijde van de vrachtbrief en de verhouding tot het
CMR-verdrag
• verhouding CMR-vrachtbrief tegenover CMR-verdrag
• basisprincipes van het CMR-verdrag: vertraging, 10 euro per kilo, vervolgschade.
Ongevalsaangifte
• A & B
• wetgeving
• invullen
• communicatie met de tegenpartij• Zorg voor veiligheid.
o Ga na wat er gebeurd is en wat de gevaren zijn voor uzelf, de slachtoffers en de
omstanders.
o Zorg voor veiligheid: evalueer de situatie en de gevaren, plaats een gevarendriehoek,
parkeer uw vrachtwagen veilig, maak de weg vrij als dat mogelijk is, …
• Beoordeel de toestand van het slachtoffer.
o Controleer het bewustzijn en de ademhaling.
o Maak de ademhalingswegen vrij (hyperextensie en kinlift)..
o Wees alert voor een wervelletsel.
o Bel de hulpdiensten.
o Wat is er gebeurd en wat zijn de gevaren?
o Waar worden de hulpdiensten precies verwacht?
o Wie zijn de slachtoffers en in welke toestand bevinden ze zich?
• Verleen verdere eerste hulp. .
• Verleen na de alarmering gepaste eerste hulp tot de gespecialiseerde hulp er is:
o reanimatie en AED
o stabiele zijligging
o halfzittende houding
o situaties waarbij vitale functies ernstig bedreigd zijn
• Controleer regelmatig het bewustzijn en de ademhaling.
• Vermeld uw bevindingen aan de gespecialiseerde hulp.
• Handel altijd volgens de basisprincipes van eerste hulp:
o Blijf rustig in een noodsituatie.
o Vermijd besmetting: trek indien mogelijk wegwerphandschoenen aan.
o Handel als eerstehulpverlener.
o Zorg voor het comfort van het slachtoffer: bescherm het bijvoorbeeld tegen koude of
warmte.
o Verleen psychosociale eerste hulp.
o Houd rekening met emotionele reacties nadien.
• Uitleg over materiaal dat in het voertuig aanwezig is (wettelijk verplicht en bijkomend)
Aansprakelijkheid / verantwoordelijkheden bij een ongeval
• Na de klap.. vermijd dat het erger wordt
• Wie verwittigen bij een ongeval
• Het Europees aanrijdingsformulier + Het correct invullen van het Europees aanrijdingsformulieroefeningen waarmee de deelnemer de nodige vaardigheden en attitudes kan oefenen
• aandacht aan zelfreflectie
• gebruik van voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers
• omgaan met de feedback van klanten
• omgaan met een ontevreden klant
• (financiële) gevolgen van klachten
• de rol van de chauffeur in het hele proces
• hoffelijkheid in het verkeer
• diversiteit
• gevolgen van stress voor klantvriendelijkheid
• persoonlijk voorkomen
• uitzicht van het voertuig
• de werkomgeving proper houden
• omgaan met agressie in het verkeer, rekening houdend met het imago van de onderneming en de
sector
• feedback geven en ontvangen