Gedaan met laden. U bevindt zich op: Evaluatie in het deeltijds kunstonderwijs

Evaluatie in het deeltijds kunstonderwijs

De academie bepaalt de evaluatieprocedure en je vindt alle informatie in het academiereglement.

Info in het academiereglement

Hoe de evaluatie verloopt en wat de academie van je verwacht, vind je in het academiereglement.

Je bent verplicht om deel te nemen aan de evaluatie-activiteiten, zoals bijvoorbeeld:

  • Een proef
  • Een toonmoment
  • Een tentoonstelling
  • Een presentatie voor een externe jury
  • Een eindwerk

De academie bepaalt de evaluatieprocedure

Het leerkrachtenteam en de directeur bepalen vanuit hun artistiek-pedagogische visie hoe ze hun leerlingen evalueren en beschrijven dit in het academiereglement. Zo kan een academie ervoor kiezen om:

  • Punten te geven
  • Te evalueren met een waarderingsschaal (zoals uitstekend, goed, voldoende, onvoldoende)
  • Alleen uitgeschreven commentaar te geven

Je hebt recht op een transparante, betrouwbare evaluatie. Zo zal je evaluatie bijvoorbeeld niet afhangen van 1 iemand op 1 moment. Je krijgt op voorhand voldoende informatie over hoe de evaluatie-activiteit verloopt en waarop de academie je beoordeelt.

Je hebt recht op feedback over je evaluatie. Minimaal 2 keer per schooljaar heb je een gesprek over je leervorderingen aan de hand van een schriftelijke evaluatie.

Bijwerken of traject verlengen

Als je te weinig vorderingen maakt, neemt de academie initiatief om je bij te werken of extra te ondersteunen, bijvoorbeeld door extra uitleg. Dat kan via individuele leerlingenbegeleiding.

Helpt dat onvoldoende, dan kunnen de leerkrachten en directeur beslissen om je opleiding te verlengen met 1 leerjaar. Een bijkomend leerjaar volgen, kan alleen als andere initiatieven van de academie om je bij te werken in de loop het schooljaar niet voldoende hielpen. Je kan als leerling zelf geen extra leerjaar vragen.

Wanneer ben je geslaagd?

Je academie evalueert je aan de hand van de onderwijsdoelen. Om te slagen moet je:

  • Voor een opleiding van de 1ste, 2de of 3de graad de basiscompetenties van die graad behalen.
  • Voor de 4de graad de beroepskwalificatie van de studierichting behalen.
  • In een kortlopende studierichting de doelen uit de basiscompetenties en beroepskwalificaties van dat domein behalen die de academie selecteerde.

Je leerkrachten beslissen samen met de directeur (en soms met externe deskundigen) of je geslaagd bent of niet.

Je kan niet slagen voor een leerjaar als je meer dan een 1/3de van de lessen ongewettigd afwezig was.