Stappen in de uitwerkingsfase
Wat gebeurt er in deze fase?
De projectonderzoeksnota(PDF bestand opent in nieuw venster) was de eerste stap in de nieuwe fase van het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge in juni 2020. De nota beschrijft het verloop van het project in de uitwerkingsfase, zoals welke studies en alternatieven nog worden onderzocht.
De projectonderzoeksnota lag in juni en juli 2020 ter inzage tijdens een inspraakperiode. Burgers en adviesinstanties konden in die periode hun reacties op de inhoud van de nota achterlaten, zoals over de alternatieven en de onderzoeken. Het resultaat van die inspraakperiode is de geactualiseerde projectonderzoeksnota(PDF bestand opent in nieuw venster) en het overwegingsdocument(PDF bestand opent in nieuw venster). Dat laatste document is een overzicht van de ontvangen reacties en hoe ze zijn opgenomen in de projectonderzoeksnota.
De reacties die tijdens het openbaar onderzoek over de projectonderzoeksnota zijn ingediend, zijn verwerkt in de geactualiseerde projectonderzoeksnota(PDF bestand opent in nieuw venster). Daarin omschreven we de alternatieven en onderzoeksmethoden voor de nieuwe zeesluis en de verbindingsweg Nx in Zeebrugge.
In 2020 werd er gestart met het geïntegreerd onderzoek dat zal lopen tot het einde van de uitwerkingsfase. We voeren zes onderzoeken uit die samen het geïntegreerd onderzoek vormen:
- het nautisch onderzoek;
- het technisch onderzoek;
- het mobiliteitsonderzoek;
- het milieueffectenrapport (MER);
- het leefbaarheidsrapport;
- en de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA).
Wie in of rond Zeebrugge woont, werkt en ontspant kon in september 2020 een enquête invullen. De vragenlijst behandelde zeven thema’s in het kader van de leefbaarheid in de gemeente: wonen, werken, kinderen/jongeren, uitrustingsgraad, publieke ruimte, verkeersleefbaarheid/bereikbaarheid en geluid/lucht/trillingen. De enquête invullen kon online of via een fysieke versie. We ontvingen zo’n 260 ingevulde enquêtes. De resultaten lees je in het leefbaarheidsrapport(PDF bestand opent in nieuw venster).
In februari 2021 bekeken de deelnemers samen met het projectteam welke maatregelen per alternatief de leefbaarheid kunnen verhogen. Het projectteam organiseerde acht digitale werksessies. Door de geldende coronamaatregelen was het helaas nog niet mogelijk om fysiek te participeren. Wie toch liever niet digitaal deelnam, kon offline participeren via een papieren pakket of een gesprek met een lid van het projectteam. De resultaten van de sessies werden verzameld in een participatieverslag(PDF bestand opent in nieuw venster).
Van 22 juni tot en met 10 juli 2020 stonden er projectzuilen(PDF bestand opent in nieuw venster) aan het buurtcentrum d’Oude Stoasie en het Marktplein in Zeebrugge met meer uitleg over de projectonderzoeksnota.
Eind mei 2021 publiceerden we een tussennota(PDF bestand opent in nieuw venster) over het nieuwe alternatief ‘ovonde met nieuwe weg langs Stevin-site’. Dit omdat de eerste onderzoeksresultaten duidelijk maakten dat er voor het alternatief ‘ovonde’ een optimalisatie mogelijk was. Het nieuwe alternatief werd toegevoegd aan de te onderzoeken alternatieven. Iedereen kon de tussennota inkijken en een reactie achterlaten. Al deze reacties werden verzameld en voorzien van een antwoord in een overwegingsdocument(PDF bestand opent in nieuw venster).
Het studieteam werkte aan zes grote onderzoeken. Op basis van die onderzoeken konden we een onderbouwde keuze maken voor het inrichtingsalternatief. Dat alternatief bepaalt hoe de sluis en de Nx worden gebouwd. We onderzochten de impact van elk alternatief op vlak van mobiliteit, bouwtechniek, nautiek, leefbaarheid, milieu en maatschappelijke kosten en baten.
De infomomenten vonden plaats op donderdag 24 en vrijdag 25 februari 2022 in het Gemeenschapshuis in Zeebrugge en stonden in het teken van het ontwerpend onderzoek. Daarin bestudeerden we hoe de sluis en verbindingsweg Nx in de omgeving passen en de mogelijke leefbaarheidsmaatregelen per alternatief. Je kan de inhoud hier(PDF bestand opent in nieuw venster) bekijken.
Na uitgebreid onderzoek en meerdere info- en participatiemomenten, werd het inrichtingsalternatief bekend gemaakt in juni 2022. Uit meer dan twintig alternatieven werd de puzzel gelegd van hoe we de nieuwe sluis en de verbindingsweg Nx zullen inpassen in de omgeving en welke leefbaarheidsmaatregelen we kunnen nemen.
We organiseerden infomomenten op 22 en 23 juni 2022 om alle bewoners, bedrijven en handelaars uit Zeebrugge het gekozen inrichtingsalternatief toe te lichten. Je kan de inhoud die we toonden hier(PDF bestand opent in nieuw venster) bekijken.
Na de keuze van het inrichtingsalternatief volgde een laatste participatiemoment in november 2022. De deelnemers dachten mee na over de precieze invulling van de maatregelen die de leefbaarheid tijdens en na de werken kunnen verbeteren. Na afloop stelden we een participatieverslag(PDF bestand opent in nieuw venster) op.
Vanaf 14 juli 2023 lag het voorontwerp kaderprojectbesluit voor in een adviesronde. Het voorontwerp bevatte het eindbeeld en het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP). Adviesinstanties zoals Stad Brugge en Infrabel konden gedurende 60 dagen hun adviezen formuleren. We toonden het eindbeeld ook aan de omgeving tijdens infomomenten op 13 en 14 september 2023. De inhoud die we toonden kan je hier bekijken.
De adviezen die werden gegeven op het voorontwerp kaderprojectbesluit werden verwerkt in het ontwerp kaderprojectbesluit.
Van 6 mei tot en met 4 juli 2024 vond het openbaar onderzoek plaats. Iedereen kreeg 60 dagen de kans om te reageren op het ontwerp kaderprojectbesluit. Bij de start van het openbaar onderzoek organiseerden we infomomenten om iedereen bij te praten over de inhoud van het ontwerp kaderprojectbesluit en de onderzoeksresultaten.
De reacties uit het openbaar onderzoek worden nu verwerkt. Nadien kan de Vlaamse Regering het kaderprojectbesluit definitief vaststellen.
Volgende stap
We werken toe naar het definitief kaderprojectbesluit. Dat bevat het eindbeeld, het GRUP, de onderzoeken en andere technische documenten. Dat zijn alle documenten die nodig zijn, zodat de Vlaamse Regering het kaderprojectbesluit kan vaststellen.