De organisatie achter het project
Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Nieuwe Sluis Zeebrugge is een project in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Departement MOW heeft als doel Vlaanderen vlot te doen bewegen langs de weg, over het water en door de lucht. Het zet daarom in op veilige, slimme en duurzame mobiliteit. De afdeling Maritieme Toegang beheert de vaarwegen naar de Vlaamse havens en alle infrastructuur langs die maritieme toegangswegen. Daarnaast zorgt de afdeling voor de aanleg en het onderhoud van de infrastructuur in de havens.
Partners
De Vlaamse overheid maakt in nauwe samenwerking en dialoog met de stad Brugge, Port of Antwerp-Bruges en Gebiedswerking Zeebrugge de haven in Zeebrugge klaar voor de toekomst. De partners werkten een gedragen visie uit, zodat de haven kan groeien, Zeebrugge zich kan ontwikkelen en de bewoners en bedrijven zich er thuis voelen.
> Bezoek de website van de stad Brugge(opent in nieuw venster)
> Ontdek meer over Port of Antwerp-Bruges(opent in nieuw venster)
> Maak kennis met Gebiedswerking Zeebrugge(opent in nieuw venster)
Gezamenlijke visie van de partners
Een gezamenlijke visie van de Vlaamse overheid, stad Brugge en Port of Antwerp-Bruges op het project: “De nieuwe zeesluis wordt een hefboom voor haven en regio, en dat voor de komende 100 jaar.”
Met het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge maakt de Vlaamse overheid de haven van Zeebrugge en haar omgeving klaar voor de toekomst. Dat doet zij in nauwe samenwerking en dialoog met de stad Brugge en het havenbestuur. Want alle drie de partners willen samen toewerken naar een gedragen totaalvisie voor de (jacht)haven, de inwoners, de bedrijven en de bezoekers van Zeebrugge. Een visie waarin de stad kan ontwikkelen, de haven kan groeien en de bewoners en bedrijven zich thuis voelen.
De nieuwe zeesluis wordt een hefboom voor haven en regio, en dat voor de komende 100 jaar. Waar de Pierre Vandammesluis vandaag de enige toegang is tot de achterhaven, zal de nieuwe Visartsluis niet alleen bijkomende capaciteit genereren, maar ook en vooral een extra garantie bieden voor de bedrijfszekerheid en toegankelijkheid. Deze investering verankert de bedrijvigheid en werkgelegenheid langdurig in de regio. Ze geeft de regionale en Vlaamse economie nieuwe impulsen en draagt bij tot een duurzame toekomst.
Maar hefboom betekent ook kansen voor vernieuwing en verandering. Kansen om de haven beter in de omgeving te integreren. Dat willen we doen door de aanleg van een nieuwe weg ‘Nx’ die het doorgaand verkeer en het havenverkeer scheidt van het lokaal verkeer en de zachte weggebruiker. Dit biedt de mogelijkheid om de infrastructuur voor het openbaar vervoer en de fiets- en wandelpaden te verbeteren. Door deze verbeterde mobiliteit zal de huidige verkeersdrukte in en rond de kern van Zeebrugge afnemen – een grote stap voorwaarts voor de leefbaarheid – waardoor de inwoners zich op een veilige en vlotte manier kunnen verplaatsen.
We realiseren ons dat het project een grote impact zal hebben, zowel tijdens als na de werken. Maar dat betekent niet dat er moet worden ingeboet op het vlak van levens- en omgevingskwaliteit. Daarom willen we, naast de aanleg van de Nx, ook inzetten op andere initiatieven die de leefbaarheid in en rond het projectgebied stimuleren op de korte en lange termijn. Zo kan Zeebrugge zich verder ontwikkelen als een plek waar het aangenaam en comfortabel wonen, werken en recreëren is voor alle leeftijds- en bevolkingsgroepen.
Deze totaalvisie streeft naar het maatschappelijk beste alternatief op de Visartsite. Achter de schermen werken onafhankelijke studieteams elke dag aan die doelstelling. We laten daarbij ruimte voor inspraak en participatie van alle belanghebbenden, waaronder burgers, bedrijven en verenigingen. Want alleen dan zijn we de goede buur die we willen zijn voor elkaar, en de bondgenoot voor de overige nabijgelegen projecten. We werken samen aan hetzelfde doel, in goed overleg en met goede afspraken, waarbij we met één stem communiceren.