Wat is nieuwe sluis Zeebrugge
Waarom een nieuwe sluis?
De nieuwe sluis is noodzakelijk voor de haven en is tegelijk een hefboom voor het heropleven en verbinden van Zeebrugge. Met de nieuwe zeesluis investeert de Vlaamse overheid in een wereldhaven en in een gezond en leefbaar Zeebrugge.
Haven klaarmaken voor de toekomst
De haven van Zeebrugge is in volle ontwikkeling. Om de groei en werkgelegenheid in de toekomst te verzekeren, moeten we nú investeren. Daarom besliste de Vlaamse Regering op 15 juli 2016 dat de haven nood heeft aan een tweede toegang.
Het project zorgt niet enkel voor economische zekerheid, maar maakt ook een einde aan de onzekerheid bij de omgeving over de toekomst van Zeebrugge. Het project zal een grote impact hebben, zowel tijdens als na de werken. Net daarom wil het projectteam een goede buur zijn voor de inwoners van het projectgebied, en een bondgenoot voor de overige nabijgelegen projecten. Het projectteam zet hierbij steeds in op samenwerking, dialoog en communicatie.
Tweede toegang tot achterhaven
Om de verdere groei van de haven en de werkgelegenheid in de regio op lange termijn te verzekeren, is er nood aan een tweede toegang tot de achterhaven. Momenteel is de Pierre Vandammesluis de enige toegang. Als er problemen opduiken of bij sommige onderhoudswerken, is de achterhaven lange tijd volledig afgesloten. Een tweede sluis verbetert en garandeert de toegankelijkheid en maakt de haven klaar voor de scheepvaart van de toekomst. De nieuwe sluis wordt ook groter en moderner dan de Vandammesluis. Op die manier kan de achterhaven meer en grotere schepen ontvangen.
De renovatie van de Pierre Vandammesluis is een apart project. Meer daarover lees je hier.
Moderne tweede sluis ter hoogte van Visartsite
De nieuwe sluis komt te liggen op de huidige locatie van de Visartsluis. De Visartsluis is de oudste sluis van de haven van Zeebrugge, die werd gebouwd in 1896. Met de nieuwe sluis verzekeren we op lange termijn de positie van Zeebrugge als een belangrijke wereldhaven. Dit is niet enkel van belang voor de haven zelf, maar voor de hele Vlaamse economie, waarvoor de haven een belangrijke motor is. De nieuwe sluis krijgt een zuidelijke ligging met gespiegelde deurkamers. Het eindbeeld hieronder toont de inrichting van de nieuwe sluis, de nieuwe gewestweg Nx en de omgeving.
Vlotte en veilige mobiliteit
Het project omvat ook de aanleg van een nieuwe verbindingsweg Nx tussen de Expresweg (N31) en de Kiwiweg. Deze Nx scheidt het doorgaand verkeer en havenverkeer van het lokaal verkeer. Dat is niet alleen belangrijk voor een vlot verloop van het zwaar verkeer, maar ook noodzakelijk voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de woonwijken. Zo krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte.
Tunnel onder de sluis
Met het vastleggen van het inrichtingsalternatief en de Visartsite als locatie voor de nieuwe sluis, werd ook de locatie van de Nx bepaald. De Nx wordt aangelegd in een tunnel en deze tunnel komt onder de brugkelder.