Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onderwijsdoelen

Onderwijsdoelen

Wat moet een kind op school leren? Een cursist in een centrum voor volwassenenonderwijs? Of een student in het hoger onderwijs? De kennis, vaardigheden en attitudes die in de lessen aan bod moeten komen, legt de overheid vast in minimumdoelen: de onderwijsdoelen. Per onderwijsniveau hebben die een andere naam.

Kleuteronderwijs

In het gewoon en buitengewoon kleuteronderwijs volgen de scholen ontwikkelingsdoelen die bij de kleuters nagestreefd worden. Kleuters moeten bijvoorbeeld een verhaal voor hun leeftijd kunnen begrijpen.

Lager onderwijs

Voor vakken zoals Nederlands en wiskunde volgen de lagere scholen eindtermen. Ze volgen ook leergebiedoverschrijdende eindtermen zoals ‘leren leren’. Zo veel mogelijk leerlingen moeten de eindtermen bereiken.

De scholen in het buitengewoon lager onderwijs volgen ontwikkelingsdoelen. Zo veel mogelijk leerlingen moeten die bereiken.

Secundair onderwijs

In het secundair onderwijs volgen scholen per graad en finaliteit andere eindtermen die door zo veel mogelijk leerlingen bereikt moeten worden. Een finaliteit geeft aan waarop een leerling tijdens zijn opleiding in het secundair onderwijs wordt voorbereid.

  • Arbeidsmarktfinaliteit (bso en buso opleidingsvorm 3)
    • Werken of een graduaatsopleiding (hbo5) volgen
  • Dubbele finaliteit (tso en kso)
    • Werken, een graduaatsopleiding of een professionele bachelor volgen
  • Doorstroomfinaliteit (aso, tso en kso)
    • Een professionele of academische bachelor volgen

De eindtermen zijn niet onderverdeeld in vakken, maar in sleutelcompetenties die leerlingen moeten verwerven om zich persoonlijk te ontwikkelen en te functioneren in de maatschappij.

Bekijk de onderwijsdoelen in het secundair onderwijs(opent in nieuw venster)

Bovenop de eindtermen heeft elke graad nog andere onderwijsdoelen:

Buitengewoon secundair onderwijs en OKAN

Opleidingsvorm 4 in het buitengewoon onderwijs

  • Dezelfde onderwijsdoelen als in het gewoon secundair onderwijs

Opleidingsvormen 1, 2 en 3 in het buitengewoon onderwijs

  • Ontwikkelingsdoelen die per opleidingsvorm verschillen
  • Het schoolteam kiest de doelen die het voor een leerling of groep van leerlingen gepast vindt om na te streven.

Bekijk de ontwikkelingsdoelen in het buitengewoon secundair onderwijs(opent in nieuw venster)

Onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN)

  • Ontwikkelingsdoelen die bij alle leerlingen nagestreefd worden

Bekijk de ontwikkelingsdoelen in OKAN(opent in nieuw venster)

Volwassenenonderwijs

Basiseducatie

  • Eindtermen en basiscompetenties: minimale vaardigheden, kennis en attitudes die zoveel mogelijk cursisten moeten bereiken op het einde van de opleiding.

Bekijk de onderwijsdoelen in de basiseducatie(opent in nieuw venster)

Secundair volwassenenonderwijs

Afhankelijk van het studiegebied volgen scholen andere doelen:

  • Eindtermen die zo veel mogelijk cursisten moeten bereiken
    • Studiegebieden Algemene vorming en Aanvullende algemene vorming
  • Specifieke eindtermen die de cursisten voorbereiden op vervolgonderwijs
    • Studiegebied Algemene vorming
  • Cesuurdoelen: de minimumdoelen van de studierichting die iedere cursist op het einde van de 2de graad moet bereiken
    • Studiegebied Algemene vorming
  • Beroepskwalificaties: wat de cursisten minimaal moeten kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen
    • Beroepsgerichte opleidingen
  • Basiscompetenties: de minimale vaardigheden, kennis en attitudes die cursisten moeten hebben op het einde van de opleiding
    • Studiegebieden Algemene vorming, Aanvullende algemene vorming en de modules geletterdheid

Bekijk de onderwijsdoelen in het secundair volwassenenonderwijs(opent in nieuw venster)

Deeltijds kunstonderwijs

In de onderwijsdoelen staat wat leerlingen moeten kunnen om te slagen in een opleiding aan de academie. Maar leerkrachten en leerlingen kunnen zelf invullen hoe ze deze onderwijsdoelen behalen. Samen met de leerkracht kies je welke muziekstukken je mooi vindt of kies je samen met medeleerlingen een theatertekst die je aanspreekt. Naarmate je vordert in je opleiding zal je meer en meer je eigen artistieke accenten kunnen leggen.

Je leert in het deeltijds kunstonderwijs door te oefenen, te ervaren, na te denken, en vooral door zelf kunst te maken. Technische beheersing van een kunstdiscipline blijft belangrijk, maar de opleiding omvat veel meer:

  • Creëren en innoveren
  • Samenwerken met anderen
  • Jezelf tonen
  • Onderzoeken,
  • Een unieke artistieke persoonlijkheid ontwikkelen

De onderwijsdoelen geven aan wat je moet kunnen na een opleiding, niet per vak.

Scholen die deeltijds kunstonderwijs aanbieden, volgen:

  • 1ste, 2de en 3de graad
    • Basiscompetenties: de minimale vaardigheden, kennis en attitudes die cursisten moeten hebben op het einde van de opleiding
  • 4de graad
    • Specifieke eindtermen voor leerlingen die willen verder studeren in het hoger onderwijs
    • Beroepskwalificaties voor leerlingen die in hun vrije tijd of als job kunst willen beoefenen

Bekijk de onderwijsdoelen in het deeltijds kunstonderwijs(opent in nieuw venster)

Hoger onderwijs

De hogescholen en universiteiten volgen de domeinspecifieke leerresultaten (DLR’s). Elke opleiding heeft DLR’s. Dat zijn de competenties die alle studenten in Vlaanderen moeten hebben als ze in die opleiding afstuderen.

Bekijk de DLR’s in het hoger onderwijs

Onderwijsmethode en leermiddelen

Onderwijsinstellingen kiezen zelf de onderwijsmethode en leermiddelen die ze gebruiken.

Ze voorzien geschikte educatieve materialen die hun pedagogisch project en leerplannen het beste uitdragen. De leerstof die ze aanbieden, is een combinatie van de onderwijsdoelen die door de overheid zijn opgelegd en aanvullende doelen die de onderwijsverstrekkers en de school zelf invullen. De publicaties van de educatieve uitgeverijen die ze gebruiken, zijn gebaseerd op de onderwijsdoelen en de leerplannen die de onderwijsnetten ontwikkelen en volgen.

Extra informatie

Verwante pagina’s

Websites