Gedaan met laden. U bevindt zich op: Taalscreening en ondersteuning in het voltijds gewoon secundair onderwijs

Taalscreening en ondersteuning in het voltijds gewoon secundair onderwijs

Elke leerling die voor de 1ste keer instroomt in het voltijds gewoon secundair onderwijs, wordt getest op het niveau van de onderwijstaal: Nederlands. Op basis van de screening beslist de school welke leerlingen tijdelijke maatregelen nodig hebben om hun kennis van het Nederlands bij te werken.

Verplichte taalscreening

De taalscreening Nederlands bij 1ste instroom in het voltijds gewoon secundair onderwijs is verplicht, zowel voor de scholen als voor de leerlingen. De scholen kiezen daarbij zelf hun screeningsinstrument. De screening vindt plaats na de inschrijving en is dus geen toelatingsvoorwaarde.

Alleen voor anderstalige nieuwkomers die instromen in het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers is de taalscreening niet verplicht. Voor die leerlingen werkt de school altijd een individueel taaltraject uit.

Maatregelen

Op basis van de screening beslist de school welke leerlingen:

  • Tijdelijke maatregelen nodig hebben om hun kennis van het Nederlands bij te werken
  • Geen maatregelen nodig hebben
  • Sterk zijn in taal en juist extra uitdagende activiteiten kunnen gebruiken

Het schoolbestuur beslist of en hoe het de extra taalondersteuning organiseert. De maatregelen kunnen daardoor van school tot school verschillen. Mogelijke maatregelen zijn:

  • Inhaallessen Nederlands
  • Nederlands ter vervanging van 1 of meerdere andere vakken
  • Verplichte taallessen Nederlands bovenop de lessentabel (maximum 3 uur) voor het volledige schooljaar of een deel ervan

De klassenraad beslist welke tijdelijke maatregel(en) een leerling nodig heeft om de kennis van het Nederlands bij te werken.