Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleidingsinhouden buitengewoon basisonderwijs

Opleidingsinhouden buitengewoon basisonderwijs

Onder ‘opleidingsinhouden’ verstaan we wat de overheid inhoudelijk bepaalt van wat in het onderwijs aan bod komt: de onderwijsdoelen. Voor de leerplannen waarin die onderwijsdoelen geconcretiseerd worden, verwijzen we naar de websites van de onderwijsverstrekkers.

Daarnaast vind je op deze pagina ook informatie die gerelateerd is aan de opleidingsinhouden.

Structuur

Het buitengewoon basisonderwijs werkt met types:

  • Type basisaanbod: kinderen met een lichte mentale handicap en kinderen met leerstoornissen. Vervangt sinds september 2015 geleidelijk type 1.
  • Type 1: kinderen met een lichte mentale handicap
  • Type 2: kinderen met een matige of ernstige mentale handicap
  • Type 3: kinderen met ernstige emotionele of gedragsproblemen
  • Type 4: kinderen met een fysieke handicap
  • Type 5: kinderen die zijn opgenomen in een ziekenhuis of preventorium
  • Type 6: kinderen met een visuele handicap
  • Type 7: kinderen met een auditieve handicap
  • Type 9: kinderen met autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking

Inhoud

Het buitengewoon basisonderwijs werkt met ontwikkelingsdoelen per type.

In het kleuteronderwijs wordt gewerkt met ontwikkelingsdoelen(opent in nieuw venster) voor de volgende types:

  • Type 2
  • Type 7

Het lager onderwijs werkt met ontwikkelingsdoelen(opent in nieuw venster) voor de volgende types:

  • Type basisaanbod
  • Type 2
  • Type 7

Die ontwikkelingsdoelen zijn na te streven.

Voor de andere types zijn er geen specifieke sets ontwikkelingsdoelen ontwikkeld. Die types maken gebruik van de ontwikkelingsdoelen van de andere types of de onderwijsdoelen van het gewoon basisonderwijs, die in dat geval het statuut van ontwikkelingsdoelen krijgen.

Studiebewijzen

Schoolkeuze

Vind de basisschool die past bij je voorkeuren op Onderwijskiezer(opent in nieuw venster), een website van de CLB’s.