Gedaan met laden. U bevindt zich op: Instantie behandeling havengeschillen (IBH)

Instantie behandeling havengeschillen (IBH)

De Instantie voor de behandeling van havengeschillen (IBH) behandelt klachten met betrekking tot de toepassing van Verordening (EU) 2017/352 van het Europees Parlement en de Raad van 15 februari 2017 tot vaststelling van een kader voor het verrichten van havendiensten en gemeenschappelijke regels inzake de financiële transparantie van havens.

Alle zeehavens die deel uitmaken van het Trans-Europees vervoersnetwerk vallen onder het toepassingsgebied van de verordening. In Vlaanderen gaat het om Port of Antwerp-Bruges, North Sea Port en de Haven van Oostende.

Over de IBH

Verordening (EU) 2017/352(opent in nieuw venster) van het Europees Parlement en de Raad van 15 februari 2017 voorziet

  • een kader voor het verrichten van havendiensten (organisatie, toegang tot de markt en havenvoorzieningen) en
  • gemeenschappelijke regels inzake de financiële transparantie van havens (heffingen,…).

De verordening bepaalt dat elke lidstaat sancties vaststelt die van toepassing zijn op overtredingen van deze verordening en alle nodige maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat deze sancties worden uitgevoerd. De toepasselijke voorschriften met betrekking tot de sancties zijn te raadplegen in artikel 25 ter van het Havendecreet.

De verordening bepaalt verder dat elke lidstaat ervoor zorgt dat er een doeltreffende procedure voorhanden is voor het behandelen van klachten die voortvloeien uit de toepassing van deze verordening voor de zeehavens van die lidstaat die onder het toepassingsgebied van deze verordening vallen. Daarvoor werd de IBH opgericht.

    Samenstelling van de IBH

    De IBH is samengesteld uit:

    • een voorzitter,
    • de gewestelijke havencommissaris als vaste bijzitter,
    • een pool van experten die kunnen optreden als tijdelijke bijzitter.

    De leden van de IBH voeren hun taak uit in alle onafhankelijkheid. Deze personen hebben geen belangen bij het beheer van havens en het verrichten van havendiensten.

    Wie kan een klacht indienen?

    Iedereen kan bij de IBH een klacht indienen over een mogelijke overtreding van verordening (EU) 2017/352.

    Hoe wordt een klacht behandeld?

    De IBH behandelt de klachten:

    • op een wijze die belangenconflicten voorkomt;
    • onpartijdig, transparant en functioneel onafhankelijk van havenbeheerders en aanbieders van havendiensten;
    • met inachtneming van de vrijheid van ondernemen.

    De procedure verloopt als volgt:

    • Stap 1

      Beoordeling op ontvankelijkheid

      Een ingediende klacht wordt eerst op ontvankelijkheid beoordeeld door de voorzitter van de IBH.

    • Stap 2

      Klacht wordt ten gronde behandeld door voorzitter

      Nadat een klacht ontvankelijk is verklaard wordt deze verder ten gronde behandeld door de voorzitter die wordt bijgestaan door de vaste bijzitter en een tijdelijke bijzitter die wordt aangeduid uit de pool van beschikbare experten.

    • Stap 3

      Beslissing IBH

      De IBH kan beslissen dat de aangeklaagde een beslissing moet intrekken, een nieuwe beslissing moet nemen, de uitvoering van een beslissing moet opschorten, een bedrag moet kwijtschelden of een terugbetaling moet verrichten, een en ander al dan niet binnen een gestelde termijn.

    De beslissingen van de IBH zijn bindend en vatbaar voor beroep bij het Marktenhof.

    De procedure is gebonden aan strikte termijnen teneinde snel en adequaat, in het belang van elke partij, beslissingen te kunnen nemen en rechtszekerheid te bieden.

    Meer details over de procedure en de werking van de IBH zijn te raadplegen in:

    - Artikel 25bis van het Decreet houdende het beleid en het beheer van de zeehavens

    - het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 november 2022 tot regeling van de organisatie, de samenstelling en de werking van de IBH(opent in nieuw venster)

    Hoe een klacht indienen?

    De klachten worden ingediend bij verzoekschrift.

    • Stap 1

      Te vermelden informatie

      Op straffe van onontvankelijkheid wordt het verzoekschrift ondertekend en vermeldt het al de volgende informatie:

      1. identificatie van de klager: de naam, de voornaam, de woonplaats en het e-mailadres van de klager of, als de klager een rechtspersoon is, zijn benaming, zetel, e-mailadres en, als dat van toepassing is, zijn ondernemingsnummer, en de naam, de voornaam, de woonplaats, het e-mailadres en de hoedanigheid van de optredende wettelijke vertegenwoordiger;
      2. identificatie van de aangeklaagde: de naam, de voornaam, de woonplaats en het e-mailadres van de aangeklaagde of, als de aangeklaagde een rechtspersoon is, zijn benaming, zetel, e-mail adres en, als dat van toepassing is, zijn ondernemingsnummer;
      3. het voorwerp van de klacht, een uiteenzetting van de middelen en de bepalingen van verordening (EU) 2017/352 die naar het oordeel van de klager geschonden zijn, en de gevraagde beslissing;
      4. de bewijsstukken waarover de klager beschikt.

      Als de klager een rechtspersoon is, voegt hij bij zijn verzoekschrift, op straffe van onontvankelijkheid, een voor eensluidend verklaard afschrift van zijn statuten en van de stukken waaruit de vertegenwoordigingsbevoegdheid van de ondertekenaar blijkt.

    • Stap 2

      Verzoekschrift bezorgen

      De klager bezorgt het verzoekschrift aan het secretariaat van de IBH met een beveiligde zending. Onder beveiligde zending wordt verstaan:

      1. een aangetekende brief;
      2. een afgifte tegen ontvangstbewijs;
      3. een e-mail;
      4. elke andere door de Vlaamse Regering toegelaten betekeningswijze waarbij de datum van kennisgeving met zekerheid kan worden vastgesteld.

    Contactgegevens IBH

    De zetel van de IBH is gevestigd in het Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II-laan 20, 1000 Brussel.

    E-mail: havengeschillen@vlaanderen.be