Rechten en plichten in de textiel 2024-2025
- COME vzw
- ODB-W00111
- op: 28 oktober 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 40 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: http://www.comé.beopent in nieuw venster
Doelgroep
Werknemers uit de textielsector
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Comé is een opleidingsinstelling verbonden aan de liberale vakbond. De opleiding 'Rechten en plichten in de textielsector 2024-2025' heeft als doel werknemers in deze sector te versterken in hun rol als (potentiële) vertegenwoordigers (formeel en informeel) van de werknemers. Dit wordt gerealiseerd door een verdieping van relevante arbeidsrechtelijke thema's, een analyse van de actuele sociaaleconomische trends, bewustwording van hun eigen impact op het beleid op micro-, meso- en macroniveau, evenals de individuele empowerment die de kern vormt van de opleiding. De deelnemers krijgen een overzicht van de wetgeving en hoe deze wordt toegepast in hun bedrijf, hun sector en bijgevolg op de gehele arbeidsmarkt. Ook worden de deelnemers communicatief en persoonlijk versterkt, zodat ze zich bewust worden van hun eigen mogelijkheden en met voldoende zelfvertrouwen nieuwe (werk)situaties kunnen verkennen. Deze vaardigheden zijn essentieel om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.
Er worden negen onderwerpen aangeboden, elk met een duur van een halve of een hele dag (afhankelijk van de omvang van het thema).
Tijdens de opleiding worden de deelnemers gestimuleerd om te leren in vier stappen: overdracht van theoretische kennis, begrip van het onderwerp, praktische toepassing en integratie in hun eigen handelen. Dialoog, coöperatief leren en zelfreflectie staan ook centraal in elke opleiding.