Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleidingsinhouden secundair onderwijs (incl. buso OV4, duaal, leren en werken)

Opleidingsinhouden secundair onderwijs (incl. buso OV4, duaal, leren en werken)

Onder ‘opleidingsinhouden’ verstaan we wat de overheid inhoudelijk bepaalt van wat in het onderwijs aan bod komt: de onderwijsdoelen en de beroepskwalificaties. Voor de leerplannen waarin die inhouden geconcretiseerd worden, verwijzen we naar de websites van de onderwijsverstrekkers.

Loop je verloren in de terminologie? Check onze woordenlijst.

Zoekfunctie opleidingsinhouden

Vind alle opleidingsinhouden door te filteren op de naam van de opleiding, de graad, de finaliteit, de eventuele beroepskwalificatie …

Structuur

Kom meer te weten over de structuur van het gemoderniseerd secundair onderwijs met finaliteiten, onderwijsvormen, studiedomeinen, graden.

Hier vind je ook een video, studiewaaier en poster over de gemoderniseerde studierichtingen in het secundair onderwijs.

Inhoud

Kom meer te weten over de inhouden (soorten onderwijsdoelen, beroepskwalificaties ...) die op dit moment per graad en finaliteit/onderwijsvorm gelden.

Hier vind je ook een video over de soorten onderwijsdoelen in het secundair onderwijs.

Niet-gemoderniseerde studierichtingen omzetten

Scholen kunnen niet-gemoderniseerde studierichtingen omzetten in telkens één gemoderniseerde studierichting zoals werd opgenomen in de concordantietabellen(Word bestand opent in nieuw venster). Dat kan zonder programmatie-aanvraag. Scholen die een niet-gemoderniseerde studierichting willen omzetten in meerdere gemoderniseerde studierichtingen, moeten een programmatie-aanvraag indienen.

Screening modernisering

AHOVOKS werkt aan een screeningsinstrument voor de lange-termijnmonitoring van het studieaanbod in het secundair onderwijs. De resultaten voor de eerste graad zijn beschikbaar. De screening geeft bijvoorbeeld een antwoord op volgende vragen:

  • Hoe verloopt de overgang tussen het basisonderwijs en het voltijds secundair onderwijs?
  • Welk aandeel van de leerlingen beëindigt het eerste leerjaar (1A en 1B) met een A- dan wel een C-attest?
  • Welk aandeel van de leerlingen kiest voor de verschillende basisopties in het tweede leerjaar?
  • Hoe verloopt de doorstroom naar de tweede graad?

Bekijk de resultaten(opent in nieuw venster).

Studiebewijzen

Kom meer te weten over de soorten studiebewijzen(opent in nieuw venster) die je in het secundair onderwijs kan halen.

Raadpleeg de zoekfunctie(opent in nieuw venster) voor de studiebewijzen van gemoderniseerde studierichtingen en opleidingen in het secundair onderwijs.

Belangrijk na de modernisering:

Als een leerling een studierichting uit de 3de graad doorstroomfinaliteit of dubbele finaliteit succesvol afrondt, krijgt hij een diploma, namelijk een bewijs van onderwijskwalificatie niveau 4, kortweg OK4. Daarmee kan hij een professionele of academische bachelor starten.

Als een leerling een studierichting uit de 3de graad uit de arbeidsmarktfinaliteit succesvol afrondt, krijgt hij een diploma, namelijk een bewijs van onderwijskwalificatie niveau 3, kortweg OK3. Daarmee kan hij instromen op de arbeidsmarkt of een graduaatsopleiding starten. Als hij een professionele of academische bachelor wil volgen, moet hij eerst slagen voor het 7de leerjaar gericht op hoger onderwijs of voor een graduaatsopleiding.

Nadat een leerling het 7de leerjaar gericht op hoger onderwijs succesvol afrondt in het gemoderniseerde secundair onderwijs, krijgt hij een diploma, namelijk een bewijs van onderwijskwalificatie niveau 4, kortweg OK4. Daarmee kan hij een professionele of academische bachelor starten.

Schoolkeuze

Vind de secundaire school die past bij je voorkeuren op Onderwijskiezer(opent in nieuw venster), een website van de CLB’s.